رحیمپور ازغدی: هنر غیرسفارشی وجود ندارد / سینما ذاتاً امر و نهی میکند
انتخاب
|
فرهنگی و هنری
|
چهارشنبه، 19 دی 1397 - 23:03
حسن رحیمپور ازغدی در جشنواره مردمی فیلم عمار گفت: اگر کسی گفت من به رسانه یا سینمایی میاندیشم که در خدمت هیچ تفکری نیست، یا نمیفهمد چه میگوید، یا میفهمد و همین حرف خودش یک ایده و هدف است.

خلاصه خبر
به گزارش روابط عمومی جشنواره فیلم عمار، نشست «مبانی سینمای سفارشی، سفارش خوب و بد» با حضور حسن رحیمپور ازغدی در پنجمین روز جشنواره در سینما فلسطین برگزار شد.
رحیمپور ازغدی در ابتدای این نشست با طرح این سوال که آیا هنری که سفارشی نباشد هم وجود دارد یا خیر، عنوان کرد: مفهوم سفارش دو بعد دارد؛ یک بعد معنای منفی دارد.
گاهی هم برای منفعت سراغ هنر میرود.
کسی ممکن است در مغازه خود اشیایی برای فروش داشته باشد که بر مبنای خواست مشتری و سفارش است.
این اصلا سفارش بدی نیست و معامله پایاپای است.
رحیمپور ازغدی با طرح این سوال که آیا صورت گرفتن فعل انسانی بدون انگیزه و سفارش به معنای خاستگاه عمل، ممکن است یا خیر، ادامه داد: هر کس هر کاری که میکند سفارشی است.
منشأ برخی از سفارشات نفس و برخی دیگر عقل ماست.
به خاطر همین است که گاهی ما از بیرون سفارش میگیریم و این کار به این معنی است که با این اندیشه و این نوع انسان شناسی بیعت کردهام.
هیچ عمل انسانی، عبث و بیهوده نیست.
این نظریه پرداز گفت: انسان کار عبث به اختیار خود انجام نمیدهد، حتی دیوانگان که فقط هدفشان تفاوت دارد.
تصمیم فاعل انسانی عبث نیست.
درست مثل کسی که میگوید تناقض محال نیست، که اگر بپذیرد یعنی نقیض آن هم درست است.
اگر نیست پس او اصلاً حرفی نزده است.
اینکه میگویند هنر فلسفه ندارد، یعنی از فلسفه پوچی و ابزورد دفاع میکند.
وی افزود: در تفکر اسلامی خداوند منافعی ندارد و فقط در اندیشه نفع و ضرر انسان است.
خدا هر واجب و حرام و دخالتی که کرده است برای نفع و ضرر ماست نه او.
لذا تقابل انسان و خداوند نداریم.
رحیمپور ازغدی گفت: کسی که معتقد به «هنر برای هنر» است، هدفش نفسانیت است.
هنر غیرسفارشی وجود ندارد
هنر غیر سفارشی وجود ندارد و حتی زمانی که کسی نباشد، سفارش از درون شکل میگیرد.
رحیمپور ازغدی در ابتدای این نشست با طرح این سوال که آیا هنری که سفارشی نباشد هم وجود دارد یا خیر، عنوان کرد: مفهوم سفارش دو بعد دارد؛ یک بعد معنای منفی دارد.
گاهی هم برای منفعت سراغ هنر میرود.
کسی ممکن است در مغازه خود اشیایی برای فروش داشته باشد که بر مبنای خواست مشتری و سفارش است.
این اصلا سفارش بدی نیست و معامله پایاپای است.
رحیمپور ازغدی با طرح این سوال که آیا صورت گرفتن فعل انسانی بدون انگیزه و سفارش به معنای خاستگاه عمل، ممکن است یا خیر، ادامه داد: هر کس هر کاری که میکند سفارشی است.
منشأ برخی از سفارشات نفس و برخی دیگر عقل ماست.
به خاطر همین است که گاهی ما از بیرون سفارش میگیریم و این کار به این معنی است که با این اندیشه و این نوع انسان شناسی بیعت کردهام.
هیچ عمل انسانی، عبث و بیهوده نیست.
این نظریه پرداز گفت: انسان کار عبث به اختیار خود انجام نمیدهد، حتی دیوانگان که فقط هدفشان تفاوت دارد.
تصمیم فاعل انسانی عبث نیست.
درست مثل کسی که میگوید تناقض محال نیست، که اگر بپذیرد یعنی نقیض آن هم درست است.
اگر نیست پس او اصلاً حرفی نزده است.
اینکه میگویند هنر فلسفه ندارد، یعنی از فلسفه پوچی و ابزورد دفاع میکند.
وی افزود: در تفکر اسلامی خداوند منافعی ندارد و فقط در اندیشه نفع و ضرر انسان است.
خدا هر واجب و حرام و دخالتی که کرده است برای نفع و ضرر ماست نه او.
لذا تقابل انسان و خداوند نداریم.
رحیمپور ازغدی گفت: کسی که معتقد به «هنر برای هنر» است، هدفش نفسانیت است.
هنر غیرسفارشی وجود ندارد
هنر غیر سفارشی وجود ندارد و حتی زمانی که کسی نباشد، سفارش از درون شکل میگیرد.