خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 07 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

آخرین جزئیات عرضه الکل صنعتی در بورس انرژی/ تغییر در DNA اقتصاد ایران راهگشای جهش تولید

باشگاه خبرنگاران | اقتصادی | یکشنبه، 10 فروردین 1399 - 17:13
مدیر عامل بورس انرژی گفت: در تلاش برای پذیرش محصولات جدید از انواع الکل در بورس هستیم و در این زمینه در اواخر سال ۹۸ الکل صنعتی پذیرش شد.
انرژي،بورس،توليد،بازار،جهش،تحقق،عرضه،صنايع،ايران،شعار،خريدار ...

از رونق به جهش ۳۰/
سید علی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه طی سال های اخیر بعضی از صنایع بدلیل وجود مشکلات مختلف از تمام توان خود برای تولید استفاده نکرده اند، گفت: موضوع تامین مالی به عنوان مرکز ثقل فعالیت های تولیدی به شمار می رود و چنانچه صنایع مختلف به آسانی قادر به استفاده از منابع مالی در بازار سرمایه باشند بی تردید خواهند توانست از ظرفیت بدون استفاده خود در چرخه تولید بهره برداری کنند به این ترتیب جهش تولید در بسیاری از صنایع کشور عملیاتی می شود و در این مسیر بازار سرمایه نقش خود را در تحقق شعار ملی جهش تولید در امسال ایفا خواهد کرد.
این مقام مسئول با اشاره به برنامه‌های بورس انرژی ایران در سال جدید برای تحقق شعار "جهش تولید" گفت: خدمت رسانی در این بازار متشکل و سفاف وابسته به بعضی از مولفه های تاثیر گذار است که تلاش می شود با تقویت آنها بتوان گام های موثری در تحقق شعار امسال برداریم.
افزایش عرضه های حامل های انرژی در بورس انرژی
مدیر عامل بورس انرژی به اولویت های این بورس در امسال اشاره و افزود: علاوه بر پیگیری انتشار اوراق مالی اسلامی و کمک به تامین مالی صنایع فعال در بخش انرژی، یکی از اولویت های بورس انرژی افزایش عرضه حامل‌های انرژی که خوراک و مواد اولیه مورد استفاده شرکت های داخلی هستند خواهد بود تا از این طریق تامین خوراک در بورس به سهولت انجام پذیرد.
به گفته وی سال قبل شاهد افزایش تعداد خریداران داخلی و خارجی در این بازار بودیم و در سال جدید تلاش خواهد شد تا خریداران بیشتری را جذب این بازار شفاف کرده تا به طیف بیشتری از خریداران خدمات ارائه کرد.
آخرین جزئیات عرضه الکل در بورس انرژی
حسینی پیرامون عرضه الکل در بورس انرژی نیز گفت: هم اکنون در حال تلاش برای پذیرش محصولات جدید در این بازار هستیم، در این زمینه در اواخر سال قبل الکل صنعتی را پذیرش کردیم که امیدواریم از امسال عرضه آن در تابلوی معاملات بورس انرژی ایران آغاز شود.
وی از پذیرش تولیدکنندگان جدید به عنوان دیگر اولویت های بورس انرژی ایران در سال "جهش تولید" خبر داد و گفت: تعداد وسیعی از پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های بزرگ کشور و شرکت‌های پایین دستی کوچک و متوسط می‌توانند جزء عرضه کنندگان بورس انرژی باشند.
مدیر عامل بورس انرژی با بیان اینکه شبکه بازاریابی و فروش در بازار سرمایه وابسته به تعداد کارگزاران و ایستگاه‌های کارگزاری است، یادآور شد: در سال ۱۳۹۹ تلاش خواهد شد کارگزاران جدیدی برای فعالیت در بورس انرژی ایران جذب شوند و چنانچه کارگزاران فعلی این بازار علاقمند به ایجاد ایستگاه‌های جدید معاملاتی باشند بورس انرژی آماده همکاری با آن‌ها خواهد بود تا به این ترتیب بستر تعامل با خریداران افزایش یابد.
حسینی مهمترین چالش در تحقق شعار‌های سالانه را ضعف در هماهنگی و همکاری در فعالیت‌ها عنوان کرد و افزود: لازمه تحقق شعار جهش تولید در امسال هماهنگی همه دستگاه‌های مرتبط و پایش مستمر نهاد‌های سیاستگزار و ناظر برای دستیابی به نتیجه موثر است.
به گفته وی، بازار سرمایه در این مسیر می‌تواند از طریق همکاری و هماهنگی مستمر با دستگاه‌های ذی ربط مانند بانک مرکزی، سازمان خصوصی سازی، وزارت اقتصاد، وزارت نفت، وزارت صنایع، وزارت نیرو وسایردستگاه‌ها زمینه تحقق شعار جهش تولید را فراهم نماید.
حسینی با تاکید بر اینکه شعار‌هایی که از سوی رهبر معظم انقلاب تعیین می‌شوند را نباید محدود به یک سال دانست، به تغییر جهت دادن دی ان‌ای (DNA) اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: باید رونق تولید و جهش تولید به صورت پایدار و متوازن در کشور ادامه یابد هم اکنون اقتصاد ایران از تکیه صرف بر درآمد‌های نفتی در حال فاصله گرفتن بوده و می‌تواند در کوتاهترین زمان ممکن جریان‌های درآمدی جدیدی را جایگزین درآمد‌های از دست رفته نماید.
مدیر عامل بورس انرژی از ظرفیت‌های بالای صادراتی در حوزه‌های تولیدی و صنعتی کشور نیز سخن گفت و تصریح کرد: صنایعی همچون صنعت فلزی و لوازم خانگی، غذایی، پتروشیمی، سلولزی، معدنی، شوینده، پالایشی و ...
از ظرفیت صادراتی و مزیت‌های نسبی نسبت به سایر کشور‌ها برخوردارند که می‌توان با بهبود بهره وری در این صنایع، آن‌ها را جایگزین درآمد‌های نفتی کرد تا به این ترتیب از چالش‌های اقتصادی عبور کرد.