خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 30 فروردین 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

کمیسیون انتخابات افغانستان به اشرف غنی اعتبارنامه ریاست‌جمهوری داد

ایسنا | بین‌الملل | چهارشنبه، 30 بهمن 1398 - 22:12
کمیسیون انتخابات افغانستان امروز چهارشنبه در مراسمی به محمد اشرف غنی که دیروز پیروز انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد، اعتبارنامه داد.
انتخابات،عبدالله،اعلام،غني،نتيجه،كميسيون،اشرف،انتخاباتي

کمیسیون انتخابات افغانستان امروز چهارشنبه در مراسمی به محمد اشرف غنی که دیروز پیروز انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد، اعتبارنامه داد.
به گزارش ایسنا، در مراسم اهدای اعتبارنامه انتخاباتی، اشرف غنی با معاونانش امرالله صالح و محمد سرور دانش در دفتر کمیسیون انتخابات حضور یافت و از اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان سپاسگزاری کرد و گفت او هیچ نوع مداخله‌ای در امور انتخابات نکرده است.
او همچنین اضافه کرد که تا دیروز هم خبر نداشته که کمیسیون انتخابات چه زمانی نتیجه نهایی را اعلام می‌کند.
به گزارش بی.بی.سی کمیسیون انتخابات افغانستان دیروز محمد اشرف غنی را پیروز انتخابات ریاست جمهوری این کشور که در ششم مهر سال جاری برگزار شده بود، اعلام کرد.
عبدالله عبدالله، رقیب انتخاباتی غنی در واکنش به این اعلام آن را "غیرقانونی" خواند و گفت تیم او دولت دیگری تشکیل خواهد داد.‎
این کمیسیون اعلام کرد که محمد اشرف غنی با کسب ۵۰/۶۴ درصد از آرا برنده انتخابات است.
غنی ۹۲۳ هزار ۵۹۲ رای از مجموع یک میلیون ۸۲۳ هزار و ۴۸ رای معتبر را برده است.
شمار آرای عبدالله در این انتخابات ۷۲۰ هزار و ۸۴۱ رای معادل ۳۹/۵۲ درصد از کل آرا اعلام شد.
عبدالله نتیجه انتخابات را رد کرده و گفته تیم او پیروز این انتخابات است و "حکومت همه‌شمول" تشکیل خواهد داد.
او این نتیجه نهایی انتخابات را "نتیجه دزدی انتخابات، کودتا بر مردم سالاری" خواند و گفت که این نتیجه "از بنیاد غیرقانونی" است.
تیم عبدالله از روند بررسی شکایت‌ها به خصوص درباره باطل شدن آرای مورد مناقشه از کار کمیسیون‌های انتخاباتی راضی نبوده‌اند.
امروز ژنرال دوستم از مهمترین متحدان عبدالله نیز در ولایت شمالی جوزجان در میان هوادارانش از اعلام دولت به رهبری عبدالله عبدالله حمایت کرد.
تا کنون جامعه بین‌المللی در مورد جنجال‌ها ایجاد شده در پی اعلام نتیجه انتخابات افغانستان واکنشی نشان نداده‌اند و نمایندگی‌های سیاسی مستقر در کابل هم ابراز نظری نکرده‌اند.
انتهای پیام