خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 04 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

مجلس قوی می‌تواند اثر عمده‌ای بر «جهش تولید» بگذارد/ انتقاد از برخورد شعاری با مسائل

فارس | سیاسی | یکشنبه، 10 فروردین 1399 - 15:48
مهدی شریفیان با اشاره به نامگذاری سال 99 به نام «جهش تولید» گفت: مجلس قوی می‌تواند اثر عمده‌ای بر «جهش تولید» بگذارد.
توليد،جهش،كشور،مجلس،شريفيان،شعار،موضوع،اقتصادي،رونق،موانع،ظر ...

مهدی شریفیان با اشاره به نامگذاری سال 99 به نام «جهش تولید» گفت: مجلس قوی می‌تواند اثر عمده‌ای بر «جهش تولید» بگذارد.
مهدی شریفیان منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس،گفت: رهبر معظم انقلاب برای چندمین سال پیاپی شعار سال را بر محور اقتصاد و تولید قرار داده‌اند و این اقدام از طرف بالاترین مقام کشور که طبق قانون اساسی تعیین سیاست‌های کلی نظام را بر عهده‌دارند نشان می‌دهد توجه به موضوع تولید از اولویت‌های اساسی کشور است و این موضوع را کارشناسان و متخصصان اقتصاد هم بارها تائید کرده‌اند.
وی افزود: بیانیه گام دوم انقلاب به‌صراحت مواجهه با شرایط فعلی در زمینه‌های مختلف ازجمله اقتصاد را از وظایف و توانمندی‌های جوانان برمی‌شمارد.
در مورد موضوع شعار سال یعنی جهش تولید هم نباید از این مهم غافل شد که جمعیت جوان کشور باید در هرگونه برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری در نظر گرفته شود.
این منتخب مجلس یازدهم با تأکید بر اینکه استفاده از ظرفیت جمعیتی خاص در شرایط فعلی برای تحقق شعار ملی سال الزامی است گفت: بارها گفته شده که عبور بدون بهره‌مندی درست از ظرفیت فعلی جمعیت و پنجره جمعیتی که در حال حاضر در آن قرار داریم می‌تواند جبران‌ناپذیر باشد.
یکی از جنبه‌های بهره‌مندی درست از این ظرفیت، به‌کارگیری آن در بخش منابع انسانی سیاست‌های رونق تولید برای ایجاد جهش تولید است.
یک مثال ساده از این تغییر نگرش، داشتن نگاه متفاوت و جدی‌تر به مجموعه‌های جوان دانش‌بنیان است که در مورد آن اقدامات مطلوب‌تری انجام‌شده و نتایجی به دست آمده که باید این موضوع تقویت شود.
وی با طرح مثال دیگری گفت: کمیته امداد امام خمینی با برنامه‌ریزی در سالهای گذشته و برابر آمارهایی که از این نهاد گزارش می‌شود توانسته 170 هزار شغل در سال ایجاد کند.
باید بررسی کرد و دید این‌گونه طرح‌ها چطور انجام می‌شود و با مدل‌سازی و تکثیر این‌گونه اقدامات را تسهیل کرده و گسترش داد.
شریفیان با تأکید بر اینکه حل مسائل روز کشور با استفاده از شیوه‌های کهنه و ناکارآمد اقتصادی ممکن به نظر نمی‌رسد گفت: متأسفانه روش‌ها و شیوه‌های برخورد با مسائل کشور در مورد رونق و جهش تولید کارایی لازم را نداشته‌اند و تنها درجاهایی که فرهنگ جهادی با به‌کارگیری شیوه‌های نوین حل مسئله وارد برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات شده، شاهد تحرک و تغییر و تحول سازنده بوده‌ایم.
وی در مورد عرصه‌های مختلفی که باید برای جهش تولید موردتوجه قرار گیرند هم گفت: در حوزه فرهنگ مهم‌ترین تغییر باید در نگاه مردم به تولیدات داخلی با جدیت بیشتری دنبال شود.
تا وقتی محصولی که توسط تولیدکنندگان داخلی ساخته می‌شود در داخل کشور محبوبیت پیدا نکرده و به‌نوعی به‌اصطلاح برند نشود، سخت می‌توان امیدوار بود ظرفیت چند صدمیلیونی بازار منطقه‌ای و مشتریان بیشتر بین‌المللی برای آن بتوان دست‌وپا کرد و بدون امکان ایجاد توسعه بازار جهش تولید تحقق پیدا نمی‌کند.
شریفیان در خصوص دیگر محورهای تقویت تولید و جهش آن، مقابله با مفاسد اقتصادی و تأمین امنیت فضای کسب‌وکار را از دیگر محورهای مهم فعالیت‌ها برشمرد و گفت: همه دستگاه‌های اجرایی، قضایی و مقننه در کشور باید این موضوع را در اولویت قرار دهند و باید بپذیریم بدون ایجاد یک فضای ایمن برای کسب‌وکار و تولیدکننده و سرمایه‌گذار، امکان تولید را از بین برده و سرمایه را به سمت بازارهای نامطمئن سوق می‌دهیم.
به گفته وی مجلس قوی می‌تواند با پیگیری جدی اثر عمده‌ای بر جهش تولید داشته باشد با انتقاد از برخورد شعارگونه با مسائل جاری کشور گفت: سال‌هاست پیرو تأکید رهبر معظم انقلاب، از میز خطابه‌های مختلف در مورد رفع موانع تولید سخن گفته می‌شود، اما در نتیجه می‌بینیم این هم‌اندیشی‌ها، نشست‌ها و جلسات متعدد آن خروجی لازم را ندارند.
شریفیان تأکید کرد: مسئله رفع موانع تولید باید در مجلس بررسی شود و باید هرچه سریع‌تر و در کمترین زمان ممکن مجلس با ابزار نظارتی و ابزار قانون‌گذاری به رفع این موانع اقدام کند.
تولید با دست‌وپای بسته، امکان جهش مناسب و مطلوب را به دست نمی‌آورد و باید رفع موانع تولید را، نه‌تنها در حرف، که در عمل به انجام برسانیم.
وی با یادآوری این نکته که جهش تولید یک شعار چندبعدی است افزود: نتیجه قطعی جهش تولید رونق اقتصادی است و رونق اقتصادی به کاهش بیکاری و فقر و افزایش رفاه اجتماعی و در نتیجه به ارتقاء سطح امنیت داخلی منجر می‌شود.
منتخب مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی دوره یازدهم توضیح داد: جهش تولید باید منجر به افزایش میزان صادرات غیرنفتی شود و با به دست آوردن سهم عمده و مناسب در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی می‌توان امیدوار بود تبادلات فرهنگی و اقتصادی افزایش‌یافته و به سطح بالاتری از امنیت خارجی دست پیدا کنیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: تحقق شعار سال با اقدامات همه‌جانبه، یکپارچه و برنامه‌ریزی‌ شده امکان‌پذیر است و همه بخش‌های مختلف کشور اعم از اجرایی، قضایی و مقننه باید به این مهم توجه نمایند.
انتهای پیام/