مشارکت مردم؛ لازمه ایجاد امنیت اجتماعی است
یک استاد دانشگاه لرستان گفت: جهت برقراری امنیت اجتماعی علاوهبر حکومت، مردم نیز باید در فعالیتهای اجتماعی مشارکت داشته باشند.

ایسنا/لرستان یک استاد دانشگاه لرستان گفت: جهت برقراری امنیت اجتماعی علاوهبر حکومت، مردم نیز باید در فعالیتهای اجتماعی مشارکت داشته باشند.
آذر سپهوند در گفتوگو با ایسنا در رابطه با امنیت اجتماعی با بیان اینکه امنیت ابعاد مختلفی دارد، با بیان این سؤال که چگونه میتوانیم امنیت اجتماعی را در عدالت اجتماعی برقرار کنیم؟
تصریح کرد: راهحل عملی این امر مشارکت مردم است، در این زمینه علاوهبر اینکه حکومت باید وظیفه خودش را انجام دهد مردم نیز باید در فعالیتهای اجتماعی مشارکت داشته باشند که بتوان امنیت اجتماعی را برقرار کرد.
وی اظهار کرد: این ابعاد عبارتنداز فردی و اجتماعی که شامل زمینههای مختلفی مانند امنیت علمی، اقتصادی، فرهنگی و...
میشود.
سپهوند با اشاره به اینکه ما یک تعریف از جامعه اسلامی داریم که میگوید جامعه اسلامی جامعهای است که در عین اینکه در اوج معنویات بالایی است و خیلی به معنویات، اخلاقیات و مسائل روحی میپردازد، بالاترین درجه اخلاقی و معنوی را دارد باید از نظر مادی نیز آبادترین جوامع باشد، عنوان کرد: اگر یکیاز این موارد حذف شود بهعنوان مثال در جامعه اسلامی فقر، دزدی و امثال این کارها را داشته باشیم امنیت جامعه اسلامی به خطر میافتد.
سپهوند با بیان اینکه به گفته مقام معظم رهبری ما هیچوقت ادعا نمیکنیم که اسلام کامل را پیاده میکنیم اما میگوییم در مسیر قرار گرفتهایم، حالا تا چه اندازه توانستهایم احکام را پیاده کنیم خیلی مهم است، ادامه داد: مسائل ضد امنیتی مانند فقر و دزدی در جامعه وجود دارد که ما باید به آنها توجه کرده و سعی کنیم آنها را برطرف کنیم.
این استاد دانشگاه و کارشناس مذهبی افزود: عفاف و حجاب مسئلهای است که خیلی باید به آن توجه شود، چراکه هم خداوند در سورههای مختلف قرآن کریم و هم در قانون اساسی کشور به این بحث توجه ویژه شدهاست.
وی با اشاره به اینکه خداوند در پرداختن به بحث عفاف، امنیت را مدنظر دارد چراکه این بحثی دوطرفه است، تصریح کرد: خیلی از اوقات خانمها و آقایان این موضوع را فردی تلقی میکنند اما نمیدانند که این علاوهبر یک بحث فردی، بحثی خانوادگی، اجتماعی و ...
است و خداوند در قرآن کریم عفاف را عاملی برای ایجاد امنیت برای جامعه و افراد بیان میکند و میگوید به دو دلیل در امن بودن از تعرض و آزار دیگران و معرفی شدن بهعنوان فرد عفیف و پاکدامن در جامعه؛ عفاف را رعایت کنید.
سپهوند با اشاره به تبدیل شدن زندگیها به زندگی صنعتی، عنوان کرد: اگرچه بشر از نظر جسمانی به رفاه رسیده است اما باید ببینیم که از نظر روحی، اخلاقی و معنوی به آن ترقیات که باید رسیدهایم؟
با برعکس شده است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه ما باید بهدنبال مفهوم آیات قرآن برویم نه اینکه قرآن را از روی انسانهایی که ادعای دینداری دارند بشناسیم، اظهار کرد: نامهای که مقام معظم رهبری به جوانان اروپا نوشت نیز دقیقاً همین مضمون را داشت، ایشان در این نامه به جوانان توصیه کرده بودند که به سراغ اصل قرآن بروند، ما نیز باید اسلام را با خودش بشناسیم.
