سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

باز احیای نهاد تربیتی/ انباشتی از برنامه‌های نخ‌نما و نمایشی

فارس | اجتماعی و حوادث | پنجشنبه، 09 اسفند 1397 - 12:22
بخش زیادی از فعالیت گذشته پرورشی که عمده آن مکررات و انباشتی از برنامه‌های نخ نما و نمایشی بوده، با اهداف و انتظارات تربیتی اصیل بسی بیگانه بوده است؛ کارنامه گذشته به استثنای دهه 60 که به یمن حضور مربیان شیدا و پای کار آن بی تکرار است، نقطه عطف و مرکز توجه خاصی ندارد.
تربيتي،پرورشي،امور،دست،نهاد،گذشته،كارنامه،حركت،قرار،عملياتي، ...

بخش زیادی از فعالیت گذشته پرورشی که عمده آن مکررات و انباشتی از برنامه‌های نخ نما و نمایشی بوده، با اهداف و انتظارات تربیتی اصیل بسی بیگانه بوده است؛ کارنامه گذشته به استثنای دهه 60 که به یمن حضور مربیان شیدا و پای کار آن بی تکرار است، نقطه عطف و مرکز توجه خاصی ندارد.
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محمدابراهیم محمدی مشاور رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در یادداشتی نوشت: فرصتی است تا در چهل سالگی انقلاب و سی و هشت سالگی تأسیس نهاد تربیتی، بی پیرایه و تعارف در باب کارآمدی و توانایی امور تربیتی سخن بگوییم.
این موقعیت نه مجال مداهنه است و نه ملاحظه!
و دور نباشد اگر بگویم همه گرفتاری‌های ما بی‌تأثیر از برخی مصلحت‌اندیشی‌ها و ملاحظات احساسی و سیاسی نبوده است.
بنده مثل خیلی‌ها انتظار داشتم وزارت آموزش و پرورش و حداقل امور تربیتی در سال‌های اخیر دست به نقد و بررسی این نهاد می‌زد و از نگاه بیرون به خویش می‌نگریست اما چنین اتفاقی رخ نداد و بعید می‌دانم کسی دست به چنین حرکت شهامت آمیزی بزند.
اما از آنجا که تعارف با این نهاد نظام‌ساز و تربیت آفرین نیست وبه تأسی از بیانیه فرازمند رهبری باید شجاعت نقد را برای اصلاح و یا تلنگر داشت و البته اشتباهات محتمل را پذیرفت، بی مناسبت ندیدم تحلیلی گذرا بر آنچه می رود و گذشته است، داشته باشم.
دور از انتظار نبود و نیست اگر تشکل‌های نگران مردمی و جوانان دغدغه‌مند آتش به اختیار دست به نقد این نهاد پرمسؤولیت بزنند و با نگاهی علمی و عملیاتی اعوجاج‌ها و ناکارآمدی‌ها و به خصوص گام‌ها و کارهای مغفول و بر زمین مانده را عالمانه و سوزمندانه طرح، تحلیل و منتقل کنند؛ شاید این یکی از گام‌های بزرگ و سترگ در زمینه مردمی‌سازی تربیت باشد و مردم را به پرسشگری و مطالبه و بیان انتظارت معطوف سازد.
در سایه بیانیه گام دوم که در نوع خود بی‌نظیر وحرکت‌آفرین است باید نگاهی برگذشته داشت و وضع جاری را نقد کرد و نقبی به آینده زد.
بخش زیادی از فعالیت گذشته پرورشی که عمده آن مکررات و انباشتی از برنامه‌های نخ نما و نمایشی بوده، با اهداف و انتظارات تربیتی اصیل بسی بیگانه بوده است؛ کارنامه گذشته به استثنای دهه شصت که به یمن حضور مربیان شیدا و پای کار آن بی تکرار است، نقطه عطف و مرکز توجه خاصی ندارد.
در سال‌های گذشته با وجود حضور شماری چند از مدیران در کسوت معاونت و مدیریت ستادی به دلایلی چون ضعف دانش، تخصص، تجربه‌های رسوب گرفته و...متناسب با نیاز و ضرورت نبودند و بعضا از سرجایابی و کار سیاسی و مصلحتی عمر اداری چندانی نیافتند وعلی القاعده کارنامه قابل توجهی به دست ندادند.
دوره احیای پرورشی که به قاعده قرار بود پرورشی در قامت امور تربیتی دهه شصت محور حرکت و فعالیت‌های دستگاه تعلیم و تربیت باشد جز شبیه‌سازی و نمایش مجموعه برنامه‌های سنواتی در قالب‌های جدید حاصل قابل توجهی جز جریان‌سازی‌های رسانه‌ای به دست نداد.
امور تربیتی با وجود ظرفیت‌ها و زمینه‌ها به ویژه فرصت حمایت‌های بی دریغ رهبری نتوانست جزاصلاح ساختار وچند حرکت نمایشی و همایشی گامی بزرگ بردارد؛ فضای جاری و حمایت‌های گسترده و مصوبات مجلس ، برگ‌های برنده و پیش برنده‌ای بود که فرصت می‌داد تا این نهاد روبه احتضار، جانی دوباره بگیرد اما دریغ که آدم‌های عرصه نه جان بخش بودند و نه تحول آفرین.
ناگفته پیداست این تحلیل گذرا نافی برخی خدمات خوب نیست و حکما تلاش ایشان ماجور و همت ایشان در روشن نگاه داشتن حرکت، قابل تقدیر است
