خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 11 فروردین 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

از سختی های شرکت در کلاس غیرحضوری تا زمزمه ی برگزاری امتحانات حضوری

ایسنا | دانش و فناوری، استان‌ها | چهارشنبه، 07 خرداد 1399 - 10:33
خبرتعطیلی دانشگاه ها در اوایل اسفندسال۱۳۹۸ از طرفی نگرانی دانشجوها و خانواده هارا تا حدودی از بین برد، اما اقدام بعدی وزارت علوم در خصوص برگزاری کلاس ها به صورت مجازی اضطراب و نگرانی را در میان دانشجویان بالا برد. اگر استفاده از آموزش برخط در سایر کشورها اجرایی و عملی شد علت آن این بوده است که در آن ها دست کم محصّلان مشکلی با اینترنت نداشته اند اما آیا در ایران برقراری آموزش برخط تصمیم درستی بوده است؟ از طرفی امکانات زیرساختی شمال تا جنوب و شرق تا غرب کشورمان یکسان نبوده و از طرف دیگر این یک واقعیت است که نمی توان آموزش را تا زمان نامشخصی متوقف ساخت.
كلاس،دانشجويان،شركت،حضوري،دانشگاه،امتحانات،اينترنت،گوشي،درس، ...

ایسنا/هرمزگان خبرتعطیلی دانشگاه ها در اوایل اسفندسال۱۳۹۸ از طرفی نگرانی دانشجوها و خانواده هارا تا حدودی از بین برد، اما اقدام بعدی وزارت علوم در خصوص برگزاری کلاس ها به صورت مجازی اضطراب و نگرانی را در میان دانشجویان بالا برد.
اگر استفاده از آموزش برخط در سایر کشورها اجرایی و عملی شد علت آن این بوده است که در آن ها دست کم محصّلان مشکلی با اینترنت نداشته اند اما آیا در ایران برقراری آموزش برخط تصمیم درستی بوده است؟
از طرفی امکانات زیرساختی شمال تا جنوب و شرق تا غرب کشورمان یکسان نبوده و از طرف دیگر این یک واقعیت است که نمی توان آموزش را تا زمان نامشخصی متوقف ساخت.
در این گزارش به شنیدن بخشی از بیشترین و اساسی ترین مشکلات دانشجویان دانشگاه های آزاد پرداختیم.
به سراغ تعدادی از دانشجوهای دانشگاه ازاد رفته و گفت و گوی کوتاهی با آن ها انجام دادیم.
حذف نام و نام خانوادگی به درخواست خود دانشجویان صورت گرفته است.
ضعیف بودن اینترنت در روستاها
یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد بندرعباس گفت: ما در روستای شیخ حضور شهرستان بستک استان هرمزگان زندگی می کنیم، از زمان شیوع ویروس کرونا و تعطیلی دانشگاه به روستایمان آمده ام، وای فای داریم اما خیلی ضعیف است، دکل و تمام اجزای مربوط به آن در روستای فتویه قرار دارد.
این دانشجو در گفت و گو با ایسنا عنوان کرد: برای شرکت در کلاس ها مشکل دارم، حتی اگر بتوانم وارد کلاس شوم هم به دلیل ضعیف بودن نت، صدای استاد قطع و وصل می شود و من نمی توانم درس را یادبگیرم.
در ادامه فاطمه که خود دانشجوی دانشگاه ازاد در یکی از واحدهای تهران است، بیان کرد: دوستانم در روستایی در استان مرکزی برای شرکت در کلاس ها و امتحانات میان ترم ناچارند به شهرستان آشتیان بروند و در محلی مشابه کافی نت در کلاس ها و امتحاناتشان شرکت کنند، خانواده بعضی از آنها اجازه این کار را نمی دهند و در نتیجه تا زمانی که این شرایط ادامه دارد از تحصیل بازمانده اند.
همچنین رقیه از روستای رودخانه استان هرمزگان افزود: برای شرکت در کلاس ها باید به جایی از روستایمان بروم که اینترنت در آن کمی قوی باشد.
دانشجوی دیگری با اشاره به این که از زمان شیوع ویروس به روستای رویدر شهرستان خمیراستان هرمزگان آمده ام، وضعیت اینترنت اصلا خوب نیست، کلاس هارا شرکت می کنم اما صدای استاد قطع و وصل می شودیا تصویر فایل به اشتراک گذاشته شده روی صفحه کلاس را ندارم یا صدای استاد را.
ناچارم به خانه همسایه مان رفته و از وای فای آن ها استفاده کنم، البته وای فای هم قطعی دارد.
امیدوارم مسئولین فکری به حال ما کنند.
دانشجوی دیگری نیز در این خصوص بیان کرد: من مشکلی در خصوص اینترنت و قطعی آن از طرف خود ندارم، اما گاها نت اساتید ضعیف است، به آن ها می گوییم استاد صدایتان قطع شده است، متاسفانه فکر می کنند می خواهیم کلاس را تعطیل کنند و از ادامه درس منصرفشان کنیم.
