خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 02 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

آموزش کودکان مستقیم باشد یا غیرمستقیم؟

ایسنا | استان‌ها | چهارشنبه، 07 خرداد 1399 - 11:41
یک روانشناس گفت: کودکان را می‎توان به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم آموزش داد که در این زمان محققان به این نتیجه رسیده‎اند که آموزش غیرمستقیم بهتر است.
آموزش،مستقيم،كودك،غيرمستقيم،ياد،روانشناس،اشاره،ادامه،دانه،يا ...

ایسنا/لرستان یک روانشناس گفت: کودکان را می‎توان به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم آموزش داد که در این زمان محققان به این نتیجه رسیده‎اند که آموزش غیرمستقیم بهتر است.
مریم کرم‎الهی در گفت‎وگو با ایسنا با اشاره به این‎که به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم می‎توان به کودکان آموزش داد، اظهار کرد: آموزش مستقیم هدفی خاص و محدود دارد که در آن کودک باید مفهومی معین را یاد گرفته و آن‎را با مفاهیم قبلی ذهن خود مرتبط و از آن در مسائلی که برایش پیش می‎آید بهره بگیرد.
وی ادامه داد: به عنوان مثال آموزگار حرف «ن» را به کودک می آموزد؛ او باید آن را یاد بگیرد و کلماتی را که در آن‎ها حرف «ن» بکار رفته بخواند و بنویسد ودر همه جا آن را باز شناسد، یا از راه مشاهده های گوناگون دریابد که گیاه از دانه می‎روید و بتواند دانه را باز بشناسد، آن را بکارد و اهمیت دانه را از نظر زندگی گیاهی دریابد.
کرم‎الهی با اشاره به این‎که در آموزش مستقیم از کودک می‎خواهند از راه‎های مختلف مکتوب، شفاهی و عملی دانسته‎های خود را بازگو کند، عنوان کرد: در واقع بدین گونه از او به طور مستقیم امتحان گرفته می‎شود و با نمره دادن میزان دانسته‎های او را می‎سنجند.
این روانشناس با بیان این‎که در آموزش مستقیم کودک مقید و محدود است، باید بنشیند، مشاهده کند، گوش بدهد، یاد بگیرد، تمرین کند و در چهارچوب معین فعالیت داشته باشد، ادامه داد: در اقلب موارد نه‎تنها از طریق آموزش مستقیم کودک چیزی نمی‎آموزد بلکه در برابر آموزش مستقیم از طرف مربی، والدین، خانواده و حتی مدرسه جبهه‎گیری هم می‎کند و در بهترین حالت فقط از ترس پدر و مادر به این نوع آموزش تن می‎دهند.
وی با اشاره به این‎که در آموزش غیر مستقیم هدف، وسعت پیدا می‎کند و مفاهیم متعدد و گوناگون می‎شوند، تصریح کرد: هر کودکی هر چقدر که بخواهد و بتواند کشف کرده و یاد می‎گیرد و محدوده‎ای برای او تعیین نمی‎شود.
کرم‎الهی با اشاره به این‎که در آموزش غیرمستقیم کودک در فعالیت‎ها آزادی بیشتری دارد، افزود: در این روش آموزش برای کودک جنبه بازی و سرگرمی پیدا می‎کند، می‎تواند خود برنامه‎اش را تنظیم کرده و پرسش‎های گوناگون در زمینه آنچه فهمیده و کشف کرده است مطرح کند و ارزشیابی از دانسته‎های او نیز غیر مستقیم انجام می‎شود.
این روانشناس ادامه داد: آنچه در گفت‎وگو یا فعالیت‎های انفرادی و گروهی از او دیده می‎شود کافی است، امتحان و نمره‎ای در کار نیست، آموزش پیش از دبستان را در بیشتر کشورهای جهان، نوعی آموزش غیر مستقیم می‎دانند، حتی در بسیاری از کشورها تلاش دارند آموزش دوره دبستان را نیز به طور کامل، یا دست کم قسمتی از آن‎را غیر مستقیم کنند.
وی اظهار کرد: آموزش غیر مستقیم با روحیه جستجوگر و کنجکاو سازگارتر است و کودک را به شوق و ذوق بیشتری برای اکتشاف و یادگیری بر می‎انگیزد، با رشد بدنی او نیز مناسب‎تر است، زیرا از نشستن بیش‎از اندازه او جلوگیری می‎کند و او را به حرکت و فعالیت وا می‎دارد.
کرم‎الهی افزود: روش غیرمستقیم با یاد گرفتن به معنای واقعی نیز هماهنگی بیشتر دارد، چه تنها توانایی درک و علاقه‎مندی کودک باعث می‎شود که میزان یادگیری او گسترش یابد.
این روانشناس ادامه داد: ممکن است عده‎ای از خانواده‎ها که خود کمتر تجربه ای از آموزش غیر مستقیم دارند، روش آموزش مستقیم را بپسندند، اما مربی باید از آن به طور کامل بپرهیزد و تا جایی که امکان دارد امتیازهای آموزش غیر مستقیم را به خانواده ها یادآور شود.
وی تصریح کرد: در نتیجه می‎توان اینگونه گفت که در آموزش غیرمستقیم یادگیری کودکان ما بهتر و سریع‎تر خواهد بود.
انتهای پیام