خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 05 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

از نمایش‌های اجتماعی رادیو تا بررسی تلویزیونی ضرب‌المثل‌های فارسی

تسنیم | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 12 خرداد 1399 - 17:55
رادیو پخش مجموعه‌های نمایش کوتاه اجتماعی را آغاز کرده و در شبکه جام‌جم به بررسی ضرب‌المثل‌ها و نوشتار لغات فارسی می‌پردازد. سریال "دفترچه خاطرات" به زودی از کانال آی‌فیلم2 در کشورهای فارسی‌زبان منطقه پخش می‌شود.
ايران،برنامه،مجموعه،روز،مستند،شبكه،خوش،نمايش،ساعت،زندگي،قسمت ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اخبار کوتاه رادیو و تلویزیون را ببینید:
پخش مجموعه نمایش کوتاه "طرحی نو" از رادیو نمایش
از روز شنبه 17 خردادماه، پخش مجموعه نمایش کوتاه پنج قسمتی «طرحی نو » با موضوعی اجتماعی در رادیو نمایش آغاز می‌شود.
این مجموعه رادیویی را مجید حیدری نوشته و در خلاصه داستان آن آمده است : فرید و شادی زوج جوانی‌اند که تحت تأثیر یک برنامه رادیویی، تصمیمات جدیدی برای زندگی‌شان می‌گیرند، این نمایش ایده‌هایی نو برای سبک زندگی زوج‌ها ارائه می‌دهد.
«طرحی نو» به تهیه کنندگی فرشاد آذرنیا، کارگردانی داریوش شهبازی و با بازی ایوب آقاخانی و شیما جان قربان به تازگی در اداره کل هنرهای نمایشی رادیو تولید شده است.
این مجموعه رادیویی به گویندگی معصومه نورزاد، صدابرداری محمدرضا محتشمی و افکتوری نرگس موسی‌پور از روز شنبه 17 خردادماه ساعت 6:30 دقیقه از رادیو نمایش پخش می‌شود و تکرار آن ساعت 16:45 دقیقه است.
بررسی ضرب المثل‌های فارسی در «روز خوش»
برنامه «روز خوش» شبکه جام‌جم سیما سه شنبه 13 خرداد ماه به بررسی ضرب المثل ها و نوشتار لغات فارسی می‌پردازد.
حمیدرضا امیرافضلی شاعر و نویسنده سه شنبه13خرداد ماه با حضوردربرنامه «روز خوش» ضرب‌المثل‌های فارسی را بررسی می‌کند.
در بخشی دیگر این برنامه، علیرضا زمانی کارشناس ایده‌پردازی به موضوع خلاقیت و نوآوری در سبک زندگی خواهد پرداخت.
همچنین مریم مهرآسا مربی اسبق تیم ملی دوچرخه‌سواری بانوان کشور، از مهمانان برنامه سه‌شنبه است.
کج‌دار و مریز صحیح است یا کج‌دار و مریض؟
علاقه مندان به زبان و ادب فارسی منتظرپاسخ این سوال دربرنامه فردا «روز خوش» باشند.
آیتم «خوش مزه»طرز تهیه دورمانج را به مخاطبان آموزش می دهد و در آیتم «خوش فکرها» با ایمپلنت های دندانی ساخت ایران آشنا می‌شوید.
تغذیه افراد دیابتی نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که در برنامه سه شنبه به آن پرداخته می‌شود.
برنامه «روز خوش» با نگاه به زندگی از منظر سبک زندگی ایرانی - اسلامی با اجرای محمدامین نبی اللهی و مریم ماهور تلاش می‌کند صبحگاه ایرانی - اسلامی را به نمایش بگذارد.
علاوه بر این، در این برنامه اطلاعات، اخبارو رویدادهای امیدبخش به ویژه نمایش پیشرفت های غرورانگیز ایرانیان توسط مهدی آقابیگی به سمع و نظر مخاطبان می‎رسد.
مجله صبحگاهی «روز خوش» از دوشنبه تا جمعه ساعت 9 صبح به وقت تهران به تهیه کنندگی حسین علیاری از شبکه جهانی جام‌جم پخش می‌شود.
هم‌افزایی شبکه‌های سیما در طرح ملی و قرآنی 1454
جلسه هماهنگی آغاز طرح ملی ، قرآنی 1454 با حضور نمایندگان شبکه‌های مختلف تلویزیون برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمین رضایی دبیر علمی محتوایی طرح 1454 در این جلسه گفت: امسال با تصویب ستاد مرکزی این طرح قرآنی، 54 موضوع قرآنی با رویکرد مفهومی و تدّبر در قرآن کریم تدارک دیده شده است.
