خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 06 مرداد 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

کتابخانه عمومی باباطاهر بازگشایی شد

فارس | اجتماعی و حوادث | چهارشنبه، 01 اسفند 1397 - 18:41
کتابخانه عمومی باباطاهر با حضور معاون سیاسی اجتماعی استانداری تهران، معاون سیاسی انتظامی فرمانداری تهران و دبیرکل، معاونان و مدیران نهاد کتابخانه های عمومی کشور، سایر مسئولان و مردم منطقه ۱۳ شهرداری تهران بازگشایی شد.
كتابخانه،نهاد،عمومي،تهران،باباطاهر،بازسازي،منطقه،كشور،افتتاح ...

کتابخانه عمومی باباطاهر با حضور معاون سیاسی اجتماعی استانداری تهران، معاون سیاسی انتظامی فرمانداری تهران و دبیرکل، معاونان و مدیران نهاد کتابخانه های عمومی کشور، سایر مسئولان و مردم منطقه ۱۳ شهرداری تهران بازگشایی شد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در آیین افتتاح کتابخانه باباطاهر تهران گفت : در سال ۹۷ نهاد کتابخانه های عمومی برای بازگشایی، تعمیر و بازسازی کتابخانه‌ها قدم بزرگی برداشت.
دبیرکل نهاد تأکید کرد: روزی نیست که از نمایندگان مجلس، ائمه جمعه، استانداران و فرمانداران برای افتتاح کتابخانه‌های جدید، درخواست نداشته باشم؛ این استقبال نشان دهنده این است که تحلیل برخی که گمان می‌کنند عصر کتابخانه‌ها گذشته است، تحلیل غلطی است‌.
خوشا به حال کسانی که در دام خطاهای تحلیلی در هیچ یک از حوزه ها نیفتند.
مختارپور در ادامه نهاد خانواده، مدرسه، مسجد و کتابخانه را از مهم‌ترین نهادهای سنتی (به معنی پایدار و دیرپا) در جامعه دانست و گفت: امروز رسانه هم به این چهار نهاد اضافه شده است و یک پنج ضلعی را تشکیل داده اند.
اگر این ۵ ضلع با هم هماهنگ باشند در مسجد کتابخوانی ترویج پیدا کند و در کتابخانه به مسائل دینی اهمیت داده شود و فرزندان در خانه به سلامت روحی، علمی و معنوی تشویق شوند و از رسانه‌ها نیز الگوی مثبت علمی و فرهنگی را دریافت کنند، ضعف‌ها و نواقصی که در همه جوامع هست و در جامعه ما به دلیل دشمنی و تحریم و فشار استکبار جهانی، بیشتر درک می‌شود، به راحتی رفع خواهد شد.
وی افزود: قرار بود امسال یکصد کتابخانه در کشور به بهره برداری برسد که از این تعداد ۶۰ کتابخانه تا کنون افتتاح شده و ۴۰ کتابخانه دیگر نیز تا پایان سال افتتاح خواهد شد.
مختارپور همچنین گفت: کتابخانه پارک شهر، از قدیمی ترین و معتبرترین کتابخانه نهاد بود که بعد از حادثه پلاسکو نهاد کتابخانه ها به طور جدی با تشکیل کمیته ای وضعیت کتابخانه ها را بررسی کرد که ۲۲ کتابخانه در معرض خطر را تعطیل کرد.
کتابخانه پارک شهر از جمله این کتابخانه‌ها بود که پیش از آن دچار آسیب شده بود.
این کتابخانه از آنجایی که در منطقه میراث فرهنگی واقع شده است با حفظ سازه قدیمی بازسازی شد که پس از بازسازی شاهد افزایش وسعت و کاربری کتابخانه خواهیم بود.
این اتفاق علیرغم وجود مشکلات مالی و بودجه‌ای و سختی‌های فراوان در نهاد افتاده است و نشان دادیم با همین امکانات موجود و همدلی دستگاه‌های مختلف از جمله استانداری‌ها، شوراهای شهر و شهرداران می توانیم کتابخانه ها را توسعه بدهیم.
