خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 01 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

کرونا؛ بمبی که با تردد منفجر می‌شود/ خانه؛ امن‌ترین مکان برای مبارزه با کویید 19

فارس | برگزیده، استان‌ها | یکشنبه، 10 فروردین 1399 - 17:58
پزشک خانواده ساروی به سؤالات متداول کرونایی پاسخ داد و می‌گوید؛ باید طرح در خانه ماندن رعایت شود و اجازه ورود و خروج را ندهند، واقعا کسی که از یک کانون آلوده به یک شهر دیگر می‌رود مثل این است که به خودش بمب می‌بندد و به مکان شلوغ می‌رود.
فارس،موسوي،دكتر،كرونا،بيماري،كادر،ماسك،خانواده،ويروس،آلوده،خ ...

پزشک خانواده ساروی به سؤالات متداول کرونایی پاسخ داد و می‌گوید؛ باید طرح در خانه ماندن رعایت شود و اجازه ورود و خروج را ندهند، واقعا کسی که از یک کانون آلوده به یک شهر دیگر می‌رود مثل این است که به خودش بمب می‌بندد و به مکان شلوغ می‌رود.
به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، در این روزها که مراجعات حضوری و غیرحضوری افراد مشکوک به ویروس کرونا به پزشک خانواده و اورژانس بیمارستان‌ها در حال افزایش است، سراغ دکتر قاسم موسوی پزشک عمومی و خانواده در شهر ساری رفته و گفت‌وگویی در قالب پرسش‌ و پاسخ ترتیب دادیم که در زیر می‌خوانیم؛
فارس: واقعا فکر می‌کنید از این بیماری رها می‌شویم؟
دکتر موسوی: البته که در وجود هر فردی به طور غریزی ترس از دست دادن جان خود فرد و اطرافیان همواره وجود دارد ولی نمود آن بستگی به شرایط دارد، در حال حاضر پزشکان و پرستاران و کادر درمان که در خط مقدم بوده و هر روز در محیط آلوده هستند در این زمینه در تلاش هستند و در این زمینه نمی‌توان در زمان خاص اظهارنظر کرد.
فارس: آیا واقعا کرونارا شکست می‌دهیم؟
دکتر موسوی: با توجه به اینکه این ویروس مرگ و میر داشته و دارد و همچنین نمی‌توان در مورد آینده اظهارنظر کرد ولی همه ما با را‌ه‌های انتقال که تماس مستقیم یا سرفه و ترشحات تنفسی است آشنایی داریم و می‌دانیم که این ویروس ساعت‌ها در محیط می‌ماند باید رعایت کنیم که با رعایت مسائل بهداشتی و کمک به سیستم درمان می‌توان این بیماری را شکست داد.
مجاهدت کادر درمانی
فارس: برای مقابله با کرونا چه باید کرد؟
دکتر موسوی: تنها راه پیشگیری است که امکانات در این زمینه باید موجود باشد تا بتوانیم به جنگ این بیماری برویم، خاموش کردن آتش یک ساختمان 10 طبقه با آب‌پاش تأثیری ندارد در مورد کرونا هم همین‌طور است و متأسفانه تجهیرات کم و یا گران است، ماسک و محلول ضدعفونی کننده هم و یا با قیمت‌های نجومی به فروش می‌رسد در این زمینه همراهی مردم با مجاهدت کادر درمانی و تلاش‌ مسؤولان نسخه شفابخش این بیماری است.
یک اشتباه کوچک موجب سرایت می‌شود
فارس: درباره سختی‌های این روزهای کادر درمانی بفرمایید؟
دکتر موسوی: سرایت این ویروس در بیمارستان‌ها بیشتر است چرا که از طریق فرد آلوده فضا آلوده شده و با یک اشتباه کوچک موجب سرایت می‌شود همه ما در خطریم، تعدادی از پزشکان خانواده‌ نیز براثر این بیماری جان خود را از دست دادند و چندین پزشک خانواده بستری هستند خطر زیاد است نیاز به حمایت دارد، بچه‌های اورژانس که درآمد خیلی خوبی ندارند امروز در خط مقدم هستند که نیازمند توجه بیشتر به این قشر از کادر درمانی است.
هیچ هزینه مادی نمی‌تواند زحمات آنها را جبران کند
فارس: در مبارزه با کرونا کار چه کسی از همه سخت‌تر است؟
دکتر موسوی: نگرانی من برای کسانی است که با حقوق یک میلیون تومانی در بیمارستان‌ها مشغول به کار هستند و گاهی حقوق معوق دارند در این روزها مراجعه بیماران زیاد است بستری زیاد داریم استرس کاری بالا است خیلی‌ها از همکاران از ترس جان خانواده به خانه خودشان هم نمی‌روند واقعا این افراد در جهاد و خط مقدم هستند و هیچ هزینه مادی نمی‌تواند زحمات آنها را جبران کند اما توجه به آنها دست‌کم خستگی آنها را جبران می‌کند هر چند تلاش آنها در این شرایط بیشتر به منظور نجات جان افراد و تلاش برای کسب رضای خدا است.
