ایران کشور اول منطقه در تولید علم/ چه شد که معیار ارزیابی اساتید دانشگاه تغییر کرد؟
ایران کشور اول منطقه در تولید علم است و این جایگاه علمی بسیار ارزشمند، حاصل دههها تلاش دانشجویان و اساتید کشور است، اما آیا برتر بودن در تولید دانش به تنهایی کافی است؟

ایران کشور اول منطقه در تولید علم است و این جایگاه علمی بسیار ارزشمند، حاصل دههها تلاش دانشجویان و اساتید کشور است، اما آیا برتر بودن در تولید دانش به تنهایی کافی است؟
به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، ایران کشور اول منطقه از نظر تولید علم و دانش است، این گفته براساس آمار رسمی وزارت علوم بیان میشود.
منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفتوگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، میگوید: ایران پانزدهمین کشور دنیا در رتبهبندی های علمی جهانی است و جایگاه ایران در تولید علم و دانش در جهان تثبیت شده است.
اما در سالهای اخیر برخی میپرسند که فایده این همه علمی که در دانشگاه ها تولید شده، برای کشور چیست؟
غلامی میگوید: در پاسخ به این سوال وزارت علوم برنامه کاربردی کردن علم و پژوهش را در دستور کار جدی قرار داده است.
مراکز رشد دانشگاهی و پارکهای علم و فناوری، جایی برای رشد ایدههای کوچک شدهاند تا در نهایت با تحقق ایدهها و کاربردی کردن علم و پژوهش، دانشگاهها به رفع نیازهای صنعت و جامعه سوق داده شوند.
وی می افزاید: اساتید و اعضای هیات علمی به فرصت مطالعاتی اجباری ۶ ماهه در صنعت رفتند تا با نیازهای صنعت و جامعه آشنا شوند.
به گفته غلامی، برای اساتید و دانشجویان مشوقهایی دیده شد که به سمت انجام پژوهشهای کاربردی حرکت کنند و در نهایت برای تکمیل این زنجیره، روح معیارهای ارزیابی و ارتقاء اساتید دانشگاهی از مقاله به پژوهشهای کاربردی تغییر کرد.
انتهای پیام/