آموزش خلاق و اثربخش؛ زیرساخت توسعه پایدارگردشگری
مدیران کسب و کارهای گردشگری باید بدانند که چگونه ضمن استفاده از منابع طبیعی برای کسب سود از آنها محافظت کنند

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، نیروی انسانی شاغل در گردشگری از مهمترین منابع و از سرمایه های اصلی و زیربنایی موفقیت کسب و کار در بخش های مختلف عرضه در صنعت گردشگری به حساب آمده و در حقیقت میتوان ادعا کرد موفقیت یا شکست هر سازمان گردشگری وابسته و متاثر از کارکرد و عملکرد صحیح کارمندان شاغل در آن است.
سازمان های گردشگری متشکل از منابع انسانی و متخصصانی است که وظایف و کارکردهای مشترکی برای هر کدام از آنها وجود دارد.
روشها و راهکارهای جذب متقاضیان کار و گزینش بهترین فرد از میان انبوه متقاضیان در کنار آمادهسازی نیروهای تازه وارد و هم تراز شدن آنها با کارکنان باتجربه و فرصتسازی برای ارتقاء شغلی، ترفیع و جبران خدمات از کارکردهای مدیریتی منابع انسانی به شمار میرود.
محصولات در صنعت گردشگری از اجزاء مختلفی شکل گرفته است که تلفیق این اجزاء در نهایت خالق تجارب شیرین یا تلخ در مواجه گردشگران با خدمات ارایه شده میباشد.
توسعه صنعت گردشگری خصوصاً در فضاهای رقابتی و تداوم شکوفایی مقاصد در گرو رضایتمندی مسافران و گردشگران و رضایت آنها در گرو ارایه خدمات با کیفیت و متنوع است و نظر به اینکه مهارتهای شغلی در صنعت گردشگری بخشی از محصول به شمار میرود مسلماً خلق تجربه ماندگار مستلزم کارکرد صحیح نیروهای آموزش دیده و حرفهای شاغل در این صنعت است.
مشاغلی که عملکرد صحیح و مناسب آنها برای موفقیت سازمانهای گردشگری حیاتی و حائز اهمیت بوده و بهرهگیری از نیروهای ماهر و آموزش دیده میتواند یکی از مزیتهای رقابتی مقاصد گردشگری نیز به حساب آید.
بر اساس اهداف پیشبینی شده شورای جهانی گردشگری پایدار، کارآیی پایدار در صورتی محقق خواهد شد که افراد شاغل بتوانند اقتصاد محلی را تحت تاثیر خود قرار دهند که این امر نیازمند آموزش صحیح، خلاقانه و کاربردی به منظور آمادهسازی کارکنان نسبت به ارائه صحیح و متناسب خدمات است.
نکتهای که شاید از آن به عنوان چالش اصلی می توان نام برد یافتن افراد مناسب با تمامی مهارتهای مورد نیاز برای انجام فعالیتهای مختلف گردشگری است به همین دلیل است که آموزش و پرورش خدمات با کیفیت بالا و توسعه کارکنان محلی به منظور واجد شرایط بودن آنها و همسانسازی عملکرد آنها با نیروهای باتجربه و سابقه طولانی از نقش و اهمیت فراوانی برخوردار بوده و متناسبسازی آنها با این ویژگیها کلیدی و حیاتی قلمداد میشود.
در این راستا اولین گام در آموزش خدمات گردشگری، ارزیابی نیازهای شغلی نیروی کار است.
دانشگاهها و مؤسسات مختلف آموزشی در این زمینه وجود دارد که کارفرمایان میتوانند نیروی مورد نیاز خود را از فراگیران شاغل به تحصیل یا دانشآموختگان آن استخدام و به کارگیری نموده و یا نیروهای فعلی خود را برای تکمیل دانش و مهارت به آن موسسات روانه نمایند.
مدیران و کارفرمایان بنگاههای مختلف کسب و کار گردشگری میتوانند کارکنان خود را در خصوص چگونگی ارزیابی خدمات گردشگری نیز آموزش دهند.
این امر باعث تشویق آنها به ایجاد خلاقیت در تولید محصولات و ارائه خدمات گردشگری مرتبط با شغل خود نماید.
به عنوان نمونه اگر یک راهنمای تور شاغل در آژانس مسافرتی بتواند رابطه خوبی با ساکنان محلی ایجاد نماید از این طریق میتواند مسیرهای جدید توریستی را کشف کرده و با ایجاد خلاقیت در ارایه پکیج های مختلف و متنوع ضمن بالا بردن سطح درآمد آژانس های مسافرتی باعث افزایش رضایتمندی و خلق تجربیات شیرین برای مسافران و گردشگران شود.
توسعه گردشگری پایدار مستلزم برنامه ریزی صحیح از مهارتهای برنامهریزی کسب و کار است که از آن جمله میتوان به توانایی یافتن راهبردی است که اقتصاد، محیطزیست و توسعه اجتماعی و فرهنگی را متعادل سازد.
مدیران کسب و کارهای گردشگری باید بدانند که چگونه ضمن استفاده از منابع طبیعی برای کسب سود از آنها محافظت کند.
این امر نیازمند شناخت صحیح از ویژگیهای مختلف آن مقصد و آموزش صحیح به کارکنان و به کار گیری نیروهای آموزش دیده و ایجاد روحیه مسئولیتپذیری به منظور اجرای درست و خلاقانه وظایف است.
امیرکلالی سرپرست دفتر مطالعات و آموزش گردشگری
انتهای پیام/