وی ابراز امیدواری کرد: در آینده نزدیک کتابخانه‌هایی بهتر بزرگتر و با محتوایی بسیار خوب در اختیار مردم و نسل جوان قرار گیرد.
همچنین در این مراسم علی نیکنام مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران گفت: چهل سال از انقلاب اسلامی گذشت و در این سال ها در زمینه های فرهنگی، علمی و اجتماعی پیشرفت داشتیم؛ قبل از انقلاب تعداد کتابخانه های تهران و اطراف تهران به تعداد انگشتان دست نمی رسید اما اکنون ۱۵۵ کتابخانه در استان تهران فعالیت دارد.
نیکنام ادامه داد: در روستاهای پرجمعیت پایتخت نیز ۲۸ کتابخانه فعالیت دارند و ۶ کتابخانه سیار در روستاهای دوردست خدمات ارائه می دهند.
وی افزود: با هدف ارائه خدمات کتابخانه ای به روستاها و مناطق دورافتاده استان؛ سه دستگاه مینی بوس به عنوان کتابخانه سیارخریداری شده که در آینده نزدیک آماده ارائه خدمات به مردم در روستاهای شهرستان های اسلامشهر و بهارستان خواهند بود.
نیکنام با بیان اینکه امسال هم تعمیرات خوبی در کتابخانه ها داشتیم، گفت: امسال کتابخانه طباطبایی درهفته کتاب بازگشایی شد و کتابخانه عراقچی از برادران عراقچی تحویل گرفته شد و پس از استاندارد سازی در اختیار شهروندان قرار گرفت.
مدیر کل کتابخانه های عمومی استان تهران ابراز امیدواری کرد: کتابخانه رسالت نیز پس از انجام عملیات بازسازی و تجهیز تا پایان سال راه‌اندازی خواهد شود و امیدوارم با حمایت استانداری بتوانیم کتابخانه پارک شهر را تا اردیبهشت ماه سال ۹۸ راه اندازی کنیم.
همچنین هادی امیری مدیرکل عمرانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، تأکید کرد: کتابخانه باباطاهر در سال ۹۵ تخریب و با کمبود اعتبار مواجه شد که از سوی شهرداری به نهاد کتابخانه های عمومی تحویل داده شد.
وی گفت : با توجه ویژه دبیر کل نهاد، اعتبار ۱۴ میلیارد ریال به این کتابخانه اختصاص یافته، تکمیل و راه اندازی شد.
امیری خاطر نشان کرد: از سوی شهرداری منطقه ۱۳ نیز ۸۰۰ میلیون تومان برای این کتابخانه تامین اعتبار شد.
به گفته امیری، اکنون کتابخانه باباطاهر از ۴۶۵ متر به ۱۰۰۰ مترمربع، افزایش بنا داشته است.
گفتنی است در پایان این آیین از خانواده شهیدان حمیدرضا و محمد بیات، مدیرکل عمرانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مسئول کتابخانه عمومی باباطاهر، شهردار منطقه ۱۳، شهردارناحیه ۴ منطقه ۱۳، دبیر شورایاری محله آشتیانی به پاس زحمات و همیاری مستمر در روند بازسازی کتابخانه با ارائه لوح تقدیر قدردانی شد.
کتابخانه عمومی باباطاهر در منطقه ۱۳ شهرداری تهران محله آشتیانی واقع شده است؛ این کتابخانه ۴۶۵ متر وسعت داشت که پس از بازسازی به ۱۲۰۰ متر بنا افزایش یافت.
این کتابخانه دارای بخش های تخصصی کودک، نوجوان، مرجع، نشریات، کلاس های آموزشی و پایگاه داده است که دارای ۳۰ هزار جلد کتاب و ۵۴ جلد کتاب مرجع می باشد.
انتهای پیام/