خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 24 تیر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

«ارزشیابی» حلقه مفقوده امورتربیتی

فارس | برگزیده، اجتماعی و حوادث | پنجشنبه، 08 اسفند 1398 - 12:48
امور تربیتی باید از لاک آموزش و برنامه‌های هیجانی و جریانی در آید و به بررسی تأثیر و آثار میدانی فعالیت‌های خود بپردازد.
تربيتي،امور،آموزش،مسؤول،ميداني،تأثير،نهاد،گام،تربيت،مدرسه،ان ...

امور تربیتی باید از لاک آموزش و برنامه‌های هیجانی و جریانی در آید و به بررسی تأثیر و آثار میدانی فعالیت‌های خود بپردازد.
خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: محمدابراهیم محمدی کارشناس مسائل امور تربیتی در یادداشتی نوشت: معلم مدرسه که بودم به دانش‌آموزان کلاسم گفتم هر کس هر کار نیکی که در هفته انجام داده است برایم نقل کند.
یکی گفت: من دست مادرم را بوسیدم.
دیگری گفت: پدرم برمن خشم گرفت وتوبیخ کرد اما من به ایشان اخم نکردم.
سومی گفت: مبلغی پول پیدا کردم، می‌گردم تا صاحبش را بیابم.
چهارمی: پیرمردی را از خیابان عبور دادم و سبدی را از دست بانویى سالمند گرفتم؛ پنجمی: جایم را به فرد کم توانی در اتوبوس دادم و...
وقتی از علت این کارم پرسیدند، گفتم می خواستم تأثیر کتاب، کلاس و آموزش‌ها و فعالیت‌های تربیتی‌ام را ببینم و دیدم.
بهتر است نهاد امور تربیتی در چله دوم و در اقدامی جسورانه مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب در سیاست‌های تربیتی خود تجدید نظر کند.
در بروندادهای آموزش و فعالیت‌های تربیتی خود بازنگری کند و مهمتر از همه این دوازده سال را به تفکیک هدف‌گذاری‌های دوره‌ای ارزشیابی کند.
اصلاح گفتمان تربیتی و ریل‌گذاری‌های جدید در فرآیند آموزش و سنجش، بزرگترین مطالبه بی پاسخ از این نهاد مسؤول است!
امور تربیتی باید از لاک آموزش و برنامه‌های هیجانی و جریانی در آید و به بررسی تأثیر و آثار میدانی فعالیت‌های خود بپردازد.
امروز دوره نسخه‌های اداری و آمرانه و نیاز سنجی‌های یک سویه و بعضا تحمیلی گذشته است؛ زمانه اقتضا می‌کند تا برآیندها بر عیار رفتارهای محیطی و بیرونی دانش‌آموزان سنجیده شود.
امور تربیتی مسؤول تربیت و متولی ارتقای شاخص‌های تربیتی در نظام آموزش رسمی و عمومی است و به قاعده ملزم است، مثل شاخص‌های سلامت و آلودگی هوا، بروندادهای رفتاری را با فرآیندهای آموزشی و تربیتی مدرسه ارزیابی و ارائه تحلیل نماید.
شاید دوستان امور تربیتی و صاحب نظران دغدغه‌مند می‌دانند که شکل جاری، هیچ مطلوبیتی با انتظارات ندارد و به ناچار باید انقلابی هوشمندانه در شاخص‌ها و سنجش‌ها صورت پذیرد.
نگاه یک سویه به هندسه تربیتی و تأمین رضایت‌های فرادست محور، نمی‌تواند حداقل‌های این انتظارات را از این نهاد مقدس وانقلابی برآورده سازد.
پیشنهاد می‌شود امور تربیتی فعالیت‌های جریان ساز و همایشی را که در جای خوب ومناسب است و نیز مسابقات و جشنواره‌های موسمی وپرتکرار را به تشکل‌ها و کانون‌های دانش‌آموزی واگذارد و تمام توش و توان خویش را برای بازیابی توان درون مدرسه‌ای خویش معطوف سازد تا به احیای مأموریت مغفول خویش توفیق یابد.
بازنمایى نقش مدرسه‌ای و بسیج تمام ظرفیت های مدیریتی، آموزشی و تربیتی مدرسه، آغاز رسیدن امور تربیتی به مأموریت‌های پنهان در توسعه تربیت دینی، سیاسی، اجتماعی، اخلاقی، اقتصادی و...در افق انقلاب و بیانیه گام دوم انقلاب خواهد بود.
مهم‌ترین گام در این مسیر پس از مشارکت دادن و بسیج تمام ظرفیت‌های داخلی، مشارکت و نظارت جدی، باز تدوین وعملیاتی کردن سند برنامه درسی ملی با رویکرد تربیتی و یا تدوین برنامه‌ریزی تربیتی زیرنظام سند تحول و طرح نظام ارزشیابی فعالیت‌های تربیتی است.
اینک انتظار مى‌رود تا امور تربیتی با اصلاح شاخص‌ها و سنجه‌های میدانی، اعتبار و اعتماد را به کانون‌های تربیتی باز گرداند و امید را برای تربیت نسل اخلاق مدار و مسؤول در خانواده‌ها و جامعه بدماند.
انتهای پیام/