خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 20 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

الگوها و مبانی فکری

تسنیم | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 05 اسفند 1397 - 12:10
روحانیت هویتی مستقل از اسلام ندارد، بلکه بخشی کارشناسی و هدایت‎گری آن محسوب می‎شود.
اسلامي،انقلاب،اسلام،روحانيت،ايران،سياسي،جهان،حرم،دفاع،جنگ،مس ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا, حجت‎الله جمشیدی کارشناس ارشد روابط بین الملل در مقاله‌ای که برای دومین کنگره بین‌المللی شهدای مدافع حرم ارسال کرده, به نقش شهدای مدافع حرم در جامعه و جهان اسلام اشاره کرده است.
در ادامه بخشی از این مقاله را می‌خوانید: انقلاب اسلامی ایران، عرف نظام بین‎الملل بعد از جنگ جهانی را برهم زد و دو ابرقدرتی را که تصور می‎رفت دشمنی آشتی ناپذیری با هم دارند، به هم نزدیک کرد، به طوری که نه تنها در دوران شکل‎گیری انقلاب موضع واحدی اتخاذ کردند بلکه بعد از آن هم به ویژه در دوران تجاوز عراق به ایران از هیچ کمکی به او دریغ نورزیدند.
این روند تا فروپاشی نظام دو قطبی ادامه داشت.
از جنبه‎ای دیگر، انقلاب اسلامی با اعمال نفوذ فرهنگی و معنوی خود در میان ملت‎های مسلمان منطقه اعم از شیعه و سنی، به سازماندهی نیروها، جنبش‎ها و جریانات همسو با انقلاب اسلامی و مخالف با نفوذ و سلطه غرب پرداخته و نیروها و بازیگران محلی و منطقه‎ای جدیدی را در سازمان فضایی و ساختار ژئوپلیتیکی غرب آسیا وارد کرده است.
این انقلاب، الهام بخش و منشاء ظهور جنبش‎ها، احزاب و گروه‎های مقاومت فراوانی نظیر حزب الله در لبنان و حماس در فلسطین بوده و هم‎چنین موجب بروز تحولات عمیق و وسیعی در عراق، افغانستان، پاکستان، سوریه، ترکیه، قفقاز، شمال آفریقا و کشورهای حاشیه خلیج فارس شده است.
در همین راستا می‎توان گفت طی سال‎های اخیر و در پی نفوذ داعش در عراق و سوریه، حضور نیروهای مقاومت به ویژه ایرانیان در این دو کشور، از مبانی فکری، اعتقادی و سیاسی اسلام نشأت گرفته است.
به عبارت دقیق‎تر، دفاع از حرم، دفاع از اسلام است هم‎چنان که دیروز در جنگ رژیم بعث عراق با جمهوری اسلامی، جنگ بین دو کشور نبود و امام بزرگوارمان فرمودند: امروز همه اسلام در برابر همه کفر ایستاده است که این جمله را از جمله پیامبر(ص) در جنگ احزاب گرفتند.
کسانی که به حرم‌های اهل بیت(ع) در عراق و سوریه تعدی می‌کنند، با زمین سوریه و عراق کاری ندارند بلکه با اسلام کار دارند، به همین دلیل است که گفته می‎شود دفاع از حرم، دفاع از اسلام است.
40 سال است که آمریکا و اسرائیل با اسلام می‌جنگند، یک روز در قالب منافقان داخلی، یک روز در قالب جنگ 8 ساله، روز دیگر در قالب جنگ اقتصادی، جنگ سیاسی، جنگ فرهنگی و امروز هم در قالب جنگ نیابتی.
در واقع باید گفت دفاع از حرم، دفاع از ایران اسلامی است زیرا هدف دشمنان محدود به سوریه و عراق نیست بلکه هدف آن‎ها ایران اسلامی است که روی پای خود ایستاده است.
در این زمینه و از جنبه هدایت و الگوسازی، جایگاه روحانیت بی بدیل و غیرقابل انکار است.
روحانیت هویتی مستقل از اسلام ندارد، بلکه بخشی کارشناسی و هدایت‎گری آن محسوب می‎شود.
