افتتاح اولین مجلس دانشآموزان با نیازهای ویژه کشور در مشهد
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی از افتتاح اولین مجلس دانشآموزان با نیازهای ویژه کشور در مشهد خبر داد.

ایسنا/خراسان رضوی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی از افتتاح اولین مجلس دانشآموزان با نیازهای ویژه کشور در مشهد خبر داد.
سید جواد حسینی امروز، 29 بهمنماه در افتتاحیه دهمین دوره مجلس دانشآموزی،دانش آموزان با نیازهای ویژه کشور که در مرکز آموزشی و توانبخشی امام رضا (ع) برگزار شد، اظهار کرد: ۶۲ دانش آموز منتخب از ۳۲استان کشور به عنوان نمایندگان دانشآموزان با نیازهای ویژه و در قالب مجلس واقعی و مجلس مجازی دانشآموزان استثنایی فعالیت خواهند کرد.
دو دانشآموز از این مجلس نیز به انتخاب بقیه اعضاء جهت عضویت در مجلس کشوری دانشآموزان عادی معرفی خواهند شد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تاکید بر مشارکت همه ابعاد در نظام تعلیم و تربیت، اظهار داشت: بیشترین سازمان اداری و بالاترین تعداد کارمند در نظام اداری همه در خدمت نظام تعلیم و تربیت هستند، اما تعلیم و تربیت با نگاه صرف به سیستم رسمی و دولتی پیشرفت نخواهد کرد و نیاز به استفاده از مشارکت تمام ارکان وجود دارد.
معاون وزیر با بیان اینکه موفقترین نظامهای تعلیم و تربیت دنیا به سمت تمرکززدایی رفتهاند، اظهار داشت: این نظامها از بخشنامهگرایی و تصمیمگیری مرکزی کاستهاند و بیشترین نقش و قدرت را به مدارس و معلمان دادهاند و در امر تعلیم و تربیت موفقتر عمل کردهاند.
حسینی بیان کرد: هر چه مشارکت همه اعضاء آموزشو پرورش یعنی معلمان، مدارس، اولیاء، دستگاهها، خیرین، آموزش استانها و مناطق بیشتر باشد، آموزشو پرورش موفقتر خواهد بود.
در آموزش و پرورش استثنایی، برنامه تعلیم و تربیت از سمت مدرسه محوری به سمت کلاس محوری و فرد محوری سوق داده شده است و گسترش مدارس تلفیقی و فراگیر با داشتن برنامه برای تک تک افراد از جمله برنامههای سازمان است.
وی تاکید کرد: : راه اندازی پارلمان مجازی معلمان، نظام تصمیمگیری از کف تا ستاد، پارلمان مشورتی اولیاء، مشارکت صاحبنظران در کارگروه کاربست مطالعات ملی و بین المللی از جمله طرحهای مشارکتجویانه در آموزش و پرورش استثنایی است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: هدف ما از مشارکتها و طرحهای مشارکتجویانه کمک به تعلیم و تربیت آینده سازان است.
اساسیترین رکن آموزش و پرورش دانشآموزان هستند و باید آنان در تمامی ارکان مشارکت داده شوند.
حسینی سه مدل مشارکت را مشارکت تشریفاتی، محدود و واقعی ذکر کرد و افزود: بهترین نوع مشارکت، مشارکت واقعی تمامی ذی نفعان است که در تصمیم گیریها مشارکت کرده و از آن بهره می برند.
معاون وزیر مشارکت واقعی را به انواع نمادین، مقطعی و نظام مند مستمر تقسیم کرد و گفت: بهترین نوع مشارکت، مشارکت واقعی نظاممند است که در بستر زمان مستمر است.
وی افزود: مشارکت واقعی نظام مند، تقاضا محور است نه عرضه محور، این مشارکت با دانش آموزان است و نه برای دانش آموزان و نظام مند و تشکیلاتی است نه پراکنده.
مشارکت دانش آموزان در مجلس دانش آموزی مشارکت واقعی نظام مند و مستمر است و مجلس دانش آموزی باید دنبال چنین مشارکتی باشد.
حسینی در ادامه گفت: بسته تحولی در حوزه دانش آموزان با نیازهای ویژه، بسته تحولی تلفیقی - فراگیر و مناسبسازی در تمامی ابعاد دانشآموزان عادی، والدین، کتب، اولیاء، فضا آموزشی، تجهیزات و نگرش جامعه در حوزه استثنایی در حال تدوین و اجراست.
وی در پایان اظهار داشت: ایجاد سالنهای ورزشی 200 متری درون مدرسه ای، راه اندازی کارگاههای فنی و حرفهای، ایجاد اتاقهای بازی و کلاسهای موضوعی از جمله برنامههای در دست اجرا در سازمان آموزش و پرورش استثنایی است.
انتهای پیام