تعطیلی دانشگاهها به آموزش دانشجویان علوم پزشکی لطمه ای وارد نکرد
معاون آموزشی وزارت بهدشت گفت: در اکثر دانشگاههای علوم پزشکی بستر ارائه آموزشهای مجازی ایجاد شده که باعث شد تعطیلی دانشگاهها لطمه چندانی به آموزش دانشجویان علوم پزشکی وارد نکند.

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، علی اکبر حق دوست، معاون آموزشی وزارت بهداشت به بهانه سومین روز از هفته سلامت که با نام آموزش، پژوهش، فناوری و تولید ملی در مقابله با کرونا نامگذاری شده است گفت: امسال در شرایطی هفته سلامت را برگزار می کنیم که نظام سلامت کشور درگیر آزمون سخت مقابله با همه گیری بیماری کووید ۱۹ هست و اهمیت و نقش ارائه دهندگان خدمات بهداشتی - درمانی و مدافعان سلامت در جامعه بیش از پیش نمایان شده است.
وی در ادامه با تاکید بر نقش بی بدیل دانشگاههای علوم پزشکی کشور در حفظ و ارتقای سلامت جامعه بویژه در شرایط بحرانی، افزود: در بحران همه گیری کنونی در کنار ایفای این نقش، صحنههای زیبایی از ایثار و از خود گذشتگی پزشکان، پرستاران و سایر نیروهای خط مقدم مقابله با کرونا خلق شد که مایه مباهات و ستودنی است.
در هفته سلامت، یاد و خاطره شهدای مدافع سلامت که در این راه جان خود را فدا کردند را نیز گرامی میداریم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت تصریح کرد: خوشبختانه در طول سالهای اخیر ظرفیتهای خوبی در حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایجاد شده است، از جمله طرح تحول سلامت و برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، که کمک شایانی به نظام سلامت کشور در مقابله با بحران همه گیری کووید ۱۹ کرد.
به گفته وی، اجرای موفق برنامه آمایش سرزمینی و ایجاد کلان مناطق آمایشی بستر مناسبی برای مدیریت منطقه ای بحران و تشریک مساعی دانشگاه های کلان مناطق برای کنترل بهتر بحران ناشی از همه گیری و کاستن از آسیب های ناشی از آن بوجود آورده است.
در بستر آمایش سرزمینی امکان تبادل اطلاعات و تجربیات و به اشتراک گذاردن امکانات در یک کلان منطقه بهتر و راحتتر اتفاق میافتد و از ظرفیت های موجود در دانشگاههای علوم پزشکی مستقر در یک منطقه بهینه تر استفاده می شود همچنین تفویض اختیار به کلان مناطق در اموری که نیاز به تصمیم گیری و اقدام فوری دارد نیز از مزیت های برنامه آمایش سرزمینی است که بویژه در شرایط بحرانی نمود بارزتری دارد.
حق دوست خاطرنشان کرد: خوشبختانه در اکثر دانشگاههای علوم پزشکی بستر ارائه آموزشهای مجازی ایجاد شده بود که باعث شد تعطیلی دانشگاه ها لطمه چندانی به آموزش دانشجویان علوم پزشکی وارد نکند و بیشتر دروس در سامانههای مجازی ارائه شوند.
در کنار این، وجود دانشگاه علوم پزشکی مجازی باعث شد محتواهای آموزشی که توسط اساتید دانشگاه های مختلف تولید میشوند در دسترس دانشجویان در گوشه و کنار کشور قرار گیرد و ضمن توسعه عدالت آموزشی به ارتقاء کیفیت آموزش نیز بویژه در شرایط بحرانی کنونی منجر شود.
وی افزود: یکی دیگر از مهمترین راهبردهای آموزش علوم پزشکی که مورد تأکید مقام وزارت نیز است، آموزش های جامعه محور، آشنایی با مولفههای اجتماعی تاثیرگذار بر سلامت و همچنین ورود زودهنگام دانشجویان به عرصههای اجتماعی است.
در این بحران همه گیری کرونا اهمیت افزایش پاسخگویی اجتماعی در بین اساتید و دانشجویان نمایانتر شد و تلاش ها باید معطوف این شود که با استفاده از این فرصت گامی جدی در جهت جامعه محور کردن دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی برداشته شده و اقدامی اثربخش در راستای ارتقای پاسخگویی اجتماعی محقق شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت همچنین گفت: از نکات حایز اهمیت دیگر بحث آینده نگاری و تلاش جهت تبین آینده مطلوب و همچنین تدوین نقشه راه روشن برای تحقق آن توسط دانشگاه های علوم پزشکی است.
باید تلاش کرد تا با استفاده از همه ظرفیتهای موجود و هم راستا با سیاستهای تحولی در حوزه آینده نگاری، سند آمایش سرزمینی و گفتمانهای آینده نظام آموزش عالی در سطح جهان، از جمله دانشگاههای بدون مرز، خلق ثروت دانش بنیان، پاسخگویی اجتماعی و ...
هر چه زودتر نقشه جامع توسعه آموزش علوم پزشکی در سطح دانشگاههای علوم پزشکی تدوین شود.
این امر تضمین کننده ارتقای جایگاه دانشگاه های علوم پزشکی و به تبع آن کمک به حفظ و ارتقای سلامت جامعه خواهد شد.
انتهای پیام/