خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 02 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

از سختی کار تا نبود صنف در «تاورکرین»/ بخوانید از دل پردرد یک جوان+فیلم و عکس

فارس | استان‌ها | شنبه، 24 اسفند 1398 - 09:38
تاورکرین نوعی جرثقیل برجی است که اجسام سنگین را تا ارتفاع معینی بالا برده و سپس اقدام به جا‌به‌جایی آن در شعاع‌های گوناگون می‌کند.
صنعت،چراكه،ساخت،صنف،شغل،دستگاه،كشور،ارتفاع،بلند،سنگين،شاهد،ب ...

تاورکرین نوعی جرثقیل برجی است که اجسام سنگین را تا ارتفاع معینی بالا برده و سپس اقدام به جا‌به‌جایی آن در شعاع‌های گوناگون می‌کند.
مجله فارس پلاس هرمزگان، همه روزه که از منزل خارج می‌شویم، سازه‌های فلزی عظیم‌الجثه‌ای در ساخت و سازهای شهری خصوصأ در بخش برج‌سازی‌ها توجه‌مان را به خود جلب می‌کنند که البته کم هم نیستند.
این جرثقیل‌های بزرگ که «تاورکرین» نام دارد در عمده شهرهای بزرگ و صنعتی ایران جهت کارکردهای فراوانی از جمله ساختمان‌سازی نصب شده است اما شاغلان این صنعت دل پردردی دارند که در ادامه می‌خوانید.
تاورکرین نوعی جرثقیل برجی است که اجسام سنگین را تا ارتفاع معینی بالا برده و سپس اقدام به جا‌به‌جایی آن در شعاع‌های گوناگون می‌کند.
با توجه به قدرت مانور بالای تاورکرین در زمینه باربرداری، از این وسیله در صنایع مختلف استفاده می‌شود.
تاورکرین در برج‌سازی، سدسازی، سیلوسازی، پل‌سازی، ساختمان‌سازی، حمل کالا در بنادر، کارخانجات سیمان و فولاد و همچنین جابه‌جایی و بلند کردن قطعات سنگین و بزرگ مانند ژنراتورها و قطعات بتنی و فلزی در صنایع کاربرد دارد.
«تاورکرین» چگونه به‌وجود آمد؟
همواره برای ساخت سازه‌های عظیم به‌خصوص هنگام کار در ارتفاعات زیاد از سطح زمین مشکلاتی وجود داشت.
حمل و بالا بردن مصالح و تجهیزات با وزن و حجم زیاد در سازه نیازمند نیرو و هزینه زیادی بود.
این مشکل در حدود ۷۰ سال پیش با ساخت نخستین تاورکرین تا حدود زیادی مرتفع گردید.
اولین تاورکرین بوسیله یونانی‌های باستان اختراع شد و با نیروی کارگران و چهارپایان کار می‌کرد که برای ساختن ساختمان‌های بلند در آن زمان مورد استفاده قرار می‌گرفت و اجازه حمل اجسام سنگین به بالای بنای مورد نظر را می‌داد اما شاغلان در این صنعت مدعی‌اند که تاورکرین حدود 2500 سال پیش توسط ایرانیان باستان و در دوره هخامنشیان برای ساخت تخت جمشید ایجاد شد.
قدرت باربرداری تاورکرین
قدرت باربرداری در تاور مبنی بر ساختار آن‌ها می‌باشد که تا چه تناژی را می‌تواند از روی زمین بلند کند، این کار توسط الکتروموتور انجام می‌شود و الکتروموتور به گیربکس و از گیربکس به درام یا همان وینچ متصل است و توسط وینچ مقدار نیاز سیم بکسل تا ارتفاع مورد نیاز دستگاه و رابطی به نام هوک قلاب به بار متصل می‌گردد.
لازم به ذکر است پس از راننده و فرمان هدایت، تمامی سیستم فوق توسط یک سری میکروسوئیچ در حال کنترل است تا دستگاه بار بیش از حد مجاز را (تناژ) از روی زمین بلند نکند و ایمنی دستگاه حفظ شود.
تاورکرین‌ها پس از بلند کردن بار از روی زمین دارای مانور حرکت بار به سمت جلو یعنی دور از دستگاه (شاریوت به جلو) و حرکت بار به سمت عقب یعنی به سمت خود دستگاه (شاریوت به عقب) می‌باشند.
البته نیاز است بدانید بار بیش از حد مجاز تناژ، دستگاه را توسط میکروسوئیچ‌های قطع‌کن کنترل کرده و از جلو رفتن آن خودداری می‌کند.
جالب است تاورکرین که در کشور دارای کاربرد فراوان است تاکنون بدون صنف و اتحادیه باقی مانده است و توسط پیمانکاران این صنعت اداره می‌شود.
در حالیکه هر ماهه و یا کمتر از یک ماه شاهد تلفات جانی در این شغل پرخطر هستیم.
در این میان کنجکاو شدیم به سراغ یکی از جوانان شاغل در این صنعت حساس و پرخطر برویم و با او در خصوص مشکلات این کار سخت به گفت‌وگو بنشینیم.
شغلی بدون صنف و پشتیبان
