کاهش استفاده از سموم در ٨ محصول کشاورزی فارس
شیراز-استاندار فارس گفت: کاهش سموم و استفاده از سم کشاورزی در ٨ محصول کشاورزی استان مصوب شده و بایستی راهکارهای عملی شدن این مهم در دستورکار باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، عنایت الله رحیمی پیش از ظهر یک شنبه در کارگروه اجتماعی، سلامت جامعه بیان کرد: اقدام فعالیتهایی که منجر به افزایش کمی و کیفی سطح آلایندگی در برخی از محصولات استان فارس در حوزه کشاورزی در دستور کار و فعالیتهای دستگاههای متولی در بخش تولیدات محصولات کشاورزی باشد.
وی یادآور شد: اقدامات در کاهش سطح آلودگی محصولات کشاورزی بایستی به گونهای باشد که کمترین هزینه درکنار بیشترین بازخورد در سطح اجتماع ایجاد گردد.
عالیترین مقام دولت در استان فارس بر لزوم تدوین برنامه اشاره کرد و ادامه داد: نقشه و برنامه ریزی از جمله راهکارهایی است که میتواند نسبت به جلوگیری از هدر رفت منابع تأثیر گذار باشد از این رو بایستی با تدوین محشر و برنامهریزی برای نیل به اهداف در جلوگیری از هدر رفت منابع اقدام کرد.
وی اضافه کرد: برنامه ریزی از آن جهت دارای اهمیت است که اگر کشاورزی بدون آموزش نسبت به عرضه و استفاده از سموم گیاهی غیرمجاز استفاده کند نمیتوان محصولی که توسط این کشاورز تولید شده را در بازار جمع آوری کرد.
استاندار فارس در خصوص آموزش به تمامی بخشهای حوزه کشاورزی تصریح کرد: آموزش از جمله اصول اساسی است که بایستی در تمامی سطوح کشاورزی مورد توجه باشد استفاده از ظرفیت سازمانهایی که زیر نظر جهاد کشاورزی و در این حوزه در حال فعالیت هستند که میتواند زمینه گرهگشایی زیادی در این بخش باشد.
او ادامه داد: انتظار اینکه کشاورزان برای آموزش به مرکز استان سفر بکند انتظاری واهی است از این رو بایستی آموزشهای مربوط به کشاورزی توسط کارشناسان در ۳۶ شهرستان و استان ارائه گردد.
رحیمی بر نظارت بر آب مصرفی بخش کشاورزی تاکید کرد و ادامه داد: نمیتوان از فاضلاب خام در کشاورزی بهره جست از این رو کشاورزانی که از فاضلاب خام استفاده میکنند بایستی شناسایی شده و نسبت به جلوگیری از این اقدام آنان تصمیمات لازم اتخاذ گردد.
استاندار فارس معقد است استان در زمینه تولید محصولات کشاورزی هیچ مشکلی نداشته و پتانسیلهای لازم را دارد لذا در سایر شاخصها نظیر قیمت گذاری و عرضه بایستی دستگاههای متولی امر هماهنگی بهتری داشته باشند.
رحیمی یادآور شد: در تولید محصولات کشاورزی بایستی به عناصری نظیر تبلیغات تولید توزیع بازار هدف و قیمت گذاری توجهی ویژه ای شود این پارامترها نبایستی مورد غفلت واقع شوند.