خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 06 مرداد 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

معاونت سیاسی وزارت کشور خواهان جلسه مشترک با خانه احزاب بود/ ۱۰ اسفند آخرین مهلت احزاب برای تطبیق با قوانین جدید/ بانوان؛ نقطه اختلاف لایحه جامع انتخابات

باشگاه خبرنگاران | سیاسی | چهارشنبه، 01 اسفند 1397 - 14:31
احزاب،لايحه،انتخابات،جلسه،خانه،وزارت،كشور،شريف،جامع،عضو،قانو ...

اختصاصی/ شریف در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد؛
عضو هیأت رئیسه خانه احزاب ایران از جزییات جلسه مشترک خانه احزاب با وزارت کشور درباره لایحه جامع انتخابات خبر داد.
احمد شریف، عضو هیأت رئیسه خانه احزاب ایران در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به جزئیات جلسه مشترک خانه احزاب و وزارت کشور جهت بررسی لایحه جامع انتخابات گفت: این جلسه به درخواست معاونت سیاسی وزارت کشور پیرامون همفکری در مورد لایحه جامعه انتخابات برگزار شد.
وی با بیان اینکه این لایحه در ۸ بهمن ماه توسط رئیس جمهور امضا و به مجلس ارسال شده است، گفت: در این جلسه نکات کلیدی لایحه جامع انتخابات توسط مدیر کل انتخابات وزارت کشور تشریح شد و پس از آن ۸ نفر از اعضای شورای مرکزی نظرات خود را در خصوص این لایحه اعلام کردند.
عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان تصریح کرد: در لایحه جدید، احزاب بسیار پررنگ‌تر دیده شده اند و در واقع به نقش احزاب توجه بیشتری شده است و قرار شد فعالان حزبی در راستای تصویب این لایحه تعاملاتی را با نمایندگان حوزه‌های انتخابیه داشته باشند و امیدواریم که این لایحه به تصویب برسد و در انتخابات سال بعد اجرایی شود.
وی تاکید کرد: محور‌های مورد بحث در مورد شرایط کاندیدا‌های ریاست جمهوری، مجلس و شورا‌ها و ترکیب هیئت اجرایی و نظارت بود.
شریف با اشاره به احتمال حذف برخی احزاب گفت: بحث مختصری راجع به این مورد در جلسه شد چرا که طبق قانون احزاب یکسال وقت داشتند که با قانون جدید خود را تطبیق دهند در غیر این صورت مجوز آن‌ها از اعتبار ساقط می‌شد، اما این زمان چندین بار تمدید شده است.
طبق اعلام وزارت کشور احزاب و موافقت کمیسیون ماده ١٠، احزاب تا ۱۰ اسفند فرصت داشته باشند با قانون جدید خود را منطبق کنند و بعد از آن عملا دیگر امکان تمدید زمان نیست و احزابی که نتوانند خود را تطبیق دهند مجوز آن‌ها باطل می‌شود.
دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان ایران خاطرنشان کرد: لایحه جامع انتخابات موضوع اصلی جلسه بود و مهمترین بحث، توجه به جایگاه و نقش احزاب بود که به تفضیل مورد بررسی قرار گرفت و امیدواریم بعد از چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی به این هدف دست پیدا کنیم که احزاب جایگاه واقعی خود را پیدا کنند.
شریف تاکید کرد: حاضران از کلیات طرح استقبال کردند و جمع بندی فعالان حزبی نسبت به این لایحه مثبت بود، اما امیدواریم لایحه به موقع در مجلس طرح شود تا در انتخابات سال آینده اجرایی شود.
وی با اشاره به طرح برخی ایرادات گفت: ایرادات جزئی در مورد ترکیب کاندیدا‌ها و نقش بانوان و رعایت اصول قانون اساسی مطرح شد.
عضو هیأت رئیسه خانه احزاب ایران در پایان تصریح کرد: جمع بندی حاضران مثبت بود و ایراد اصلی و ساختاری وجود نداشت.
انتهای پیام/