وی با اشاره به اینکه اگر میخواهیم خداوند را بشناسیم باید سخن خود خداوند که کلام او و قرآن صامت است را بشنویم، ادامه داد: یکی دیگر از راهکارهای بالا بردن امنیت اجتماعی که در قرآن کریم به آن اشاره شده اجرای حدود الهی است که در واقع نوعی تشویق یا تنبیه است.
سپهوند با اشاره به اینکه خداوند انسان را تشویق کرده و پاداش میدهد و در عین حال نیز میگوید اگر کار زشت و ناپسندی مانند دزدی از تو سر بزند حد و مجازاتی دارد، تصریح کرد: اینجا پای امر به معروف و نهی از منکر وسط میآید، بحث مهمی که امروزه در جامعه ما ترک شده، این درحالیاست که هدف امام حسین (ع) از قیامش احیای همین امر بود.
این استاد دانشگاه افزود: امنیت همه ابعاد زندگی انسان اعماز مال، جان، ناموس و آبرو را در بر میگیرد، این درحالی است که امر به معروف و نهی از منکر یکی از وسایلی است که میتواند امنیت را در جامعه تأمین کند که متأسفانه امروز بهدلیل عدم شناخت درست از روشهای اجرای آن به فراموشی سپرده شدهاست.
وی با اشاره به اینکه برای اجرای حدود الهی راهها متعددی وجود دارد، عنوان کرد: اگر حدود الهی در جامعه اجرا شود امنیت اجتماعی، فردی، جامعهای و بینالمللی برقرار میشود چراکه همه اینها به یکدیگر متصل هستند، هر جامعهای برای پایگاه و خواستگاه اعتقادی خودش هدفی را دنبال میکند، در این میان قرآنکریم که مسئولیت تربیت انسان را بهعنوان خلیفه و جانشین خداوند بر روی زمین برعهده دارد، برقراری امنیت اجتماعی را بهعنوان وسیلهای بسیار اساسی و مهم در نظر قرار داده است و اهدافی را از امنیت دنبال میکند که در نهایت منجر به دستیابی به این غایت و هدف میشود.
سپهوند اضافه کرد: یکیاز اهداف قرآن محو کردن فتنه و آثار شرک است که راهکارهای آن عبارتنداز توجه به عبادت و یاد خدا که در این میان نقش نماز در تأمین امنیت اجتماعی یک راهکار اساسی و مهم است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه اولین هدف بیان امنیت اجتماعی در قرآن دوری از فتنه و شرک است، عنوان کرد: شرک در ولایت خیلی دایره وسیعی دارد، لذا گوش و چشم و زبان و فکر ما نیز باید تحت ولایت الهی باشد.
وی با اشاره به اینکه صفات خداوند عین ذات اوست و یکی از انواع توحید، توحید صفاتی بوده که اعلاترین درجه توحیدی است، بیان کرد: خداوند میگوید برای دوری از انواع شرک امنیت اجتماعی را برقرار کنید، بنابراین امنیت اجتماعی به توحید درهمه ابعادش گره میخورد.
سپهوند با بیان اینکه بعد از امنیت اجتماعی، یکی از تعهدهای الهی اجرای عدالت است، عنوان کرد: عدالت از نظر لغوی یعنی هر چیزی سر جای خودش و در اصطلاح یعنی هر کسی از حق و حقوق خودش برخوردار شود که این حق میتوان حق فرد، جامعه و مردم باشد که در فقه شیعه به این مسئله بسیار پرداخته شده است.
این استاد دانشگاه با بیان این سؤال که چگونه میتوانیم امنیت اجتماعی را در عدالت اجتماعی برقرار کنیم؟
تصریح کرد: راهحل عملی این امر مشارکت مردم است، در این زمینه علاوهبر اینکه حکومت باید وظیفه خودش را انجام دهد مردم نیز باید در فعالیتهای اجتماعی مشارکت داشته باشند که بتوان امنیت اجتماعی را برقرار کرد.
انتهای پیام