خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 05 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

کشف ظرف سفالی تاریخی در کاوش‌های تپه باستانی "موشلان" ساوجبلاغ

تسنیم | استان‌ها | سه شنبه، 13 خرداد 1399 - 16:14
مدیرکل میراث فرهنگی البرز گفت: شش ظرف سفالی تاریخی در کاوش‌های تپه باستانی موشلان ساوجبلاغ کشف شد.
تاريخي،سفالي،ظروف،تپه،حريم،كشف،باستاني،محوطه،محمدي

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستیاستان البرز، فریدون محمدی در مورد نتایج بررسی پژوهش‌های باستانی به‌دست‌آمده در محوطه تاریخی "موشلان تپه" خبر از کشف شش ظرف سفالی تاریخی در این محوطه داد.
وی افزود: در این راستا به دنبال کشف لایه‌های باستانی و یافته‌هایی مبنی بر وجود ظروف سفالی در سایت تاریخی موشلان، پژوهش‌های تیم باستان شناسی ادامه و به آثار ارزشمند تاریخی دست پیدا کردیم.
مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان البرز با بیان اینکه در پی این کاوش‌ها شش ظرف کامل سفالی که تخمین زده می‌شود مربوط به هزاره پنجم باشد، کشف شده است، بیان کرد: این ظروف مشتمل بر ظروف پایه‌دار، خمره‌های سفالی و ظروفی با آبریز ناودانی شکل قرمز با نقوش هندسی و حیوانی (نقش بز) است که در نوع خود منحصربه‌فرد است.
محمدی عنوان کرد: حال با دستیابی به این ظروف سفالی تاریخی، مقرر شده است تا درخصوص وضعیت عرصه و حریم موشلان تپه اسماعیل آباد، مجدد مطالعاتی توسط تیم‌های پژوهشی انجام شود.
وی با اشاره به اهمیت تعیین عرصه و حریم تپه باستانی موشلان شهرستان ساوجبلاغ در سال‌های گذشته به دلیل تعریف نکردن این حریم، زمین خواران زیادی از موقعیت استفاده کرده و باغ‌هایی را در آن نزدیکی ها احداث کردند، گفت: با مطالعات جدید آثار جدید تاریخی نیز در محل این باغات کشف شده است.
محمدی تصریح کرد: باتوجه به آثار به‌دست آمده سفالی متعلق به هزاره چهارم و پنجم قبل از میلاد و همچنین 10 طبقه معماری ادامه عملیات گمانه‌زنی در موشلان تپه به منظور تعیین عرصه و حریم این محوطه تاریخی با یک بازنگری دنبال می‌شود.
انتهای پیام/ش