نقد آیتالله علیدوست به سخنان سروش/ حضور ایرانیان در رکاب امام زمان (عج) مستند است+صوت
یکی از اساتید سطح خارج حوزه علمیه قم در واکنش به مطلب «آفات و خرافات» عبدالکریم سروش گفت: اینکه گفته شده اکثر ۳۱۳ یار امام زمان (عج) از ایرانیان هستند، این سخن منشاء روایی دارد، «زمخشری» از بزرگان اهل تسنن در 3 جای کتاب «تفسیر کشاف» به این مسأله اشاره میکند.
یکی از اساتید سطح خارج حوزه علمیه قم در واکنش به مطلب «آفات و خرافات» عبدالکریم سروش گفت: اینکه گفته شده اکثر ۳۱۳ یار امام زمان (عج) از ایرانیان هستند، این سخن منشاء روایی دارد، «زمخشری» از بزرگان اهل تسنن در 3 جای کتاب «تفسیر کشاف» به این مسأله اشاره میکند.
به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری فارس، در پی منتشر شدن کلیپی از سخنان عبدالکریم سروش با عنوان «آفات و خرافات» در فضای مجازی و ادعاهای وی درباره روحانیت و حوزههای علمیه، آیتالله ابوالقاسم علیدوست از اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در نقد سخنان وی مطالبی را بیان کرد.
مخاطب روحانیت شیعه کل دنیا و بالاخص «انسان» است/ هزاران محقق در حوزه علمیه قم را نمیبینید
وی با تأکید بر اینکه قصدش صرفاً روشنگری است، درباره تعاریف سروش از روحانیت افزود: وی ابتدا به روحانیت اشاره میکند و میگوید «روحانیت نماد دین معیشتاندیش است و الا دین معرفتاندیش روحانیت ندارد»؛ در اینجا سؤالی پیش میآید که آیا واقعاً روحانیت ما این است؟
یعنی اکثر معارفش پر از خرافه است؟
آیتالله علیدوست بیان داشت: جناب آقای سروش!
ما صدها و هزاران روحانیت در همین دوران های متأخر داشتیم که اینها نه فقط روحانیت شیعه بودند، بلکه روحانیت انسان بودند؛ یعنی من الاسلام بودند اما للانسان سخن میگفتند.
علامه طباطبایی، شهید مطهری، امام موسی صدر، علامه امینی، شرف الدین، و صدها پژوهشگر و محقق ایرانی که امروز در حوزه قم، اصفهان، مشهد حضور دارند که در فقه، اصول، تفسیر، کلام، فلسفه، عرفان، فلسفه فقه، فلسفه دین، ادبیات، منطق قلم میزنند و قلم زدند؛ شما چقدر اینها را می شناسید؟
شما امروز یک سری به کتاب فروشیهای قم، اصفهان، مشهد، شیراز و شهرهای دیگر بزنید و ببینید که در این ۴۰ سال چه حرفهایی زده شده و چه مطالبی گفته شده است.
وی با اشاره به تلاشهای روحانیت بعد از انقلاب اسلامی بیان داشت: میشود از هزاران مقاله و صدها پایاننامه نام برد که معارفی هستند و میتوانند با دنیا صحبت کنند.
آن وقت ما بیاییم نسبت به روحانیت مطالب بیاساس را مطرح کنیم؟
وقتی شما از روحانیت صحبت میکنید، در واقع از حوزه علمیه صحبت میکنید، کدام روحانیت را میگویید؟
تعریف شما از روحانیت کیست و چیست؟
جناب آقای سروش گفتههای شما چه تصور ناصحیحی به مخاطب شما میدهد، جوان شما که خبر ندارد.
آیا معلومات روحانیت مانند کشیش ژان کالونیا مارتین لوتر است؟
قضاوت شما به نظر ما منصفانه نیست.
