خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 24 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

بازی با روح و روان هواداران کاندیداها به سبک رسانه‌های محلی!

ایسنا | استان‌ها | دوشنبه، 05 اسفند 1398 - 11:23
روز جمعه بعد از اتمام رای‌گیری بود که برخی رسانه‌های محلی و پایگاه‌های خبری بصورت قطره‌چکانی اقدام به اعلام نتایج انتخابات در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو کرده و در نهایت نیز با عنوان «اخبار غیررسمی، به نقل از منابع آگاه، اخبار رسمی و...» نتایج به ظاهر قطعی را اعلام کردند.
اخبار،رسمي،نتايج،انتخابات،اعلام،خبري،انتخابيه،محلي،منتشر،حوز ...

ایسنا/آذربایجان شرقی روز جمعه بعد از اتمام رای‌گیری بود که برخی رسانه‌های محلی و پایگاه‌های خبری بصورت قطره‌چکانی اقدام به اعلام نتایج انتخابات در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو کرده و در نهایت نیز با عنوان «اخبار غیررسمی، به نقل از منابع آگاه، اخبار رسمی و...» نتایج به ظاهر قطعی را اعلام کردند.
این موضوع در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو بیشتر مورد توجه بود، چراکه پیش از اعلام رسمی نتایج انتخابات در این حوزه انتخابیه که بیش از یک و نیم روز به طول انجامید، برخی رسانه‌های محلی و پایگاه‌های خبری اخبار قطعی و حتی میزان آرای کاندیداها را ارائه داده و بر نتایج منتشره خود نیز پافشاری ‌کردند.
حتی کار به جایی کشید که برخی پایگاه‌های خبری از «به دور دوم کشیده شدن انتخابات در این حوزه انتخابیه» خبر داده و برخی نیز قاطعانه اعلام کردند که «نتایج قطعی بوده و دور دومی در کار نیست»!
در حالی که هنوز هم نتایج رسمی از سوی شورای نگهبان به وزارت کشور اعلام نشده بود.
این نتایج گاه با روح و روان مردم و هواداران کاندیداها بازی کرده و فضای رسانه‌ای استان را متشنج می‌کرد.
سوال اینجاست که این پایگاه‌های خبری و رسانه‌های محلی از کدام مرجع به چنین اطلاعاتی دسترسی پیدا کرده و با چه تضمینی آن را منتشر می‌کردند؟
این موارد که در بسیاری از رویدادها خودنمایی می‌کند، بیانگر آن است که نظارتی بر روی فعالیت این رسانه‌ها وجود ندارد و آنان هرآنچه که به دستشان برسد "صحیح یا غیرصحیح" یا "موثق یا غیرموثق" را پخش می‌کنند و هر زمان که خبرشان تکذیب شد به راحتی آن را خروجی سایت و یا کانال‌های خود حذف می‌کنند.
به همین راحتی!
این موارد هشداری برای مردم است تا سواد رسانه‌ای خود را تقویت کرده و چنین رسانه‌هایی که بدون توجه به رسالت‌ اصلی رسانه‌ها اخبار را منتشر می‌کنند را شناسایی کرده و اخبار را از منابع رسمی و موثق پیگیری کنند تا از انتشار شایعات و اخبار کذب جلوگیری شود؛ چراکه رسالت اصلی یک رسانه، «انتشار اخبار درست» است.
در این میان رسانه‌ها و خبرگزاری‌های رسمی منتظر اعلام رسمی نتایج انتخابات از سوی ستاد انتخابات بودند تا نتایجی واقعی و رسمی، به دور از هیجان و برداشت‌های شخصی‌ را به مردم برسانند و رسالت رسانه‌ای خود مبنی بر انتشار اخبار صحیح را انجام دهند.
جدای از ماجرای انتخابات، در مورد شایعه درگذشت «خسروی آواز ایران، محمدرضا شجریان» نیز رسانه‌های محلی و رسانه‌های غیررسمی به سرعت به شایعات دامن زده و سپس نیز اخبار خود را تکذیب کردند، اما رسانه‌های رسمی و خبرگزاری‌ها بدون اطلاع از منابع موثق، خبری در این خصوص منتشر نکردند و به محض دریافت اطلاعات متقن نیز منتشر کرده و از ادامه شایعات جلوگیری کردند.
بر اساس این گزارش، در جامعه‌ای که گسترش فضای مجازی تا دل دور افتاده ترین روستاها و بین اقشار مختلف مردم کشیده شده است، جا دارد که مسئولان امر نظارت بیشتری بر فعالیت‌های رسانه‌ها داشته و همچنین مردم نیز با ارتقای سواد رسانه‌ای خود، رسانه‌ها و اخبار رسمی را دنبال کنند.
انتهای پیام