عملکرد روابط عمومیها باید به حرکت شتابدهنده توسعه منجر شود
یک کارشناس ارتباطات گفت: عملکرد روابط عمومیها باید به حرکت شتابدهنده توسعه منجر شود، هرچند این رویه در روابط عمومیهای ادارات در شهرهای کوچک دیده نمیشود.

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس ارتباطات گفت: عملکرد روابط عمومیها باید به حرکت شتابدهنده توسعه منجر شود، هرچند این رویه در روابط عمومیهای ادارات در شهرهای کوچک دیده نمیشود.
لیلا قرایی در گفت و گو با ایسنا، با تبریک روز 27 اردیبهشت که به عنوان روز روابط عمومی نامیده شده؛ افزود: عوامل متعددی در این زمینه وجود دارد که مهمترین آنها را میتوان در نبود پست روابط عمومی در ادارات، فقدان تخصصهای ارتباطی در اغلب متصدیان این پست در دستگاههای اجرایی و ادارات و بیگانه بودن افراد گمارده شده در این جایگاه با مفاهیم ارتباطی در دنیای مدرن خلاصه کرد.
وی مطرح کرد: امروز وجود روابط عمومی فعال در سازمانها و ادارات اجتنابناپذیر است و نقش آنها از اطلاعرسانی صرف به نهادی تصمیمساز و مشاورهای در راستای تحقق اهداف سازمان و ذینفعان تغییر یافته؛ لذا بیش از گذشته لازم است روابط عمومیها از افراد متخصص در حوزه ارتباطات و برخوردار از سواد روز ارتباطی و مجهز به دانش آن باشند تا ابزار اطلاعرسانی و تبلیغ و اقناع را توامان بدانند.
قرایی اظهار کرد: توفیق روابط عمومیها مستلزم شناخت عمیق از وضع موجود، توانمندی لازم برای ارتباطگیری با عموم مردم و تاثیرگذاری بر تفکر و تصمیمات و بایدها و نبایدهای درون سازمانی است تا در سایه تلاش آنها شاهد افزایش اعتماد بین مردم با سازمان باشیم.
وی عنوان کرد: روابط عمومی و ارتباطات یعنی تلاش مخلصانه و انسانی برای نزدیک کردن دلهای مردم و ایجاد بستر و پلههای رسیدن به تفاهم زیرا فهم مشترک مقدمه درک یکدیگر، همدلی، نوعدوستی و تعهد و وفاداری انسانی- سازمانی است.
این کارشناس ارتباطات گفت: روابط عمومی به عنوان یک ارتباطگر مسئولیت مهم و مقدسی را برعهده دارد زیرا او به لحاظ اخلاقی و اجتماعی، رسالت نزدیک کردن انسانها را بر عهده دارد، انسانهایی متاثر از آفتهای زندگی مدرن که هر روز بیشتر و بیشتر از یکدیگر فاصله میگیرند لذا باید مجهز به مهارتهای انسانی دلی و درونی باشد و گرنه تمام اعمال و رفتارش تصنعی، مردم فریب و دارای اثر معکوس خواهد بود.
این کارشناس ارتباطات با تاکید بر اینکه روابط عمومیها باید به دنبال ایجاد پلی واقعی و روابطی پایدار مبتنی بر تعامل و برابری دو طرف بین دل مردم و ذینفعان و سازمانها باشند؛ گفت: در شرایط فعلی تا رسیدن به سطحی از فعالیت روابط عمومیهای پیشران و تحولآفرین فاصله داریم و بیشتر شاهد وجود و بروز روابط عمومیهای پیرو و منفعل هستیم.
وی عنوان کرد: روابط عمومیها برای افزایش سطح آگاهی جامعه، باید نسبت به افزایش سطح آگاهی خود پیش از هر کار دیگری اقدام کنند تا بتوانند به نقشآفرینی در عرصه هنر هشتم در زمانه امروز که رسانهها و ارتباطات گسترده مجازی جانشینی برای ارتباطات حقیقی بوده به خوبی موثر باشند.
قرایی اظهار کرد: امروز روابط عمومی از مرز برقراری ارتباط بین مخاطب و مشتری سازمان و دستگاه عبور کرده و هر کدام در یک طرف قرار ندارند بلکه همه در یک سو و محتاج فهمیده شدن و درک شدن و دیده شدن هستند و در این میان فرصتی برای جولان ارتباطات و نقشآفرینی روابط عمومیهاست و این فرصتی طلایی برای کمک به جامعه هداف ارتباطات به شمار میرود.
وی گفت: از یک سو مسئولانی که می خواهند اثرگذار و خدمتگزار باشند و کارنامه درخشانی از خود به جای گذارند و از سوی دیگر مردم و مخاطبان و مشتریانی که میخواهند شنیده و دیده شوند و از همه مهمتر فهمیده شوند، نیاز است در این میان نهادی قوی میداندار باشد تا بیشترین اثربخشی را داشته و در سایه وجود نیروهایی اثر بخش در حوزه روابط عمومی بتوان ضمن افزایش توان بازدهی، به ارتقاء سطح رضایتمندی میان مردم هم رسید.
این کارشناس ارتباطات گفت: امروز که نگاه ما به ابزارهای ارتباطی و ظرفیتهای رسانهای از جنبه تهدید در گذشته به جنبه فرصت تغییر یافته، ضرورت دارد بیش از گذشته روابط عمومیها خود را به علم روز تجهیز کنند تا میوههای فناوری اطلاعات و ارتباطات به شتاب دادن به رشد اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی بینجامد.
وی با اشاره به اینکه امروز روابط عمومیها در سختترین دوران کاری خود قرار دارند، گفت: آنها امروز در معرض تندبادهای جدی قرار دارند زیرا نظام ارتباطی تابع وضعیت حوزههای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است با این حال بازهم ضرورت دارد با وجود همه تنگناها و مشکلات روابط عمومیها برای تزریق امید و ارتقاء سواد و آگاهی مردم در فرایند نوسازی اطلاعات مردم و تصمیم سازیها اثر گذاری مطلوبی داشته باشند.
انتهای پیام