نقد آیتالله ابوالقاسم علیدوست به سخنان عبدالکریم سروش را بشنوید:
تُراث علامه مجلسی به شیعه
این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در نقد سخنان سروش درباره کتاب «بحارالانوار» گفت: کتاب بحارالانوار در ۱۱۰ جلد است که بیش از ۶۰ درصد آن مطالب خود جناب علامه مجلسی است.
ایشان یک دائرةالمعارفی را خلق کرده است که بخشی از آن قرآن کریم است و بخش اعظمش نیز پاورقیها و اجازات است.
خود جناب علامه مجلسی گفته است برای اینکه این تُراث را جمع کنیم این مطالب را جمعآوری کردم و آوردن این مطالب دلیلی بر اینکه این روایات را قبول دارم، نیست.
وی با اشاره به تفاوت کتاب بحارالانوار با برخی کتب دیگر گفت: فرق بین مثل جناب مجلسی و جناب کلینی یا شیخ صدوق این است که شیخ صدوق وقتی کتاب «من لایحضر» را مینویسد، میفرماید: «من به تک تک روایت این کتاب فتوا میدهم».
جناب کلینی در مقدمه کافی میفرماید: «من روایاتی که قبول دارم را میآورم» ولی جناب مجلسی اعلان میکند که «آوردن من دلیل بر این که من این روایات را قبول دارم نیست».
نقش ایرانیان در آخرالزمان/ بشارتی که پیامبر (ص) درباره یاران سلمان داد
آیتالله علیدوست تصریح کرد: اینکه گفته شده اکثر ۳۱۳ یار امام زمان (عج) از ایرانیان هستند، این سخن منشاء روایی دارد.
زمخشری از بزرگان ایستاده در قله اهل تسنن که نه ایرانی، نه شیعه و نه فارس است، کتابی به نام «تفسیر کشاف» دارد.
وی در ۳ جای این کتاب در ذیل آیات قصاص، ۵۴ سوره مائده و ۳ سوره جمعه به این مسأله اشاره میکند.
وی ادامه داد: زمخشری در ذیل تفسیر آیه ۵۴ سوره مائده «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلَا یَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ۚ ذَٰلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ» مطرح میکند: هنگامى که از پیامبر(ص) درباره این آیه سؤال کردند، دست خود را بر شانه «سلمان» زده، فرمود: «منظور این و یاران او و هموطنان او هستند».
سپس فرمود: «لَوْ کانَ الدِّیْنُ مُعَلَّقاً بِالثُّرَیّا لَتَناوَلَهُ رِجالٌ مِنْ أَبْناءِ الْفارْسِ»؛ اگر علم به ستاره ثریا بسته باشد و در آسمانها قرار گیرد، مردانى از فارس آن را در اختیار خواهند گرفت.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در پاورقی کشاف، میگوید این روایت مورد اتفاق (بخاری و مسلم) است که «در آخرالزمان در آیندهای نه نزدیک، (فسوف) آینده بسیار دوری که میآید، جمعیتی میآیند که این جمعیت از ایران هستند و دین خدا را یاری می کنند».
البته بنده نمیخواهم بگویم الزاما اینها جزء همان سربازان امام زمان (عج) هستند، اما میخواهم عرض کنم که بیبنیان و ریشه نیست.
وی با انتقاد از صحبتهای سروش درباره کشاندن برخی مباحث به فضاهای غیرعلمی گفت: میدانید باید چه کسانی و از چه طریقی عهدهدار این کار شوند؟
متخصصان این کار، مسؤولانه در فضاهای رسمی و آکادمیک، وارد شوند و پل بزنند بین گذشته و آنچه که میخواهد بیرون بیاید، نه اینکه ویران کنند و اعتقاد را بگیرند.
هنر باید این باشد که حجاب معاصرت کنار برود و آنچه که به وجود آمده مخصوصاً در این چند دهه اخیر دیده شود، ما نمیتوانیم کتاب گذشتگان را برداریم و دستکاری کنیم.
انتهای پیام/