اعتراض دانشآموزان به وضعیت امتحانات پایان سال
قرار است امتحانات نهایی و پایان سال دانشآموزان از تمام محتوای کتاب درسی باشد اما تعدادی از دانشآموزان با این موضوع مخالفند و عنوان میکنند که آموزشهای ارائه شده برای آنها کافی نیست و نباید امتحان پایان سال و کنکور از تمام محتوای کتاب درسی باشد.

قرار است امتحانات نهایی و پایان سال دانشآموزان از تمام محتوای کتاب درسی باشد اما تعدادی از دانشآموزان با این موضوع مخالفند و عنوان میکنند که آموزشهای ارائه شده برای آنها کافی نیست و نباید امتحان پایان سال و کنکور از تمام محتوای کتاب درسی باشد.
خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: مدارس کشور در آخرین ماه سال 98 به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا تعطیل شد و این تعطیلی همچنان ادامه دارد؛ در آن زمان که مدارس تعطیل شد بنا به گفته مسؤولان آموزش و پرورش، 70 درصدد محتوای آموزشی تدریس شده بود و مقرر شد که روشهایی برای آموزش سایر محتوای دروس ارائه شود؛ یکی از این روشها آموزش تلویزیونی است که در حال حاضر از دو شبکه 4 و 7 ارائه میشود و روش دیگر آموزش معلمان از طریق فضای مجازی است.
مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش 25 فروردین به خبرنگار فارس گفت: «در دومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش در سال 99، از مدیران و معلمان خواسته شد که در فرصت باقیمانده با استفاده از امکانات موجود، تمام مفاهیم آموزشی را به دانشآموزان منتقل کنند و هیچ بخش از کتاب درسی حذف نخواهد شد و امتحان پایان سال از تمام مفاهیم درسی خواهد بود؛ در نتیجه آموزشها را در فرصت باقیمانده ادامه دهند».
اما تعدادی از دانشآموزان با این تصمیم آموزش و پرورش مخالف هستند و عنوان میکنند که آموزشهای ارائه شده برای آنها کافی نبوده و نباید امتحان پایان سال و کنکور از محتوای کامل کتاب باشد؛ تعدادی از این دانشآموزان هم با ثبت سوژهای با عنوان «مطالبه تشکلهای دانشآموزی در برگزاری امتحانات»، در سامانه «فارس من» خواستار این شدند که امتحانات از همان 70 درصد محتوایی که دانشآموزان قبل از تعطیلی مدارس فرا گرفتهاند، برگزار شود.
آیا آموزش تلویزیونی موثر بوده است؟
آیا همه دانشآموزان پای برنامههای تلویزیونی نشستند؟
آیا میزان برنامههای تلویزیونی، جبران کسری ساعات آموزشی را کرده است؟
این سؤالاتی است که باید مسؤولان آموزش و پرورش پاسخ دهند؟
وزیر آموزش و پرورش 19 فروردین در نهصد و هفتاد و دومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش و اولین جلسه سال 99 این شورا، اظهار کرد: «آموزش و پرورش در طول ۴۵ روز اخیر تقریباً تمام وقت کار کرده و با جدیت مسائل مربوط به آموزش دانشآموزان را پیگیری کرده است و در روز تعطیل و غیرتعطیل اهتمام داشته تا آثار این دوره سخت را قابل تحملتر برای جامعه بکند؛ با همکاری سازمان صدا و سیما برنامههای آموزشی با یک شبکه شروع شد و در حال حاضر برنامههای آموزشی به ٢٨ برنامه در روز با سه شبکه افزایش پیدا کرده است اما با توجه به اینکه ما ٢۵٠ درس و بیش از هزار کتاب داریم، برنامههای آموزشی تولید شده در رسانه ملی برای تحت پوشش قرار دادن این حجم کتاب درسی کافی نیست».
البته برنامههای آموزشی دروس از دو شبکه 4 و 7 ارائه میشود و شبکه 2 تنها برنامه ورزشی برای دانشآموزان داشته است.