رضایی افزود هسته اصلی این طرح در شبکه قرآن و معارف سیما ، روزانه به مدت 75 دقیقه بصورت زنده به روی آنتن می رود و قرار است هر هفته یک موضوع کلی مانند انسان‌شناسی، آرامش و رضایتمندی، بهداشت و سلامت همراه با آیات مربوطه بیان شود.
همچنین قسمتی از برنامه هم به حفظ آیات موضوعی اختصاص داده می‌شود.
امسال شروع طرح از 30خرداد ماه با محوریت آیات کاربردی و موضوعی قرآن کریم با محوریت خانواده و سبک زندگی با هماهنگی تمام شبکه‌های سیما، صدا وسیما مراکز استان ها و نهادهای قرآنی کشور در 32 استان کشور برگزار خواهد شد .
مستند شبکه یک به روایت بازیگر امام رضا(ع)
مجموعه مستند «مرز پرگهر» محصول گروه تاریخ، فرهنگ و هنر و به تهیه کنندگی "کامبیز اخوان صفا" است که از هفته آینده از شبکه یک پخش خواهد شد.
این تهیه کننده درخصوص این مجموعه مستند اظهار داشت: «مرز پرگهر» سعی شده است 13 اثر تاریخی و کهن سرزمین مان برای بینندگان معرفی شود.
چغازنبیل ( شوش) سازه‌های آبی شوشتر، قلعه کنگلو( سوادکوه)، ارگ راین( کرمان)، روستای صخره‌ای میمند، شهر زیرزمینی ارزانفود، تخت سلیمان(تکاب )، غار قلعه لاپ کمر( اسپهبد خورشید مازندران)، غار کرفتو( دیواندره)، ارگ سریزد( مهریز)، قلعه ایزدخواست( آباده فارس)، رنگین نگاره‌های کهن صخره‌ای سرسورن( کوهدشت لرستان) و قلعه سلاسل(شوشتر) سوژه های این مجموعه‌اند که هر کدام در یک قسمت40 دقیقه‌ای کارگردانی شده و نکات فرهنگی و تاریخی و بعضاً حیرت‌انگیز آنها با صدای "فرخ نعمتی" روایت می‌شود.
اخوان تصریح کرد: در این مجموعه سعی شده علاوه بر روایت تاریخ و فرهنگ و ویژگی هایی خاص اثر، زیبایی های مناطق مختلف کشور عزیزمان تصویر شود تا ضمن ایجاد حس غرور، بیننده را به سفر و تماشای این میراث کهن، ترغیب نماید.
او با بیان این که این اثر توسط 10 کارگردان در طی یک سال و نیم تولید شده است، افزود: بهمن ابراهیمی، مجید سروینی، جواد وطنی، حامد عزیزی، کمال مطوف، مریم مومن زاده، امیر رضا دریایی، میکائیل شهرستانی، علی قادری، ابوالفضل توکلی، کارگردانان این مجموعه فاخرند.
به گفته کامبیز اخوان صفا، در این مجموعه در قسمت هایی مانند چغازنبیل، برای درک بیشتر اثر، از تکنیک‌هایی انیمیشن سه بعدی(3D) برای بازسازی قسمت‌های تخریب شده بهره برده شده است.
این تهیه‌کننده اظهار داشت: "نیما عظیمی‌‍نژاد" موسیقی این مجموعه را از نواهای بومی و منطقه‌ای و تاریخی کشور الهام گرفته و ساخته است.
کامبیز اخوان صفا در پایان یادآور شد: مجموعه مستند «مرز پرگهر» پیشکشی است هنرمندانه، با زبان تصویر از قدمت تاریخ و فرهنگ کشورمان به هموطنان عزیز و البته برای مخاطب خارجی نیز سندی از ریشه های کهن و سترگ علم و تمدن این مرز و بوم خواهد بود.
این مستند یکشنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها حوالی ساعت 23 روی آنتن می رود و اولین قسمت آن 18 خرداد پخش خواهد شد.
بحران کاهش جمعیت در مستند «نسل‌کشی»
مستند «نسل‌کشی» به تهیه کنندگی و کارگردانی مصطفی خسروی دوشنبه 12 خردادماه ساعت 14 از شبکه پنج سیما پخش می‌شود.
این مستند پیرامون وضعیت جمعیت ایران است که روز به روز در حال کاهش است.
این مستند روایت دو استان پر جمعیت و کم جمعیت ایران است که در آن با مردمان این دو استان گفتگو و نظرات آنها پیرامون جمعیت جویا شده است و فرزندانی که آرزوی آنان داشتن خواهر و برادر است و ...
مستند «نسل‌کشی» به همت گروه خانواده و کودک شبکه پنج سیما امروز به مدت 41 دقیقه پخش می‌شود.
آی‌فیلم سراغ «دفترچه خاطرات» می‌رود
سریال «دفترچه خاطرات» به کارگردانی علی نیکومنش به زودی از کانال آی‌فیلم2 در کشورهای فارسی‌زبان منطقه پخش می‌شود.