حتی صدای ضبط شده را که برایشان می فرستیم می گویند اینترنت شما ضعیف است و مشکلتان را خودتان حل کنید.
علی نیز از یکی از دوستانش در بشاگرد هرمزگان می گوبد: دوستم به اینترنت در حدی دسترسی دارد که در طول روز شاید ٢یا ۳ مرتبه موفق به انلاین شدن و ارسال پیام آن هم تنها در واتسپ شود.
نمی داند چطور در امتحانات شرکت کند!
بیتا از روستای پور احمد شهرستان حاجی آباد هرمزگان مشکلی مشابه دانشجویان دیگر دارد و عنوان کرد: من اینترنت قوی ندارم، اما تا جایی که امکان دارد در کلاس حاضر می شوم البته این که می گویم تا جایی که می شود، روی هم دو یا سه جلسه از هرکلاس را موفق به حضور در کلاس شده ام، ای کاش مسئولان تمام مشکلات را ببینند و مارا درک کنند و بعد از آن تصمیم بگیرند.
یکی دیگر از دانشجویان بیان کرد: گوشی من قدیمی است و به ناچار گوشیم را با خواهرم عوض کرده ام، بازهم نت ضعیف است.
عدم توانایی مالی همه دانشجویان برای خرید گوشی و بسته های اینترنتی
حسین یکی از دانشجویان دانشگاه سلماس استان اذربایجان غربی افزود: ما دانشجویانی داریم که حتی توانایی خریدن بسته های اینترنتی را ندارند و به همین علت نتوانسته اند در کلاس ها شرکت کنند.
مطهره از دانشگاه آزاد گرگان نیز با بیان اینکه از ابتدای شروع کلاس هادر سامانه اموزش مجازی نتوانسته ام در کلاس ها شرکت کنم، اظهارکرد: پشتیبانان یا گوشی خودرا خاموش می کنندیا حوصله کافی برای توضیح کامل ندارند و یا خودشان هم به اندازه کافی آشنا نیستند.
در ادامه مرتضی از استان مازندران افزود: در استان مازندران در بخش نشتا و شهرستان تنکابن افرادی هستند که گوشی که به اینترنت متصل شود ندارند و برای شرکت در کلاس ها به ناچار تصمیم گرفته اند به صورت اقساطی گوشی تهیه کنند.
واقعیت این است که ما دانشجویان حتی در کلاس های حضوری مطالب دروس تخصصی را آن طور که باید یادنمی گرفتیم، اکنون استاد درس تخصصی جزوه را روخوانی می کند و عبور می کند، در نهایت ما باید خودمان مثال های جزوه را بخوانیم و جلسه بعدی رفع اشکال کنیم.
با صداهای قطع و وصل شده اساتید حین تدریس جزوه های ٣٠٠صفحه ای را چگونه یادبگیریم و چطور امتحان دهیم؟
به نظر می رسد مسئولان پایین دستی به درستی آمار و مشکلات موجود دانشجویان را به سازمان مرکزی اطلاع نمی دهند، وگرنه تاکنون باید تصمیماتی برای حل این مشکلات گرفته می شد!
وی ادامه داد: مشکل دیگر این است که بسیاری از دانشجویان شاغلند و شهریه شان را با کار کردن در چند شیفت پرداخت می کنند، حال با وضعیت کلاس ها چیزی یاد نگرفته اند، در نتیجه احتمال عدم قبولی در درس ها هم کم است، تنها شهریه دانشجو است که از دست رفته است، پدر من جانباز است و من خود شهریه ای پرداخت نمی کنم اما می بینم که دانشجویان و برخی از دوستان و هم کلاسی ها به سختی افتاده اند.
حق ورود از ۸ شب تا ۸ صبح
رفیع هم در خصوص ساعت تعین شده برای شرکت در کلاس های ضبط شده، تصریح کرد: از صبح زودتا ١٠-١١شب سرکار هستم، من در محل کارم حتی فرصت نشستن هم ندارم شاید در این مدت زمان یک یا دوساعت زمان ناهار بتوانم استراحت کنم، که آن هم ساعت ١، ٢ ظهر است، اگر سایت ٢٤ساعته بود می توانستم از کلاس های ضبط شده در ساعت استراحت وسط روز استفاده کنم، اما حالا با شرط ساعت ٢٠امشب تا ٨صبح روز بعد، نمیتوانم فیلم هارا ببینم، نکند فکر می کنند دانشجوی دانشگاه آزاد ساعتی برای خواب و استراحت نمی خواهد؟
یکی دیگر از دانشجویان عنوان کرد: یکی از اساتیدمان شرط ٤جلسه غیبت برابر حذف درس را گذاشته است.
این استاد ظاهرا احتمال قطعی اینترنت را در نظر نگرفته است.
