تغییر اساسی در فرایند آموزشی کشور در جریان است
اصفهان-معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: پس از سالها یک تغییر اساسی در روند و فرایند آموزشی کشور در جریان است و امیدواریم نهال این تحولات روزی به درخت تنومندی مبدل شود.

شهین جوانی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به تجربیات موفق سایر کشورها در کنترل سرعت شیوع ویروس نوظهور کووید ۱۹ اظهار داشت: تعطیلی مدارس به منظور کاهش انتقال ویروس امری اجتناب ناپذیر است اما در همین شرایط تداوم جریان آموزش مسئلهای ضروری است.
وی افزود: همکاران نظام آموزشی کشور در این موقعیت تهدیدها را به فرصت تبدیل و با ایجاد شبکههای ارتباطی وسیع بین اولیا و مربیان و بهره گیری از رسانه ملی و سایر فضاها، نه تنها آموزش را تعطیل نکردند بلکه خانهها را به مدرسه مبدل نمودند و با همت والایشان نشان دادند که با تعطیلی مدرسه آموزش تعطیل نمیشود؛ بلکه با تغییر در ارائه آموزش زمینه تداوم رصد و ارزیابی آموزش را در شرایط فعلی فراهم میسازند.
بهرهمندی از نرم افزار «همراه مهربان» و سامانه «ای آر پی»
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اصفهان بیان داشت: بهره مندی از برنامههای شبکه ملی آموزش، استفاده از فضاهای مجازی غیر فیلتر شده، نرم افزار «همراه مهربان» و سامانه «ای آر پی» از این جمله است، در نرم افزار «همراه مهربان» و سامانه مذکور ۴۰۰ کتاب داستان زندگی دانشمندان، بازیهای آموزشی انیمیشنهای مهارتهای زندگی، پیامهای آموزشی و محتواهای تولید شده و نیز تدریس همکارانمان در گروههای درسی بارگذاری شده است.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به طراحی محتوای الکترونیکی «قصه های شهر من» ویژه دانش آموزان پایه اول، گفت: ایجاد کانالهای مختلف آموزشی، ارائه سه پیام ویژه اولیا، همکاران و دانش آموزان وتوجه به شرایط روحی و روانی دانش آموزان در این سنین که بتوانند در این شرایط با ایجاد فرهنگ گفتگو در خانواده و بیان خاطرات داستانها و بازی با کودکان وغیره به حفظ سلامت، آرامش، شادی و نشاط خانواده کمک نمایند و بی دلیل آنان را دچار اضطراب و استرس نکند در همین ارتباط با اعلام سامانه پیامکی و شمارههای تماس جهت مشاوره با اولیا و دانش آموزان و در خدمت دانش آموزان و خانوادههای آنان بودند.
ضرورت مستند سازی آموزشها و بهره گیری مناسب از فضای مجازی امن
جوانی با بیان اینکه تمام فعالیتهای صورت گرفته در سراسر کشور لزوم انسجام بخشی و انجام هماهنگ فعالیتها را ضروری کرد، اظهار داشت: در کنار ضرورت مستند سازی آموزشها و بهره گیری مناسب از فضای مجازی امن و منعطف برای آموزش و نیز امکان نظارت و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان؛ وزارت آموزش و پرورش را بر آن داشت که به آماده سازی شبکه اجتماعی دانش آموزی «شاد» اقدام نمایند.
وی افزود: در مرحله اول دغدغهها و نگرانیهای متعدد همکاران در زمینههای مختلف از جمله زیرساختهای فناوری، حفظ امنیت و دادههای تولیدی، تدارک محیط ایزوله و اختصاصی برای دانشآموزان توسط پیام رسان ها و … سبب شد که اجرای این شبکه به تعویق بیفتد؛
جوانی با اشاره به اینکه توجه به دغدغههای ارزشمند همکاران گرامی و در پاسخ به آنها و به منظور سهولت بیشتر برای استفاده از یک فضای امن مجازی که در مالکیت اختصاصی آموزش و پرورش باشد، بهره برداری از اپلیکیشن «شاد» را تسریع کرد، ابراز داشت: اپلیکیشن اختصاصی «شاد» با کاربری صرفاً آموزشی آماده شد که با توجه به قابلیتهای اضافه شده، جایگزین مناسبی برای شبکه «شاد» قبلی است.
وی اذعان داشت: استفاده از این اپلیکیشن موجب میشود آموزشهای مجازی همکاران به صورت سیستماتیک و منسجم صورت گرفته و امکان استفاده از فعالیتهای ثبت شده دانش آموزان به عنوان مستندی برای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی فراهم شود.
شکل گیری فعالیتهای معلمان در بستر فضای امن مجازی و شبکه ملی اطلاعات
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به شکل گیری فعالیتهای معلمان در بستر فضای امن مجازی و شبکه ملی اطلاعات، تصریح کرد: اپلیکیشن اختصاصی «شاد» نه تنها در زمان تعطیلی بلکه به عنوان مکمل در کنار فعالیتهای آموزشی در این محیط مورد استفاده قرار میگیرد.