واقعیت این است که پرورشی در این سنوات گذشته به دلیل تخصصی و حرفه‌ای نبودن، مورد مداخلات زیاد قرار گرفت و آدم‌ها و برنامه‌ها وحتی اعتبارات آن با مصلحت اندیشی‌ها و ملاحظات فرادست‌ها و بانفوذان دستخوش تغییرات زیادی شد؛ جداکردن ورزش و بخش‌های تربیتی وابسته به آن که در حکم قلب و جذابیت‌های تربیتی بود از این جمله بود.
اماهمه این موارد باقطع نظر از مشکلات پیش گفته در ذائقه تربیتی خانواده طرفی نبست و رضایت قابل انتظاری پدید نیاورد؛گویا خانواده به انتظاری که از تربیتی در رسیدگی‌های بالینی و اجتماعی داشت نرسید و این آغازی شد برای مهاجرت جامعه برخوردار به مدارس غیردولتی.
و به دیگر سخن مطالبات خانواده بهبود نگرش مبتنی برهمپوشی های تربیتی به سرانجام اقناعی نرسید
وحتی حاکمیت هم که از نهاد تربیتی دانش‌آموز تراز برخوردار از هویت ملی و فرهنگی را انتظار می‌کشید به کمال و تمام به خواست خود نرسید.
شاید بهتر باشد این ضعف را در محورهای زیر گزیده کرد:
-مدیریت‌های هیجانی واحساسی
-خودشیفتگی‌های ناشی از جریان سازی‌های رسانه‌ای
-شعارزدگی و سطحی‌نگری محیطی
-ضعف ساختارهای عملیاتی
-ضعف حرکت‌های دانش بنیان
-فقدان مردان تحول خواه
-نگاه کارمندی به بخش تربیتی
-فقدان پژوهش‌های میدانی
-ضعف مشارکت‌های مردمی
-حس بی تفاوتی نسبت به سرنوشت تربیتی دانش‌آموزان
-غالب شدن نگاه آموزشی و آزمونی و موضع انفعال مدیران پرورشی
-انحصار کارنامه تربیتی از کف مدرسه، جامعه و محیط خانه به گزارشات هنرمندانه
-محدود شدن وظایف امور تربیتی از تربیت‌های بالینی و هویتی به جشنواره داری و...
برای رهایی از این دست مشکلات شاید لازم بود امور تربیتی دست به اقداماتی چند بزند:
یکم- باید امور تربیتی برای رصد بهتر و مناسب مسائل دست به تدوین شبکه مسائل جامعه هدف زده و نیازها را در چارچوب مهندسی معکوس رصد و مورد تحلیل قرار دهد.
دوم - پژوهش مبتنی برنیاز جامعه هدف را در اولویت قرار می‌داد.
سوم- اقدام به راه‌اندازی سامانه‌های افکارسنجی نماید.
چهارم - پرورشی برای موفقیت و ارایه کارنامه محسوس و البته قابل دفاع باید به دنبال تقویت عقبه‌های عملیاتی خود در صف باشد.
پنجم- امور تربیتی با معدود نیروهای تحمیلی و بعضا بی ارتباط و کم انگیزه و علاقه نمی‌تواند پاسخگوی مطالبات بنیادین باشد.
پرورشی با وضع جاری فرتوت‌ترین بخش در ارتباط گیری و تأثیرگذاری خواهد بود.
این ضعف‌های ساختاری موجب شده تا پرورشی بیرون از مدرسه خیمه بزند و به جز معدود برنامه مناسبتی و تشریفاتی نپردازد.
من اگر جای وزیر بودم عقبه اجرای پرورشی را فراتر از چند هزار مربی و معاون پرورشی به دبیران غیرعلوم پایه و فنی‌وحرفه ای توسعه می‌دادم و چتر تربیت بالینی را در همه بخش‌ها و به خصوص ابتدایی می‌گستردم و تلاش می‌کردم حرکت تربیتی در تعریف واقعی خود باهمگرایی وهم پوشی معلمان و دبیران شکل عملیاتی بگیرد.
ششم-مدیران مدارس هرچند عناصر خوب و زحمتکش هستند اما نسبتی اداری و ساختاری با پرورشی ندارند و مربیان و معلمان گاهی تحت فشار برخی از مدیران در محذوریت‌های عاطفی قرار گرفته و در قامت عوامل انظباطی انجام وظیفه می‌کنند باید سهم پرورشی در مدرسه و مدیریت آن بر اساس اسناد و مقررات تحدید و تعیین شود.
هفتم -باید مربیان و معاونان پرورشی مدارس در قالب فرصت‌های فراغت مدارس فعالیت کنند و از انجام تکلیفی وتوظیفی مأموریت در ساعت فشرده کلاس‌ها اجتناب کنند.
هشتم -مردمی‌سازی و مشارکت مردم هنوز در فعالیت‌های تربیتی محقق نشده است این درحالی است که همه تلاش‌ها و امورات نیک اندیشی خیرین معطوف به فعالیت‌های تربیتی است.
به نظر می‌رسد باید امور تربیتی نسخه‌ای جدید و بستری نوین برای مشارکت مردم فراهم سازد؛ کمک‌های فکری و مهارتی و آموزش‌های تخصصی و ده‌ها زمینه دیگر فتح باب مناسبی برای مشارکت پذیری و مردمی‌سازی است.
نهم -با وجود دینی بودن و اهتمام نهاد به مسائل اسلامی معتقدم کارهای نکرده و راه‌های نرفته در انتقال مفاهیم و آموزه‌های دینی وجود دارد.
انتهای پیام/