احمد بیگی که بیش از 15 سال است در این صنعت مشغول است به خبرنگار فارس در این باره گفـت: علی‌رغم اینکه این صنعت یکی از مهمترین مشاغل ایران است اما هیچ‌گونه توجهی از سوی مسؤولان به‌خصوص وزارتخانه‌های صمت و کار به این شغل نیست.
وی افزود: این صنعت بزرگ، بدون صنف است و از این رو هیچ قانونی برای آن تعریف نشده است چراکه اگر صنف وجود داشت حدأقل کاری که برای ما انجام می‌شد پشتیبانی و حمایت از نیروی کار در این صنعت بود.
حضور پررنگ دلالان
این جوان در ادامه اظهار داشت: عدم وجود صنف باعث ورود پررنگ سودجویان و دلالان در این صنعت شده است و این موضوع موجب بدنامی این صنعت مهم نیز شده است چراکه باتوجه به ناشناخته بودن این صنعت به‌راحتی قطعات و دستگاه‌های خارج از رده، آن هم با مبالغ بسیار سنگین را به مصرف‌کنندگان عرضه می‌کنند و باعث به خطر افتادن جان و مال کارگران و مردم می‌شوند.
بیگی تصریح کرد: با توجه به اینکه قانونی در این صنعت وجود ندارد بارها شاهد حوادث ناگواری بوده‌ایم چراکه افراد فاقد صلاحیت و آموزش ندیده و بی‌خبر از قوانین و مقررات و ایمنی این شغل پرخطر، اقدام به نصب و پیاده کردن این جرثقیل‌ها می‌کنند و حوادث بسیاری را رقم می‌زنند که اگر صنف در این صنعت وجود داشت شاهد حضور افراد ناکاربلد در این زمینه نبودیم.
دستمزد پائین کارگران
وی ادامه داد: عدم وجود حمایت و پشتیبانی، باعث راکد ماندن دستمزدها نیز شده است و بیش 10 سال است که شاهد افزایش قیمت در آن نبودیم و مزایای این شغل متناسب با سختی کار و خطرات ناشی از آن نیست درحالی‌که شغل ما جزو مشاغل سخت است چراکه سر و کار نیروهای شاغل در این صنعت با انواع ارتفاع است.
این تکنسین تاورکرین یادآور شد: شیف کاری اپراتورهای هدایت‌کننده تاورکرین بیش از 12 ساعت در روز آن هم در ارتفاع است اما هیچ‌گونه حمایتی در خصوص دستمزد و مزایا از این کارگران نشده و دستمزد آنها با طبق تصمیمات و رقم‌های تحمیل شده از سوی کارفرمایان است.
بیگی بیان کرد: جالب است بدانید هیچ‌گونه مرجع قانونی در خصوص تأئید صلاحیت اپراتورها وجود ندارد و عده‌ای شرکت سوجو در قبال دریافت مبالغی اقدام به اعطای مدارک اپراتوری می‌کنند که تأئیدیه‌ای از سوی مراجع ذی‌صلاح وجود ندارد.
توانایی ساخت تاورکرین را در داخل داریم
وی اضافه کرد: بخش اعظمی از تاورکرین‌های فعال در سرتاسر کشور مربوط به بیش از 50 سال پیش است که دوچار خستگی فلز و خمیدگی و ترک جوش نیز شده است و عمر مفید و مقاومت اولیه خود را از دست داده‌اند و طبق قوانین جهانی سال‌هاست تحت هیچ شرایطی صلاحیت نصب و بهره‌برداری در هیچ کجای دنیا ندارند اما متاسفانه شاهد هستیم که در کوچه‌ها و خیابان‌های شهرها، بالای سر مردم می‌چرخند و خطرات بسیاری را برای شهروندان ایجاد می‌کنند.
این جوان شاغل در این صنعت عنوان داشت: با توجه به وجود صنایع قدرتمند فولادسازی در کشور می‌توان به‌راحتی سازه‌های فلزی انواع تاورکرین و جرثقیل‌ها در داخل کشور طراحی و ساخته شود چراکه توانایی و دانش ساخت این صنعت در کشور وجود دارد.
آخرین درخواست
بیگی افزود: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در خصوص حمایت از تولید داخل و اقتصاد مقاومتی، می‌توان بیش از 90 درصد این صنعت را در کشور بومی‌سازی و از خروج ارز جلوگیری کرد و باعث ایجاد اشتغال شد.
وی اظهار کرد: عدم پذیرش بیمه تأمین اجتماعی یکی مشکلات عمده شغل ماست چراکه این صنعت باتوجه به خطرات ناشی از آن نیاز است کارکنان، تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار گیرند.
سخن پایانی؛
این تکنسین تاورکرین در پایان گفت: لازم می‌دانم از تمامی پیشکسوتانی که در این عرصه فعالیت دارند تقدیر شود چراکه طی این سال‌ها با وجود تمامی کمبودهای موجود در این صنعت حساس و پرخطر، کماکان در امر تولید، ساخت و ساز و تأمین قطعات جهت بروزرسانی دستگاه‌ها پیش‌قدم بوده‌اند که در این خصوص نیازمند یاری هرچه بیشتر از سوی ارگان‌های ذی‌ربط هستیم.
انتهای پیام/3264/ر