حال که اسلام دینی اجتماعی و روحانیت نیز جزئی از اسلام است، به طور طبیعی روحانیت یک نهاد اجتماعی است؛ چون پس از اثبات این حقیقت که رسالت انبیای الهی و امامان معصوم عام و همه جانبه بوده و همه زوایای زندگی فردی و اجتماعی را در برگرفته و قبول این واقعیت که علمای اسلام، جانشینان پیامبر(ص) و حجت‎های امام معصوم(ع)در میان مردم هستند، جای تردیدی نسبت به اجتماعی بودن روحانیت باقی نمی‎ماند.
براساس همین جایگاه و رسالت، روحانیت اسلام، به ویژه روحانیت شیعه، هیچ گاه از مردم و جامعه جدا نبوده و بلکه همواره در مسائل و حوادث اجتماعی از پیشگامان بوده است.
شهدای روحانی مدافع حرم در بین سایر اقشار روحانیت، تأثیری دو چندان دارند.
از طرفی، همچون دیگر شهدا الگوی ایثار و از خودگذشتگی هستند و از طرف دیگر، کسوت روحانیت که وظیفه تبلیغ و اشاعه فرهنگ اسلام و انقلاب را بر دوش آن‎ها نهاده است، جایگاهی بی‌بدیل در شکل‎گیری و ترویج مبانی فکری، اعتقادی و سیاسی دفاع از حرم برای ایشان ایجاد می‎کند.حیات روحانیت در گرو حضور در میان مردم و برای مردم بودن است.
رهبر معظم انقلاب (مدظله‎العالی)، حضور روحانیت در میان مردم را همانند ماهی در آب دانسته و می‎فرمایند: "روحانیت باید با مردم زندگی کنند، روحانیت همان ماهی است که در آب زندگی می‎کند.
آب، دریای عظیم و متلاطم توده‎ها.
ما را نباید از آب خودمان و از دریای متلاطمی که باید در آن شنا کنیم، جدا کنند.
اگر جدا کنند، وجود و حیثیتی نخواهیم داشت..
.
پس حوزه باید در بین مردم باشد، اگر از مردم منقطع گردد، این مرگ معنوی حوزه است."
مبانی سیاسی شهدای روحانی مدافع حرم
امت
امت به مجموعه‎ای از انسان‎ها اطلاق می‎شود که هدف و مقصدی واحد آنان را گرد هم جمع کرده باشد.
مرز میان امت‎ها، مرزهای عقیدتی است.
همه آنان که بر محور توحید، نبوت و معاد متمرکز شده‎اند، امت واحده اسلامی را تشکیل می‎دهند و از نظر اسلام، امت مهم‎ترین ملاک تقسیم‎بندی جوامع بشری است.
امت در بردارنده معنایی آرمانی و فرامکانی از مفهوم حکومت و حاکمیت سیاسی است، لذا در دیدگاه اسلام و قرآن، موضوعاتی چون سرزمین و مرزهای جغرافیایی اصالت ندارند.
اما از سوی دیگر، ضمن پذیرش واقعیات مربوط به زندگی اجتماعی و روابط بین‎المللی، واقعیت و ضرورت سرزمین و مرزهای جغرافیایی را به رسمیت می‎شناسند.
طی سال‎های اخیر بیداری اسلامی در جهان عرب، بشارت دهنده تجدید حیات اسلام و تفکر و تمدن اسلامی و عبور از نظم وستفالیایی عالم به نظمی جدید است که تفکر اسلامی، کانون شکل‎گیری و نضج آن است؛ نظمی که پیروزی انقلاب اسلامی در ایران آغاز آن بود و تحولات اخیر در دنیای عرب در امتداد آن قرار دارد.
در این میان سؤال این است که هدف نهایی این تحولات و جنبش‎های عظیم با محوریت تفکر اسلامی چیست و در نهایت به چه چیزی باید منجر شود؟
رهبر معظم انقلاب در اولین اجلاس بیداری اسلامی در شهریور 1390، به این سؤال چنین پاسخ دادند: «هدف نهایی را باید امت واحده اسلامی و ایجاد تمدن اسلامی جدید قرار داد».
صدور انقلاب
نظریه پخش یا اشاعه، یکی از نظریه‎های رایج در باب چگونگی انتشار پدیده‎ها و گسترش ایده‎ها و اندیشه‎ها است که در حوزه‎های مطالعاتی مطمح نظر پژوهندگان است.
