برنامه معاونت علمی برای حمایت از تولید نسل جدید توالییابی
رییس مرکز فناوریهای همگرا در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از اقدامات حمایتی این مرکز برای حمایت از تولید نسل جدید توالی یابی خبر داد.

رییس مرکز فناوریهای همگرا در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از اقدامات حمایتی این مرکز برای حمایت از تولید نسل جدید توالی یابی خبر داد.
به گزارش ایسنا، علی محمد سلطانی، نسل جدید توالییابی (NGS) را یکی از حوزههای همگرایی دانست که توسعه آن از برنامههای مرکز فناوریهای همگرا معاونت علمی قرار دارد و افزود: نسل جدید توالییابی به مجموعه فناوریهایی گفته میشود که میتوانند حجم زیادی از DNA را در مدتزمانی کوتاه و با هزینه کم توالییابی کنند.
با توجه به اینکه در این حوزه تحقیقات در دنیا به سرعت در حال انجام است، اقداماتی را برای گسترش آن انجام دادیم.
وی ادامه داد: انتشار فراخوان حمایت از کسبوکارهای دادههای زیستی نخستین اقدام این مرکز در این حوزه است.
در این فراخوان که با همکاری ستاد توسعه زیستفناوری معاونت علمی منتشر شد، هماکنون 3 گروه با حمایتها و پیگیریهای لازم فعالیتهای خود را دنبال میکنند و در حال توسعه محصول و کسبوکار خود هستند.
سلطانی همچنین حمایت برای تولید و تجاریسازی کیت cell free DNA را از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه ذکر کرد و یادآور شد: این محصول برای نخستین بار در کشور با تلاشهای انجام شده در یکی از شرکتهای دانش بنیان تولید شد.
این شرکت فناور در حال حاضر تعدادی از این کیت را وارد بازار کرده است و در سال جاری و با حمایتهای بیشتر مرکز راهبردی فناوری همگرا حجم تولید و فروش خود را افزایش میدهد.
رییس مرکز فناوریهای همگرا معاونت علمی ادامه داد: مطالعه و بررسی موانع گسترش کسبوکارهای حوزه دادههای زیستی در کشور اقدام دیگر مرکز برای توسعه این حوزه در کشور است.
بررسیها و مطالعات میدانی نشان داد که یکی از موانع اصلی شکلگیری کسبوکارهای این حوزه، خروج بیرویه نمونهها به خارج از کشور است و تنها راه توسعه بازار آن در کشور، جلوگیری از خروج این نمونهها است.
در مورد این موضوع نیازمند سیاستها و برنامههای تنظیمگری در سطح ملی و همچنین برنامههای توسعه فناوری و محصول در کنار هم هستیم.
وی با اشاره به اولویتهای این مرکز در سال جاری برای توسعه کسب و کارهای دادههای زیستی خاطر نشان کرد: امسال دومین فراخوان حمایت از کسبوکارهای دادههای زیستی برای راهاندازی کسبوکارهای جدید در دو بخش کیتها و تحلیل داده منتشر میشود.
انتهای پیام