خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 03 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

قانون برای هزینه‌های انتخابات حد و حصری قائل نشده است

ایسنا | برگزیده، سیاسی | جمعه، 02 اسفند 1398 - 03:33
یک وکیل دادگستری با اشاره به تصویب قانون شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیت‌های انتخاباتی گفت: به نظر نمی‌رسد که حتی این قانون هم بتواند به طور کامل جلوی هزینه‌های سنگین را بگیرد، چون در این قانون هم حد و حصر و کف و سقفی قائل نشده‌اند و معیار و ملاک هزینه‌ها روشن نیست.
قانون،انتخابات،انتخاباتي،مالي،تبليغات،تبليغاتي،مجلس،تامين،شو ...

یک وکیل دادگستری با اشاره به تصویب قانون شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیت‌های انتخاباتی گفت: به نظر نمی‌رسد که حتی این قانون هم بتواند به طور کامل جلوی هزینه‌های سنگین را بگیرد، چون در این قانون هم حد و حصر و کف و سقفی قائل نشده‌اند و معیار و ملاک هزینه‌ها روشن نیست.
سید محمدصادق آل محمد در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با موضوع شفافیت هزینه‌های تبلیغاتی انتخابات اظهار کرد: در قوانین و مقررات انتخابات، چه در قانون انتخابات ریاست جمهوری و چه در قانون انتخابات مجلس خبرگان و همین طور در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و سایر قوانین انتخاباتی، فصل ویژه‌ای برای تبلیغات در نظر گرفته شده است و نحوه، مدت، نوع انتخابات و چگونگی استفاده از وسایل و امکانات رسمی و دولتی و ممنوعیت استفاده از امکانات وزارتخانه‌ها، ادارات و شرکت‌های دولتی و موسسات وابسته به دولت و این قبیل نهادها ذکر و مقرراتی وضع شده و حتی جرم انگاری هم در این مورد صورت گرفته است.
وی افزود: همچنین مقررات قانونی مربوط به فعالیت‌های تبلیغاتی در مورد نحوه تبلیغات و استفاده از امکاناتی که برای کاندیداها وجود دارد و تصریح و مقرر شده که نشریات و مطبوعات متعلق به سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها، ادارات، نهادها و موسسات دولتی حق تبلیغ برای نامزدهای انتخاباتی را ولو به صورت درج آگهی ندارند.
این وکیل دادگستری "تبلیغ و فعالیت‌های تبلیغاتی برای نامزدهای انتخاباتی در چارچوب قانون و اخلاق به خاطر شناخت و آشنایی مردم به شخصیت داوطلب و آشنایی با اهداف و برنامه‌های وی و دریافت برنامه‌های تبلیغاتی داوطلب را ضروری و لازم دانست و گفت: آگاهی عمومی از وضعیت داوطلبان نمایندگی امری ضروری برای انتخاب کردن است.
مردم باید داوطلب را بشناسند و اهداف او را بدانند تا بتوانند انتخاب کنند.
آل محمد با بیان اینکه "برای انتظام امر تبلیغات و برقراری روند عادلانه تبلیغ نمایندگی و همچنین برای جلوگیری از سوء استفاده احتمالی در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مقرراتی راجع به تبلیغات وضع شده است"، تصریح کرد: در عین حال که تبلیغات لازم است ضوابط و مقرراتی هم برای تبلیغات قائل شده‌اند که ممکن است عدول از آنها گاهی مستوجب ارتکاب جرم هم تلقی شود.
علیرغم وجود قوانین و مقررات قانونی راجع به انتخابات و تبلیغات انتخاباتی و حتی ذکر جرایم و مجازات‌های مربوط به انتخابات، در این خصوص مقررات قانونی راجع به هزینه‌های تبلیغاتی انتخابات و حد و حصر آن و اینکه چگونه این هزینه‌ها کنترل شوند تاکنون نداشته‌ایم.
وی بیان کرد: در قوانین موجود تاکنون هیچ بحثی درباره هزینه تبلیغاتی کاندیداهای انتخابات مجلس به میان نیامده است و هیچ محدودیتی هم از این حیث وجود نداشته است و اکنون برای ایجاد اعتدال و تساوی در توان تبلیغاتی و احیانا جلوگیری از ارجحیت یا پیشروی فردی که توان مالی بیشتری دارد و برای جلوگیری از زیاده روی در هزینه‌های تبلیغلاتی کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و برقراری برابری بین کاندیداها، چند روز پیش قانونی به نام "قانون شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیت‌های انتخاباتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی" وضع کردند که به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان رسیده و توسط ریاست جمهوری جهت اجرا به وزارت کشور ابلاغ شده است.
این قانون همچنین در روزنامه رسمی چهارشنبه ۱۶ دی‌ماه ۹۸ منتشر شده و چنانچه ۱۵ روز مذکور در ماده ۲ قانون مدنی را منظور کنیم، بایستی قابلیت اجرایی پیدا کرده باشد یا پیدا کند.
این وکیل دادگستری با بیان اینکه "در قانون مذکور تبلیغات، فعالیت‌ها و هزینه‌های انتخاباتی، تامین مالی انتخابات و سامانه مالی انتخابات تعریف و تبیین شده است"، گفت: در ماده ۴ این قانون به صراحت آمده است که دریافت و پرداخت کمک مالی نقدی یا غیرنقدی برای تامین منابع مالی فعالیت‌های انتخاباتی باید شفاف بوده و هویت پرداخت کننده و دریافت کننده آن باید معلوم باشد.
همچنین ماده ۷ این قانون داوطلبان را مکلف و موظف نموده که حسابی جهت واریز، برداشت و هرگونه نقل و انتقال وجوه و منابع نقدی مربوط به هزینه‌های انتخاباتی نزد یکی از بانک‌های دارای مجوز از بانک مرکزی تعیین و افتتاح کنند.
وی افزود: به موجب ماده ۸ این قانون هم همه نامزدها موظف شده‌اند که علاوه بر اعلام شماره حساب بانکی، شخصی را هم به عنوان نماینده مالی به وزارت کشور، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها معرفی نمایند که نماینده مالی هر داوطلب مکلف است که منابع تامین مالی تبلیغات و فعالیت‌های انتخاباتی نامزد مربوطه و مخارج آن را ثبت و نگهداری نماید.
آل محمد با بیان اینکه "تخلف از مفاد این قانون و انجام هرگونه هزینه تبلیغاتی بر خلاف احکام آن جرم تلقی شده است"، عنوان کرد: حال باید دید آیا در عمل این قانون می‌تواند از اسراف و زیاده روی و صرف هزینه‌های سنگین و گزاف برخی از کاندیدها جلوگیری به عمل آورد؟
وی ادامه داد: به نظر نمی‌رسد که حتی این قانون هم بتواند به طور کامل جلوی هزینه‌های سنگین را بگیرد، چون در این قانون هم حد و حصر و کف و سقفی قایل نشده‌اند و معیار و ملاک هزینه‌ها روشن نیست.
این حقوقدان در پایان گفت: به نظر می‌رسد اعتماد عمومی، صداقت کاندیدها، ایجاد یک فرهنگ سیاسی انتخاباتی و شفافیت در عمل مواردی است که می‌تواند مانع از این شود که فردی با در اختیار داشتن منابع مالی گزاف بتواند بر دیگر کاندیداها ارجحیت پیدا کند و یا از آنها پیشی بگیرد.
انتهای پیام