اشاعه یا پخش عبارت است از فرایندی که بر طبق آن یک امر فرهنگی که مشخصه یک جامعه است، در جامعه دیگری به عاریت گرفته شده و مورد پذیرش قرار می‎گیرد.
نظریه پردازان انقلاب، مبحث صدور انقلاب را یکی از مباحث ذاتی انقلاب‎ها می‎دانند، زیرا هر انقلابی که در هر گوشه از دنیا اتفاق بیفتد حتی اگر ایدئولوژی جهان شمولی نداشته باشد، حداقل بر اساس نظریه پخش یا اشاعه بر کشورهای همجوار خود تأثیر خواهد گذاشت و موجب تحرکاتی انقلابی در آن‎ها خواهد شد؛ همان گونه که وقوع انقلاب ایران موجب بروز ناآرامی‎هایی در عراق، بحرین و عربستان در همان روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب شد.
در واقع، از بدو پیروزی انقلاب اسلامی و تأثیر شگرف آن بر معادلات منطقه‎ای و جهانی، سران استکبار از همان ابتدا احساس خطر کردند و برای جلوگیری از سرایت این انقلاب ارزشی به سایر ملت‎ها و کشورها، تمام توان خود را بسیج نمودند.
رهبری معظم انقلاب اسلامی در قالب همین طرح دشمن می‎فرمایند: چندی پیش صاحب نظران صهیونیست و غیرصهیونیست آمریکا در جلسه و کنفرانسی دور هم نشستند و گفتند نباید بگذاریم در دنیای اسلام الگوی زنده‎ای به وجود بیاید که برای مسلمانان دیگر سرمشق بشود.
این الگو که جمهوری اسلامی و کشور مبارک و مقدس امام زمان(عج) و کشور ایمان و کشور جهاد و ایثار است، برایشان خطر مهمی است؛ لذا از اطراف سعی می‎کنند در کار این کشور اختلال کنند.
به عبارت دقیق‎تر، علت اصلی کینه و دشمنی دشمنان نسبت به انقلاب، خوف از صدور انقلاب اسلامی به سایر ممالک جهان است و امام خمینی(ره) صراحتاً فرمودند: "مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست.
انقلاب مردم ایران، نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت(عج) است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد" و نیز در راستای راهبرد صدور انقلاب اسلامی به دنیا فرمودند: "جمهوری اسلامی ایران با تمام وجود برای احیای هویت اسلامی مسلمانان در سراسر جهان سرمایه گذاری می‎کند و دلیلی هم ندارد که مسلمانان جهان را به پیروی از اصول تصاحب قدرت در جهان دعوت نکند.
قاعده نفی سبیل
یکی از اصلی‎ترین مبانی قرآنی در سیاست حکومت اسلامی، نفی سبیل و استقلال طلبی حکومت‎های اسلامی است.
قرآن کریم در آیه 141 سوره نساء می‎فرماید: و خداوند هرگز برای کافران، راهی برای چیرگی بر مؤمنان قرار نداده است.
همه این‎ها حاکی از این است که توجه به استقلال و عزت اسلامی، یکی از مهم‎ترین آرمان‎های اسلام، نظام و انقلاب اسلامی است که ریشه‎های آن در قرآن کریم و سنت نبوی و سیره معصومین(ع)وجود دارد.
حکومت‎ها و کشورهای اسلامی نباید زیر یوغ بیگانگان بروند و باید در تمامی زمینه‎ها، عزت و استقلال خود را حفظ کنند و شایسته است کشورهای اسلامی برای جلوگیری از نفی سبیل، یکدیگر را به اشکال مختلف سیاسی، اقتصادی، نظامی و..
.
یاری کنند.
اندیشمندان و فقهای اسلامی برای حفظ عزت و عظمت مسلمانان با استناد به آیات قرآن کریم و روایات معصومین قاعده فقهی را به عنوان قاعده نفی سبیل تأسیس کرده‎اند.
بنابراین، کفار در هیچ زمینه‎ای نمی‎توانند شرعاً بر سرنوشت مسلمانان مسلط باشند.
خداوند هرگز برای کافران راه تسلط بر اهل ایمان را باز نگذاشته است.
شاید در قرآن کریم، پس از موضوع جهاد در سیاست خارجی دولت اسلامی، بر هیچ مسأله سیاسی دیگری نظیر نفی ولایت غیر مسلمانان بر مسلمان تأکید نشده باشد.