وی با بیان اینکه قطعاً در مسیر حرکت دانش آموزانی که به دلایل مختلف دسترسی به فضای مجازی ندارند امکان استفاده از این اپلیکیشن برایشانفراهم نخواهد بود، گفت: در مرحله اول با احصا اطلاعات این دانش آموزان جهت برنامهریزی های بعدی آموزش آنان از طریق توزیع درسنامه و محتوای مکتوب توسط راهبران آموزشی در درب منازل و دریافت تکالیف و ارائه بازخورد و تهیه فایلهای صوتی گاهاً حضور معلم در کلاس با دو الی سه نفر دانشآموز و با رعایت پروتکلهای بهداشتی در مدت کوتاه و غیره انجام شده است.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه این طرح قطعاً یک حرکت بزرگ در جریان آموزشی کشور محسوب میشود، عنوان کرد: این طرح، برای اولین بار در سطح کشور اجرایی شده است و موفقیت در اجرای طرح میتواند زمینهساز ایجاد بستری امن، مطمئن، مستقل و کارآمد برای آموزش و پرورش مطلوبتر کودکان سرزمینمان باشد و میتوان امیدوار بود با بهبود و ارتقا این اپلیکیشن در آینده شاهد استفاده مؤثر از آموزشهای مجازی به عنوان مکمل در کنار فضای حقیقی و مهم مدرسه باشیم که قطعاً هیچ فضایی جایگزین تعامل دوجانبه و ارتباط عاطفی رو در رو بین معلم و شاگرد را نخواهد داشت.
اما مکمل بسیار خوبی برای آموزش و حرکت به سوی یاد گیری معکوس و تغییر و باز اندیشی در بسیاری از گزارهها در فرایند آموزش خواهد بود.
توضیحاتی در ارتباط با اپلیکیشن «شاد»
وی به توضیح اپلیکیشن «شاد» پرداخت و اظهارداشت: این اپ در سه مرحله راه اندازی گردیده که در مرحله اول مدیر مدرسه اپلیکیشن شاد را از لینک shaddl.medu.ir دریافت و نصب مینماید، در گام دوم راه اندازی توسط معلمان صورت خواهد گرفت که پس از آگاهی از فعال بودن کلاس درس نسبت به نصب اپلیکیشن اقدام مینمایند و در گام سوم توسط نوآموزان و دانش آموزان این اپلیکیشن دریافت و نصب شده و پس از مشاهده لینک وبا ضربه به روی آن وارد کلاس خواهند شد.
وی افزود: طبق دستورالعمل ارسالی از سوی وزارت متبوع محدوده زمانی تشکیل کلاسها ۸ صبح تا ۴ بعد از ظهر است و مدت زمان آموزش در کلاسهای مجازی در پیش دبستان از ۴۵ تا ۶۰ دقیقه و پایه اول از ۷۵ تا ۹۰ دقیقه در ۴ زنگ که مدت زمان تدریس در هر زنگ ۱۵ الی ۲۰ دقیقه و زمان استراحت بین آن ۵ الی ۱۰ دقیقه تعریف شده است.
جوانی تصریح کرد: در پایه سوم و چهارم زمان تدریس از ۱۰۰ تا ۱۲۰ دقیقه در ۴ زنگ که هر کدام به مدت ۲۰ الی ۲۵ دقیقه و زمان استراحت همانند پایه اول و دوم در نظر گرفته شده ودر پایه پنجم و ششم از ۱۲۰ تا ۱۵۰ دقیقه آن هم همانند سایر کلاسها و پایهها در ۴ زنگ، هر زنگ به مدت ۲۵ الی ۳۰ دقیقه و زمان استراحت بین هر زنگ ۵ الی ۱۰ دقیقه در نظر گرفته شده است.
هر نوع اصلاح لیست دانش آموزان کلاس تنها از طریق سامانه سناد ممکن است
وی بیان داشت: در این اپ مدیران، مربیان و معلمان اجازه اضافه یا کم کردن دانشآموز یا هر عضو دیگری خارج از کلاس را نخواهند داشت و در صورت وجود هرگونه مغایرت صرفاً از طریق سامانه سناد میتوانند نسبت به اصلاح لیست دانش آموزان و کلاس مربوطه اقدام نمایند.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه محتوای درسی مد نظر از طرف معلم به صورت صدا و تصویر و غیره برای اعضای کلاس ارسال میشود، اظهار داشت: معلم سعی میکند با استفاده از محتواهای چند رسانهای و متنوع فرایند تدریس را جذاب نماید؛ همچنین فرایند حضور و غیاب در کلاسهای مجازی انجام و در این خصوص همکاران به مدیر مدرسه و اولیا گزارش خواهند داد در طول این آموزش هم باید بر حفظ محیط تعاملی تاکید و از ارائه محتوای طولانی و یک طرفه در فرایند آموزش پرهیز شود.
دریافت هر نوع وجهی بابت کلاسهای مجازی از دانش آموزان ممنوع است
وی با تاکید بر اینکه دریافت هرگونه وجهی با هر عنوان بابت کلاسهای مجازی از دانش آموزان ممنوع است، عنوان کرد: جهادگران آموزشی با ورود به موقع به این شبکه همچون گذشته در صف اول یک حرکت ملی قدم بر خواهند داشت و نیک میدانند که با این حرکت اثر بخش در کشور و استان نقش آفرین خواهند بود.
جوانی با ابراز خرسندی از این فضا که بعد از سالها در نظام آموزشی کشور اتفاق افتاده است، تصریح کرد: با این اقدام، باعث افزایش هر چه بیشتر سرمایه اجتماعی و درخشش نقش آموزش و پرورش در جامعه و تعلیم و تربیت بهتر کودکان سرزمینمان خواهیم بود.
وی افزود: انتظار میرود همکاران با توجه به نقشهای خود در مسیر متعالی ودرست قدم برداشته و کار درست را درست انجام دهند؛ چرا که پس از سالها یک تغییر اساسی در روند و فرایند آموزشی در جریان است و امیدواریم نهال این تحولات روزی به درخت تنومندی مبدل شود.