نحوه مدیریت رسالهها و پایاننامهها در شرایط بحران کرونا
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد با توجه به همه گیری بیماری کووید19 و نیز قوانین و مقررات ابلاغ شده از سوی وزارت متبوع در خصوص برگزاری جلسات به صورت مجازی و در شرایط خاص به صورت نیمه حضوری دستورالعمل نحوه مدیریت رسالهها و پایاننامهها را ابلاغ کرد.

ایسنا/خراسان رضوی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد با توجه به همه گیری بیماری کووید19 و نیز قوانین و مقررات ابلاغ شده از سوی وزارت متبوع در خصوص برگزاری جلسات به صورت مجازی و در شرایط خاص به صورت نیمه حضوری دستورالعمل نحوه مدیریت رسالهها و پایاننامهها را ابلاغ کرد.
دستورالعمل نحوه مدیریت رسالهها و پایاننامهها ابلاغ شد که به شرح ذیل است:
با توجه به مکانیزه شدن اکثر فعالیتهای پژوهشی، فعالیتها بدون حضور فیزیکی دانشجویان، اعضای هیأت علمی و کارکنان (مگر در موارد خاص یا غیرقابل پیشبینی) با حداقل عارضه قابل انجام است.
همه کارکنان حوزه پژوهشی (دانشکدهها و سازمان مرکزی) از طریق امکانات مختلف ارتباط (سامانه ساعد، اتوماسیون اداری، ایمیل vcr، تلفنهای داخلی) در طی ساعات اداری همواره در دسترس بوده و در حداقل زمان ممکن پاسخگو هستند.
کلیه جلسهها از جمله جلسه سمینار دانشجویان ارشد و دکتری، تصویب پیشنهاد رساله و پایاننامه، پیشدفاع رساله، دفاع نهایی رساله و پایاننامه میتواند حداکثر تا پایان شهریور ماه سال جاری با رعایت کلیه ملاحظات ابلاغ شده در دوره شیوع بیماری، به صورت مجازی یا نیمه حضوری برگزار شود.
در وضعیت نیمه حضوری، در هر دانشکده اتاقی مشخص با امکانات مناسب برای برگزاری جلسه پیشبینی میشود.
همچنین، کاربرگ تکمیل شده درخواست برگزاری جلسه دفاع، توسط دانشجو از طریق ایمیل به استاد راهنما ارسال و استاد راهنما، در صورت تایید، از طریق اتوماسیون اداری، درخواست برگزاری (مجازی یا نیمه حضوری) را به مدیر گروه برای طی مراحل اداری بعدی (تصویب شورای تحصیلات تکمیلی گروه) ارسال میکند.
تمامی مدارک مورد نیاز (کاربرگ تقاضای دفاع، فایل پی دی اف رساله، فایل پی دی اف کلیه مقالات مستخرج از رساله و پایان نامه، ...) باید به این نامهها پیوست شود.
ضمن اینکه، کلیه مستندات و مدارک لازم از جمله صورت جلسه شورای تحصیلات تکمیلی، کاربرگ مجوز دفاع رساله پایاننامه، کاربرگ اعلان زمان و مکان برگزاری جلسه به صورت الکترونیکی توسط مدیر گروه در سامانه اتوماسیون اداری درج و ثبت میشود.
کلیه کاربرگ های مورد نیاز جلسه حداقل سه روزکاری قبل از تاریخ برگزاری دفاع باید در اختیار مدیر گروه (نماینده تحصیلات تکمیلی) قرار گیرد.
براساس اعلام روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد، مقتضی است دانشجو فایل نهایی ارائه را حداقل یک روزکاری قبل از برگزاری جلسه دفاع در اختیار مدیر گروه یا نماینده تحصیلات تکمیلی برای ارسال به تمام اعضای هیأت داوران قرار دهد.
پس از پایان ارائه و پرسش و پاسخ، دانشجو از جلسه خارج و با حفظ محرمانگی و طبق مقررات، نماینده تحصیلات تکمیلی نمره نهایی را با استعلام نمره همه داوران تعیین میکند .
پس از تصمیمگیری و برگشت دانشجو به جلسه، نتیجه به وی اعلام میشود.
اعضای هیأت داورانی که به صورت مجازی در جلسه شرکت میکنند، کاربرگ نمره دهی رساله و پایاننامه را در پایان جلسه دفاع، تکمیل، امضا و از طریق ایمیل (آکادمیک) خود برای نماینده تحصیلات تکمیلی ارسال می کنند.
اعضای هیأت داورانی که در جلسه نیمه حضوری شرکت می کنند، باید کاربرگ نمره دهی رساله و پایاننامه را امضای اصل کنند.
اعضای هیأت داورانی که به صورت مجازی در جلسه شرکت میکنند باید از طریق ایمیل (آکادمیک) خود به نماینده تحصیلات تکمیلی اجازه دهند که صورت جلسه دفاعیه را طرف ایشان امضاء کنند.
همچنین، نماینده تحصیلات تکمیلی، مدیر جلسه و مسوول حفظ آرامش و رعایت مقررات دانشگاه است.
در موارد اختلاف، تصمیم نهایی با رعایت همه جوانب، به عهده نماینده تحصیلات تکمیلی است.
جلسه دفاع مجازی که از طریق وبینار برگزار میشود، باید ضبط شود.
لازم به ذکر است که این دستورالعمل در اولین جلسه کمیسیون تحصیلات تکمیلی شورای پژوهش و فناوری دانشگاه مورخ 24 فروردین 1399 به تصویب رسید و از ابتدای سال جاری، اجرایی است.
انتهای پیام