با به پایان رسیدن پخش سریال «غنچه و خاله جون کوکب»، سریال «دفترچه خاطرات» به کارگردانی علی نیکومنش از جمعه 16 خرداد در آی‌فیلم2 روی آنتن می‌رود.
این سریال نگاهی عمیق، ظریف و مشفقانه به بخشی از مسائل نوجوانان دارد که به ظاهر کم اهمیت جلوه می‌کند ولی تأثیر پایدار در نوع شکل‌گیری شخصیت و کیفیت زندگی آینده آنان دارد.
قهرمان این سریال نوجوانی پانزده‌ساله به نام «مهرزاد» است که با مادر و خواهر دوازده‌ساله‌اش زندگی می‌کند.
پدر مهرزاد در پی حادثه‌ای فوت کرده و مادر او امورات زندگی را اداره می‌کند.
مهرزاد در طی این مجموعه به تدریج شخصیتش از نوجوانی کم رو، احساساتی و گوشه‌گیر به جوانی اجتماعی، فعال، مسئولیت‌پذیر و آگاه به مسائل پیرامون خانواده و جامعه خود رشد می‌کند.
امین ذبیحی دان، ایلیا رفیعی، صابر فرخنده نژاد و آراء منتظرالصدق از جمله بازیگران این سریال‌اند.
سریال «دفترچه خاطرات» از جمعه هر روز ساعت 16 به‌وقت تهران و کابل و ساعت 16:30 به‌وقت دوشنبه تاجیکستان راهی آنتن می‌شود.
برنامه «ایران» شبکه هیسپان‌تی‌وی
برنامه «ایران» از شبکه اسپانیایی‌زبان هیسپان‌تی‌وی، در این قسمت به معرفی هنرمند و نقاش کشورمان، ایران درودی و علم شبیه‌سازی می‌پردازد.
برنامه «ایران» در هر قسمت با سفر به نقطه‎ای جذاب از کشورمان دریچه‎ای تازه در برابر دیدنی‌های ایران به روی مخاطبان باز می‌کند.
در این قسمت از برنامه «ایران» خبرنگار شیما کاظمی‌ به معرفی هنرمند نقاش، نویسنده، منتقد هنری و استاد دانشگاه برجسته کشورمان، ایران درودی می‌پردازد.
وی در سال 1315 در نیشابور خراسان در خانوادهای خوشنام به دنیا آمد.
خاندان پدری او از بازرگانان صاحب نام خراسان و خانواده مادری او از بازرگانان قفقازی بودندکه پس از انقلاب شوروی به ایران مهاجرت کردند و در مشهد اقامت گزیدند.
در سال 1316 خانواده با توجه به نوع کار پدر به‌هامبورگ می‌روند، اما با شروع جنگ جهانی دوم ناگزیر به بازگشت به مشهد می‌شوند.
ایران درودی، به عنوان یکی از بهترین نقاشان جهان شناخته می‌شود و توانسته است بیش از 100 نمایشگاه انفرادی برگزار کند و از طریق آن احساسات خود را بیان کند.
یکی دیگر از مقصدهای ما در این هفته شهر کوهستانی ایذه، متعلق به استان خوزستان است، شهری با آثار باستانی که قدمت آن‎ها به صدها سال برمی‌گردد.
ایذه از شهرهای خوزستان در قسمت جنوب غربی ایران است.
شهری است که بخش بزرگی از تاریخ ایران را در خود نهفته دارد.
وجود سنگ‌نبشته‌های دوره عیلام در این شهر نشان‌دهنده باستانی بودن شهر است.
ایذه از لحاظ آب و هوا منطقه‌ای گرمسیری محسوب می‌شود، به همین علت معمولا به عنوان مرکز نشین و پایتخت زمستانی بختیاری‌ها انتخاب می‌شد و یکی از مراکز زمستانی عشایر بود.
شغل اصلی مردمان شهرستان ایذه کشاورزی و دامداری است این شهر بسیار کهنسال است و در کنار آن آثار فراوانی از دوره عیلامی سلوکی و اشکانی کشف شده است.
مجسمه مرد پارتی که در موزه ملی ایران است نیز در جنوب این شهر پیدا شده است.
در ادامه نیز به فرایند ساخت محصولات چوبی توسط یک صنعتگر ایرانی، کاری که روح هنرمند را آزاد می‌کند و همچنین علم شبیه‎سازی با تلاش دانشمندان ایرانی پرداخته می‌شود.
برنامه «ایران» به تهیه‌کنندگی محمدعلی قاسمی روزهای سه‎شنبه، ساعت 9 به وقت تهران روی آنتن هیسپان‌تی‌وی می‌رود.
انتهای پیام/