نشست توجیهی ویژه مبلغان ماه مبارک رمضان برگزار شد
نشست مجازی توجیهی ویژه مبلغان ماه مبارک رمضان با تأکید بر تبلیغ مجازی در ایام شیوع کرونا به همت معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در ابتدای این نشست مجازی، حجت الاسلام والمسلمین روستا آزاد «معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی» ضمن خوش آمدگویی به مبلغین در این عرصه، مطالب مهمی را در خصوص ضرورت تبلیغ مجازی در ایام شیوع ویروس کرونا بیان داشت.
وی با اشاره به عدم اعزام مبلغ از قم به دیگر نقاط کشور جهت تبلیغ معارف دینی گفت: توسط دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم طرحهایی جایگزین تبلیغ حضوری ایجاد و در حال اجرا است که از جمله این طرحها میتوان به توسعه پاسخگویی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در زمینه بالا بردن تعداد کارشناسان پاسخگو و همچنین بالا رفتن زمان پاسخگویی کارشناسان است.
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی با بیان دومین طرح جایگزین تبلیغ حضوری تصریح کرد: از جمله این طرحها، برگزاری مسابقات کتابخوانی برای کلیه مبلغان و خانوادههای آنان و همچنین طراحی مسابقات برای عموم مردم است.
وی افزود: سومین طرح جایگزین تبلیغ حضوری، تبلیغ در فضای مجازی میباشد، همانطور که دشمن در این فضا به صورت کامل در حال کارکردن و تبلیغ است، ما نیز میتوانیم از این فرصت استفاده کرده و معارف دینی خود را از طرق مختلف مجازی به مخاطبان خود برسانیم.
در ادامه این نشست مجازی، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان «استاد حوزه و دانشگاه» مطالبی را در خصوص ضرورت و چگونگی تبلیغ در فضای مجازی بیان کرد و اظهار داشت: در ایامی که سبک زندگی انسانها با وجود شیوع ویروس کرونا تغییر کرده است و مردم بیشتر نیازمندی هایشان را از طریق فضای مجازی تأمین میکنند، موضوع تبلیغ دین نیز باید در این عرصه بصورت دقیق و مفید وارد شود.
وی گفت: مبلغان در این عرصه باید توجه داشته باشند که بحث و موضوع اصلی جهان، در مورد اداره جهان است که توسط چه مکتبی بهتر اداره خواهد شد، و در حال حاضر کسی به غیر از مبلغان دین اسلام نتوانسته است به این سوال پاسخ دهد و این مسأله اصلی نباید در حاشیه قرار گیرد.
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: موضوع دیگری که مبلغان در این عرصه باید به آن بپردازند، آشنا کردن مخاطبان با دعای شریف افتتاح است که دعای فوق العاده ای است باید ماه رمضان را با دعای افتتاح به مخاطبان خود بشناسانیم همانطور که مردم صبح جمعه را به دعای ندبه و ماه محرم را به روضههای حضرت سیدالشهدا میشناسند.
وی در مورد ویژگیهای تبلیغ مجازی خاطرنشان کرد: این نحوه از تبلیغ به مراتب از تبلیغ حضوری و چهره به چهره با داشتن ویژگیهایی همچون تشکیل گروه، سطح بندی مخاطبان، پاسخگویی به سوالات مخاطبان و نقد و بررسی دیدگاههای آنان، تداوم ارتباط و تربیت سرگروه و مربی، بالاتر است که این موارد در تبلیغ حضوری به ندرت اتفاق میافتد.