این اصلی مهم و حاکم بر سیاست و روابط خارجی دولت اسلامی با غیرمسلمانان تلقی می‎شود.
التزام به این اصل می‎تواند راه نفوذ و سلطه کفار بر مسلمین و ضربه بر استقلال آنان در ابعاد سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی را مسدود نماید.
به عبارت دیگر، به نظر می‎آید جایگاه قاعده نفی سبیل در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تنها معطوف به خود نبوده است.
بلکه این اصل زمینه‎ای برای دفاع از جهان اسلام و به طور کلی مستضعفان جهان تبدیل شده و در قالب ظلم ستیزی، مبارزه با استکبار جهانی و مواجهه با بی عدالتی‎های موجود در عرصه بین‎المللی نمود می‎یابد.
امام خمینی(ره)اولین شخصیت فقهی ـ سیاسی در ایران است که خواهان رهایی مستضعفین از زیر یوغ قدرت‎های سلطه‎گر استعماری است.
ایشان اظهار می‎دارد: ما از تمام کشورهای زیر سلطه برای به دست آوردن آزادی و استقلال کاملاً پشتیبانی می‎نماییم و به آنان صریحاً می‎گوییم که حق گرفتنی است.
قیام کنید و ابرقدرت‎ها را از صحنه روزگار براندازید.
من بارها گفته‎ام و هم اکنون نیز هشدار می‎دهم که اگر شرق ستم کشیده و آفریقا به خودشان متکی نباشند، تا ابد گرفتارند.
از جنبه حقوق بین‎الملل باید گفت، مهم‎ترین مبانی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در اصل 152 قانون اساسی عبارتند از: نفی هرگونه سلطه جویی و سلطه پذیری، حفظ استقلال همه جانبه و تمامیت ارضی، دفاع از حقوق همه مسلمانان، عدم تعهد در برابر قدرت‎های سلطه گر و روابط صلح آمیز متقابل با دولت‎های غیر محارب.
انقلاب اسلامی ایران، به واسطه ماهیت فراملی و اسلامی از یک‎سو و موقعیت ژئوپلیتیک ایران و منطقه خلیج فارس از سوی دیگر، محیط اطراف و فرامنطقه‎ای خود را تحت تأثیر قرار داده است.
قدرت انقلاب اسلامی ایران نه به خاطر قدرت نظامی یا اقتصادی آن، بلکه به خاطر وجه فرهنگی و معنوی آن است.
انقلاب اسلامی یک مصداق از مصادیق گفتمان معنویت خواهی در سیاست یا حضور دین در سیاست است.
به اعتقاد رهبر معظم انقلاب، جمهوری اسلامی حرف جدیدی دارد.
این حرف نو، عبارت است از مردم و ارزش‎های الهی.
این دو باید با هم توأم بشوند و حرکت‎ها و جوامع را شکل بدهند.
این حرف ماست.
ارزش‎های معنوی و ارزش‎های الهی، همراه با اراده مردم، نه تحمیل بر مردم.
این حرف جدید جمهوری اسلامی است که از خود کلمه جمهوری اسلامی هم بر می‎آید.
در واقع، مفهوم صدور انقلاب، بازتاب پویایی نظام سیاسی ایران در میان کشورهای اسلامی و نظام بین‎‌الملل است.
اسلام مکتبی الهی ـ اجتماعی است و روحانیت، تداوم بخش اصل الهی رهبری دین و لازمه لاینفک این مکتب بوده و سعه حضور و بروز آن، تابعی از بروز و حضور دین اسلام است.
فلسفه وجودی روحانیت، تبلیغ دین و ترویج ارزش‎های اعتقادی ـ سیاسی اسلام است.
روحانیت وجود مستقل از دین ندارد، عامل اساسی پیوند میان روحانیت و دین نیز رسالت مهم و ضروری تبیین و تبلیغ دین است.
جهت تحقق این امر مهم، گاهی نیاز به بذل جان و مجاهدت روحانیون در فراسوی مرزهای ایران اسلامی است.
مسأله‎ای که طی سال‎های اخیر به بهترین نحو، توسط شهدای روحانی مدافع حرم به منصه ظهور رسید.
برای مطالعه متن کامل مقاله می‌توانید از قسمت پیوست‌ها فایل را دریافت و مشاهده کنید.
انتهای پیام/