هیچ بیمارستانی خالی از کادر درمان نشد
فارس: در فضای مجازی با چند تحلیل مواجه هستیم اینکه عده‌ای از کادر درمان کار را رها کردند، گروهی جهادی کار می کنند و تعدادی هم در حال رقص و آواز هستند، نظر شما چیست؟
پاسخ: در مورد رها کردن کار و شیفت کاری توسط برخی افراد، از نظر من در این روزها کار بعضی مشاغل همچون متخصصان پوست، دندان‌پزشکان و ...
کارهایی که خیلی اورژانسی نیست باید تعطیل شود، چرا که تبدیل به مکانی برای آلوده کردن می‌شود این خوب است که مطب بدون استفاده تعطیل شود، این مسئله که برخی کار را رها کردند را قبول ندارم چون هنوز هیچ بیمارستانی خالی نشد خیلی‌ها دلی کار می‌کنند و هر اگر کسی هم که کار را ترک کرد به خاطر کمبود تجهیزات بود، در مورد رقص و آواز هم شاید اوایل بیماری اتفاق افتاده بود من از نزدیک چیزی را ندیدم و نظری هم ندارم.
فارس: نگران نیستید خودتان مبتلا شوید؟
دکتر موسوی: من به عنوان پزشک خانواده حتی از مرخصی‌هایم هم استفاده نکردم تا در جهت کاهش مراجعه مردم به بیمارستان‌ها مؤثر باشم همه ما در خطر هستیم، اما کار کسی که در اورژانس در خط مقدم مبارزه قرار دارد بسیار سخت است چون حجم کار بالاست و هر لحظه باید بیماران بدحال بستری شوند؛ برای آنها آرزوی سلامتی دارم و خودم هم تاکنون چندین بیمار مبتلا را ویزیت کردیم، موارد بهداشتی را رعایت می‌کنم.
فارس: ماسک‌ها و تجهیزات اهدایی به دست شما رسیده است؟
دکتر موسوی: ما ماسک و تجهیزات اهدایی نداریم فقط مرکز بهداست هفت عدد ماسک یکبار مصرف می‌دهد در مطب ما سه نفر طی شیفت هشت ساعته مشغولیم هر دو ساعت هم باید ماسک عوض شود، که به روزانه ۱۲ ماسک احتیاج داریم ولی تجهیزات کم است.
فارس: مریض بد حالی که فوت شده باشد یا بهبود یافته باشد داشتید؟
دکتر موسوی: در مطب ما سه مورد مشکوک به کرونا داشتم البته بیماران بد حال می‌آیند ما هم با همکاران دیگر در ارتباطیم یکی از همکاران فوت کرد تعداد افراد مبتلا کم نیست علامت‌ها خفیف است خیلی از آنفولانزاها ممکن است کرونا باشد ما ندانیم خود بیمار هم نفهمد و خوب شود، دو مورد بستری داشتیم.
بزرگترین دلتنگی
فارس: آیا خانواده‌ هم نگران شما هستند و در پاسخ به آن‌ها چه می‌گویید؟
دکتر موسوی: طبیعی است ولی برای کسانی که مدت‌ها در بیمارستان ماندند دلتنگی بیشتر است، به عنوان فرد عادی همه دل‌شان برای خانواده تنگ می‌شود و اولین چیزی که می‌خواهند دیدار با والدین و بغل کردن فرزند است که بزرگترین دلتنگی است.
فارس: می‌گویند کار کردن لباس‌های این روزهای کادر درمان سخت است، چه سختی‌های دارد؟
دکتر موسوی: قطعا کارکردن با این لباس‌های ایزوله مقابله با کرونا که پرسنل بیمارستانی این روزها می‌پوشند شامل ؛ دستکش عینک مخصوص، گان، ماسک و روپوش سخت است، در طول ۱۴ ساعت شیفت کاری ممکن است، عرق کنند جا به جایی در هنگام انجام اعمال مختلف سخت است.
فارس: چنانچه فردی مشکوک به کرونا باشد چه کاری برایش صورت می‌دهید؟
دکتر موسوی: ابتدا تحت معاینه اولیه قرار گرفته سپس تعیین و تکلیف شود چرا که این بیماری یک بیماری خاص است علائم مخصوصی نداشته و چیزی را قطعی نمی‌توان گفت، از بیماران کرونایی تا تست گرفته شود قدم‌های زیادی را باید طی کند استرس و اضطراب دارند از نداشتن ماسک عصبانی هستند برخی آرام نمی‌شوند البته الان ۸۰ درصد مراجعه بیماران به صورت تلفنی است.
بهترین کار در خانه ماندن است
فارس: در مورد عدم ابتلا به ویروس کرونا چه توصیه‌ای به مردم دارید؟
دکتر موسوی: بهترین کار در خانه ماندن است خودشان را قرنطینه کنند، امروز در جامعه جهانی بهترین راه مقابله با ویروس کرونا قرنطینه بوده و امن‌ترین مکان برای حضور خانه است.
باید طرح در خانه ماندن رعایت شود و اجازه ورود و خروج مسافران را ندهند، واقعا کسی که از یک کانون آلوده به یک شهر دیگر می‌رود مثل این است که به خودش بمب می‌بندد به و به مکان شلوغ می‌رود، طرحی که به عنوان فاصله‌گذاری اجتماعی مطرح شده می‌تواند کمک خوبی به کنترل بیماری بکند.
انتهای پیام/۸۶۰۴۸/ج/و