خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 06 مرداد 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

برگزاری کرسی «نقد رویه الشهید الصدر فی توسع العقلایی فی الحیازه»

مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 01 اسفند 1397 - 14:17
پیش اجلاسیه کرسی نظریه پردازی« نقد رویه الشهید الصدر فی توسع العقلایی فی الحیازه» ۲۷ بهمن در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.
نظريه،نقد،شهيد،جلسه،مالكيت،صدر،توسعه،ناقدان،المسلمين،نهايت

به گزارش خبرنگار مهر، در پیش اجلاسیه کرسی نظریه پردازی« نقد رویه الشهید الصدر فی توسع العقلایی فی الحیازه » حجت الاسلام و المسلمین دکتر خالد غفوری الحسنی نقد خود بر نظریه شهید صدر را به زبان عربی ارائه کرد و نظریه شهید صدر مبنی بر توسعه در حیازت و برگرداندن همه مالکیت ها به حیازت را به نقد گذاشت.
جهاتی که در نظریه شهید صدر برای توسعه حیازت در نظر گرفته شده و برخی از آن ها در این جلسه به نقد گذاشته شد عبارت اند از:
۱- از جهت توسعه دادن در حیازت کننده
۲- توسعه ای که به مرور زمان متوجه مال حیازت شده و نماهای ناشی از آن است
۳- از جهت تحمیل غرامت بر حیازت کننده و
۴- از جهت داخل شدن افراد دیگر در مالکیت و تزاحم آن با مالکیت حیازت کننده اول.
پس از نقد نظریه، ناقدان حجج اسلام و المسلمین سید امید موذنی، حسنعلی علی اکبریان، مجید رضایی و سعید فراهانی فرد از ابعاد مختلف نقد ایشان بر نظریه شهید صدر را بررسی و اشکالاتی را بر آن وارد دانستند.
در ادامه جلسه، خالد غفوری با تاکید بر جدید بودن نقد، علمی و فنی و مستند بودن و در نهایت روشمند بودن بحث به نقدهای ناقدان پاسخ داده و اشکال نظریه شهید صدر را تاکید بر فرضیه حیازت و منحصر دانستن آن به شمار آوردند و با نقد آن و طرح فرضیه های رقیب به این نتیجه دست یافتند که علاوه بر حیازت راه های دیگری را هم برای مالکیت و انتقال مالکیت باید در نظر گرفت و نظریه شهید قابل نقد است.
حاضران در ادامه جلسه مطالبی را مطرح کردند و داوران جلسه نکاتی را برای رفع ابهام از مطالب ناقدان و ارائه دهنده نظریه مطرح کردند که در نهایت پاسخ هایی از طرف ارائه دهنده نظریه به مطالب یادشده داده شد و در نهایت با داوری حجج اسلام و المسلمین حسن آقا نظری شاهرودی، سیف الله صرامی و رضا اسفندیاری نقد نظریه پذیرفته شد.
مدیر جلسه یادشده داسماعیل آقابابائی و ناظر جلسه محسن موسی وند بودند.