دانشجوی دیگری نیز بیان کرد: استادم ٥نمره برای حضور کامل در کلاس ها را لحاظ کرده است، من تمام کلاس هارا غیر از چند جلسه اول حضور داشته ام، غیبت در جلسات اول به دلیل عدم اشنایی با این سامانه و عدم اشنایی با نحوه ورود به کلاس ها بوده است.
انصاف هم خوب است.
تداخل در کلاس ها
دانشجوی دیگری نیز افزود: در زمان کلاس های حضوری دانشجو اگر می خواست درسی را انتخاب کند که با کلاس دیگرش تداخل داشت با هماهنگی کارشناس گروه می توانست در انتخاب واحد خود دو درس را در یک ساعت و یک روز انتخاب کند، در نهایت سر یکی از کلاس ها حاضر شده و با هماهنگی با استاد درس دیگر، در روز دیگری در کلاس آن درس شرکت می کرد، اکنون اما راه حل پیشنهاد شده این است" با دو سیستم کامپیوتری، با یک گوشی و یک سیستم کامپیوتری و یا با دو گوشی در کلاس هایتان شرکت کنید." این آیا درست است که تنها دانشجو متضرر شود؟
ما به زحمت با یک سیستم یا یک گوشی وارد سایت می شویم دو سیستم باهم و همزمان وا چه کنیم؟!
حتی اگر وارد شدیم هم یادگیری را چه کنیم؟
ایا صرفا حضور در کلاس مهم است و یادگیری دانشجو اهمیتی ندارد؟
عدم عودت شهریه
یکی دیگر از دانشجویان عنوان کرد: زمان شروع ترم و انتخاب واحد در بهمن مال سال ٩٨ نمی دانستیم که کلاس ها به صورت غیر حضوری برگزار خواهد شد، شهریه ای که پرداخت کرده ایم برای کلاس های حضوری بوده است نه کلاس های آنلاین، ما برای کلاس های انلاین از سیستم و گوشی خودمان استفاده می کنیم، خودمان بسته های اینترنتی خریده و خودمان اپ های مورد نیاز را فراهم کرده ایم، ضمنا دانشگاه که اپ و برنامه کلاس مجازی مخصیص خود را نداشته است که بگوییم هزینه برنامه نویسی اپ راهم دانشگاه متحمل شده است!
امتحانات حضوری است یا غیر حضوری؟
محمد در خصوص برگزاری امتحانات به صورت حضوری بیان کرد: من و خانواده ام از اسفند در خانه مان قرنطینه بوده ایم، اگر امتحانات حضوری باشد برفرض این که من به خاطر شرکت امتحانات حضوری ناقل این بیماری شوم، اعضای خانواده ام چه گناهی کرده اند؟
یکی دیگر از دانشجویان افزود: پدر من بر اثر ابتلا به بیماری کرونا فوت شده است و ما خانوادگی در قرنطینه به سر می بریم، تصمیم مسئولان چه خواهد بود؟
ما این داغ را چشیدیم ای کاش دیگران به دلیل تصمیم مسئولان آن را تجربه نکنند.
دانشجوی دیگری نیز ادامه داد: این که برگزاری اینترنت به صورت حضوری ریسک ابتلا به بیماری را افزایش می دهد درست است، اما من و تمامی دانشجویانی که مانند من مشکل ورود به کلاس هارا داشته ایم، چگونه در امتحانات شرکت کنیم؟
همه ما دانشجویان امیدواریم بهترین تصمیم گرفته شود و دانشجو برای شرکت در امتحان حق انتخاب داشته باشد.
به گزارش ایسنا، در نهایت این ها تنها بخشی از پر تکرار ترین و مهم ترین مشکلات تعدادی از دانشجویان دانشگاه ازاد بوده است و به نظر می رسد مشکل بعدی و بزرگتر دانشجویان دانشگاه آزاد، برگزاری حضوری امتحانات است.
برگزاری حضوری و غیر حضوری هرکدام مشکلاتی در پی خواهد داشت، برای مثال اگر تصمیم نهایی سازمان مرکزی دانشگاه برگزاری حضوری دانشجویان باشد، دانشجویانی که در ارتباط مستقیم با بیماران و ناقلان بوده اند، ممکن است خود ناقل ویروس باشند و فاجعه بزرگتری پس از پایان امتحانات و در تابستان رخ دهد، از طرفی برخی از دانشجویان خوابگاهی که با تعطیلی دانشگاه به شهر و روستای خود رفته اند، ممکن است با بازگشت به شهرمحل تحصیلشان شهرهای سفید را به وضعیت خطرناک برسانند.
اساتید چند صد برگه امتحانی دانشجویانشان را با خود به این جا و آنجا و حتی خانه شان خواهند برد و این در حالی است که احتمال آلوده بودن برگه هایی وجود دارد.
در خصوص تصمیم گیری بر غیر حضوری برگذار شدن امتحانات نیز این نکته حائز اهمیت است که دانشجویانی که نتوانسته اند در کلاس های انلاین شرکت کنند، چگونه در امتحانات غیر حضوری شرکت خواهند کرد؟
انتهای پیام