راه دیگر آموزش برای دانشآموزان، آموزش از طریق فضای مجازی بوده است که در این روش، معلمان به صورت خودجوش با تمام امکاناتی که در اختیار داشتند به آموزش دانشآموزان کلاس خود پرداختند.
البته در این مسیر مشکلاتی هم وجود داشت؛ معلمان با کمترین امکانات و صرف هزینه اینترنت، محتواهای آموزشی را در قالب مکتوب، صوت و تصویر برای دانشآموزان از طریق ایجاد گروه در شبکههای اجتماعی ارائه میکردند و در برخی موارد امکان استفاده همه دانشآموزان از این طریق فراهم نشده است اما در هر حال بخش دیگری از محتوا از این طریق آموزش داده شده است.
مهرزاد حمیدی معاون تربیتبدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش 22 فروردین امسال در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه 90 درصد دانشآموزان تحت پوشش آموزشهای تلویزیونی و مجازی معلمان قرار داشتند، گفت: «قبل از ورود کرونا به کشور 70 درصد محتوای آموزشی به دانشآموزان آموزش داده شده بود که اکنون بیش از 80 درصد محتوا آموزش داده شده و در برخی دروس این عدد به 85 درصد میرسد؛ در پایه دوازدهم نیز 90 درصد محتواها آموزش داده شده است».
مسؤولان دستگاه تعلیم و تربیت برای اینکه بتوانند آموزشهای مجازی را کنترل و ساماندهی کنند، به فکر ایجاد پلتفرمی برای آموزش مجازی دانشآموزان افتادند؛ در ابتدا از شبکه اجتماعی دانشآموزان که طرح ارتباط اجتماعی با دانشآموزان از طریق فضای مجازی بود، وارد شدند اما در نهایت به شبکه آموزش دانشآموزی تغییر نام داد.
وزیر آموزش و پرورش 28 فروردین در خصوص دلیل ایجاد شبکه «شاد» گفت: «دنبال فضای ایمن، اختصاصی و در مالکیت آموزش و پرورش بودیم؛ ضمن اینکه امکان نظارت برقرار باشد و بتوانیم مطمئن باشیم که محتوای آموزشی تدریس میشود و بر این اساس یک برنامه اختصاصی تحت عنوان «شاد» که شبکه آموزشی دانشآموزان است را طراحی کردیم که متعلق به آموزش و پرورش است و کارکرد آن شبیه به سایر پیامرسان های دیگر بوده و به سادگی انجام میشود؛ ضمن اینکه قابلیتهای بسیار متنوعی دارد که به تدریج با افزایش ظرفیت آن، اعلام میشود».
حالا قرار است آموزش دانشآموزان از طریق این شبکه انجام شود و بنا بر گفته دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، این آموزشها تا پایان اردیبهشت نیز به اتمام خواهد رسید.
اما برخی دانشآموزان میگویند آموزشهای تلویزیونی و مجازی، کافی نیست؛ یکی از دانشآموزان سال دوازدهم به خبرنگار فارس گفت: «دانشآموزان در سراسر کشور از امکانات یکسان برخوردار نیستند و این موضوع موجب میشود همه در شرایط یکسان برای امتحانات نباشند؛ واقعا چقدر امکان پرسش و پاسخ و پیگیری واقعی آموزش وجود داشت؟».
وی ادامه داد: «بنده و تعدادی از دوستانم از آموزش و پرورش میخواهیم امتحانات پایان سال را از همان محتوایی برگزار کند که تمام دانشآموزان در کلاس درس حضوری از معلمان دریافت کردند نه آموزشهایی که به صورت نصفه و نیمه ارائه شده است».
به گزارش فارس، آموزش و پرورش مبنا بر این گذاشته که امتحانات را بر پایه آموزش حضوری قبل از تعطیلات و آموزش مجازی و تلویزیونی در زمان تعطیلات بگذارد اما آیا این روند، عدالت است؟
در مطالب بعدی به بررسی این موضوع میپردازیم.
انتهای پیام/