خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 24 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

افتتاح راه‌آهن قزوین رشت بخش مهمی از کریدور شمال به جنوب را تکمیل می‌کند/ رئیس سازمان هواپیمایی برکنار نشده است

باشگاه خبرنگاران | اقتصادی | شنبه، 11 اسفند 1397 - 11:40
مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی گفت: با افتتاح راه‌آهن قزوین رشت بخش مهمی از حلقه مفقوده کریدور شمال_جنوب کشور تکمیل می‌کند.
كريدور،كشور،حمل،ترفع،شهرسازي،تجاري،خصوصي،امور،وزارت،ايجاد،هم ...

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امین ترفع مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه هفتمین اجلاس شورای هماهنگی کریدورهای ترانزیتی شمال_جنوب کشور در سیزدهم و چهاردم اسفند ماه در سطح معاونان کشورهای عضو توافق‌نامه‌ کریدور شمال_ جنوب کشور در تهران برگزار می‌شود، گفت: کریدور مجموعه‌ای از زیرساخت‌های حمل‌ونقل است که دو نقطه را به یکدیگر متصل می‌کند و همین امر باعث می‌شود که حمل و نقل کالا و مسافر در این حوزه جریان یابد و این دو نقطه می‌تواند این کریدور می‌تواند مناطق یک کشور را به یکدیگر متصل کند و یا چندین کشور را به یکدیگر وصل کند.
وی با بیان اینکه توافق‌نامه کریدور شمال_جنوب کشور در سال ۲ هزار بین سه کشور ایران، هند و روسیه به امضا رسید، گفت: ۶ شورای هماهنگی و ۷ اجلاس و یک نشست وزرا تا به امروز برای این کریدور برگزار شده و هفتمین اجلاس هم هم‌زمان با افتتاح راه آهن قزوین_رشت که بخش مهمی از کریدور شمال_ جنوب را شامل می‌شود، برگزار می‌شود.
ترفع یادآوری کرد: در نشست این شورای هماهنگی مباحثی برای پیشبرد و توسعه همکاری‌های بین سه کشور بررسی می‌شود.
مدیر کل دفتر تجاری سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد:‌در کریدور شمال_جنوب شرق دریای خزر و غرب دریای خزر تحت تاثیر قرار می‌گیرد و در این کریدور هدف از اجرای این کریدور آن است که تمامی کالا‌ها از کشور هند به روسیه و یا بالعکس جابجا شود و در این بین کشور‌های ایران و آسیای مرکزی هم تحت تأثیر قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه نباید منتظر تکمیل حلقه‌های مفقوده کریدور شمال جنوب باشیم، گفت: در خصوص حضور بخش خصوصی باید گفته شود که اگر ضمانت بخش خصوصی و همچنین تسهیل امور در این کریدور انجام شود، بخش خصوصی بسیار قوی از اجرای این پروژه‌ها استقبال می‌کند.
ترفع اظهار کرد: تعامل بسیار خوبی بین دستگاه‌های دولتی و همچنین بخش خصوصی برای اجرای این طرح وجود دارد و تا به امروز چندین جلسه برای هماهنگی بین دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی برگزار شده است.
مدیر کل دفتر تجاری سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی یادآوری کرد: در طی چند سال گذشته دولت و بخش خصوصی صدای یکدیگر را نشنیدند به طوری که هر چه دولت به بخش خصوصی می‌گفت: آن‌ها قبول نمی‌کردند و یا بالعکس به همین منظور ۴۵ روز پیش برای جلوگیری از تأخیر در شنیدن صدای این دو بخش با دعوت از تشکل‌های ملی و استانی مسائل مختلف از جمله بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وی افزود: برای بررسی موضوعات حمل بار داخلی و بین‌المللی مقرر شد که از ابتدای سال آینده هر ماه جلسات مختلفی با تشکل‌های حمل ونقلی و همچنین کمیسیون‌های حمل ونقل بار برگزار شود.
ترفع با تاکید بر اینکه متولی ترانزیت شرکت‌های حمل ونقلی و کامیون‌هایی هستند که در این بخش بار را جابجا می‌کنند گفت: ما تنها تسهیل‌گر هستیم و برای ایجاد تمامی اقدامات در این بخش باید شرکت‌های حمل ونقلی اقدامات لازم را انجام دهند.
مدیر کل دفتر تجاری سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سال ۲۰۱۵ آخرین نشست کریدور ترانزیت شمال_جنوب برگزار شد، گفت: از سال ۲۰۱۵ تا سال ۲۰۱۷ مکانیزم‌های الکترونیکی و بخش‌های گمرکی در این حوزه پیشرفت چشم‌گیری داشته و بر اساس آن نیاز‌های جدیدی ایجاد شده است.
ترفع با بیان اینکه سه کشور هند، روسیه و ایران از اعضای اصلی کریدور شمال_جنوب است، گفت: تمامی بنادر جنوبی کشور از جمله چابهار، بندر عفاف، بندر امام و همچنین بندر امیرآبادر در شمال کشور جزو نقاط مهم در کریدور شمال_جنوب کشور است.
وی اظهار کرد: صرفه‌جویی هزینه و همچنین وقت از مهمترین مزایای کریدور شمال_جنوب کشور به شمار می‌رود و به همین منظور علاوه بر بخش ریلی مذاکراتی هم در بخش جاده‌ای صورت گرفته است.
مدیر کل دفتر تجاری سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: هرچه اتصال‌های ریلی در این بخش کامل‌تر شود، بار‌ها روان‌تر و کم‌هزینه‌تر از کریدور شمال_جنوب عبور می‌کند.
ترفع با اشاره به اینکه با اجرای این کریدور تمامی کشور‌ها از فرصت ترانزیت ایجاد شده در این بخش بهره‌مند می‌شوند، گفت: کشور ما علی‌رغم تمامی مزایایی که دارد کشور قابل دور زدن نیست به همین منظور کشور‌های منطقه مجبور هستند که از مزایای ترانزیتی کشور ما استفاده کنند و به همین منظور برای راه‌اندازی کریدور شمال_جنوب استقبال بسیار زیادی می‌کنند.
وی اظهار کرد: در کریدور شمال_جنوب ۱۴ کشور حضور دارند که عبارت است از ایران، تاجیکستان، روسیه، اکراین_ هند، بلاروس، آذربایجان، ارمنستان، بلغارستان، عمان ترکیه، قزاقستان، سوریه و قرقزیسستان از جمله کشور‌هایی هستند که در هفتمین اجلاس حضور دارند.
مدیر کل دفتر تجاری سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: در شورای هماهنگی ترابری کشور مسائل هماهنگی و کریدوری هر کشوری بررسی می‌شود و در طرح بین‌الملل هم بین اعضای مختلف حوزه تجارت این کریدور بسیار قابل توجه و با اهمیت است.
ترفع با اشاره به اینکه کریدور‌های حمل ونقل در سه گام و سه مرحله رشد می‌کنند، گفت: ابتدا کریدور‌های تجاری ایجاد می‌شود که علاوه بر تسهیلات حمل ونقل تجاری بین مبدأ و مقصد را تسهیل می‌کند و مرحله بعد کریدور اقتصاد ایجاد می‌شود که تحت تاثیر توسعه اقتصادی قرار می‌گیرد و هدف نهایی از تأسیس کریدور شمال_جنوب توسعه اقتصادی بین تمامی مسیر‌های کشور است، بعد از ایجاد کریدور اقتصادی اقدام به مکان‌یابی مراکز لجستیکی می‌کنیم و در این مراکز یک زنجیره تأمین حمل و نقل برای کاهش هزینه‌ها ایجاد می‌شود.
وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران درباره میزان پیشرفت کریدور شمال به جنوب طی ۱۹ سال گذشته گفت: نمی‌توانیم آمار دقیقی از میزان پیشرفت این کریدور ارائه دهیم، با افتتاح مسیر ریلی قزوین_رشت بخش مهمی از این کریدور تکمیل می‌شود، همچنین تکمیل بنادر جنوبی کشور و زیرساخت‌های حمل ونقلی در این حوزه از مهمترین بحث‌های این کریدور به شمال می‌رود.
ترفع اظهار کرد: هر برنامه‌ای که برای توسعه چابهار، بندر شهید رجایی و بندر امام انجام شده است جزو برنامه‌های این کریدور به شمار می‌رود.
بر اساس این گزارش در حاشیه این نشست روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی بر کناری عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشور را رد کرد و گفت: رئیس سازمان هواپیمایی کشوری برکنار نشده و در حال حاضر به فعالیت خود ادامه می‌دهد و نیز حکم خانم سحر تاج‌بخش به عنوان رئیس سازمان هواشناسی کشور تأیید می‌شود.
انتهای پیام/
کامیون‌داران متولی ترانزیت هستند