خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 11 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

پوستر سومین همایش سواد رسانه‌ای رونمایی شد

مهر | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 16 بهمن 1398 - 11:07
پوستر سومین همایش ملی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی با شعار «حکمرانی نوین و سواد رسانه‌ای اطلاعاتی» رونمایی شد.
سواد،اطلاعاتي،حكمراني،ترويج،نقش،كشور،تحليل،حوزه،اطلاعات،اسلا ...

به گزارش خبرگزاری مهر، پوستر سومین همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی با رویکرد تمدنی که بناست با شعار «حکمرانی نوین و سواد رسانه‌ای اطلاعاتی» در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شود، رونمایی شد.
کمیته رسانه و تبلیغات همایش، «نسبت حکمرانی نوین و سواد رسانه‌ای (کلیات)»، «بومی‌سازی ادبیات نظری سواد رسانه‌ای»، «سواد رسانه‌ای و فعالیت رسانه‌ها»، «مردمی سازی سواد رسانه‌ای»، «کارگزاران و سواد رسانه‌ای» و «کاربرد سازی سواد رسانه‌ای» محورهای اصلی فراخوان سومین همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی هستند.
محورهای همایش جهت ارسال مقالات، به شرح زیر هستند.
۱ - «نسبت حکمرانی نوین و سواد رسانه‌ای (کلیات)»
- سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی؛ افول و احیای تمدن‌های معاصر
- آینده پژوهی و آینده‌نگاری حکمرانی در حوزه سواد رسانه‌ای
- ابعاد و بایسته‌های نقش‌های حمایتی و نظارتی حاکمیت در حوزه سواد رسانه‌ای
- حکمرانی در ایران و کشورهای اسلامی، سواد رسانه‌ای و احیای تمدن نوین اسلامی
- اصول سیاست‌گذاری نظام جمهوری اسلامی ایران در موضوع سواد رسانه‌ای
- چهارچوب قانون‌گذاری در حوزه سواد رسانه‌ای
- نسبت مردم و دولت در حکمرانی سواد رسانه‌ای
- تأثیر متقابل سواد رسانه‌ای و حکمرانی کشور
- مداخلات بین‌المللی از مدخل ضعف سواد رسانه‌ای
- جنگ شناختی و پدافند از طریق ارتقا سواد رسانه‌ای
۲ - «مردمی‌سازی سواد رسانه‌ای»
- نقش خانواده در ترویج و نهادینه سازی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی
- نقد و نقش عملکرد نظام آموزشی رسمی کشور در زمینه ترویج و ارتقای سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی
- نقد و نقش عملکرد نهادهای سنتی و مذهبی تعلیم و تربیت در زمینه ترویج و ارتقای سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی: مساجد، هیئات، نماز جمعه و جماعات، حوزه‌های علمیه،...
- مرور تجارب جهانی در مردمی سازی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی
- "مردم نهادها" و مردمی سازی ترویج سواد رسانه‌ای
- نقش علوم شناختی در تبیین و ترویج سواد رسانه‌ای
- ضعف سواد رسانه‌ای، بستر رشد اخبار جعلی و شایعات
- سواد رسانه‌ای در کودکان و نوجوانان
۳- «کارگزاران و سواد رسانه‌ای»
- بایسته‌های حکمرانان و کارگزاران در حوزه سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی
- نقد و ارزیابی عملکرد رسانه‌ای مدیران دستگاه‌ها و نهادهای کشور از منظر سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی
- راهکارهای روزآمدی و ارتقای دانش رسانه‌ای کارگزاران و کارشناسان حاکمیتی
- بررسی و مطالعه تطبیقی رویکرد و عملکرد مدیران بخش‌های عمومی و دولتی و خصوصی در زمینه سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی
- نقش دانش و سواد رسانه‌ای کارگزاران و کارشناسان حاکمیتی بر بهینه سازی فرایندهای برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری، اجرا و ارزیابی
- مرور تجارب جهانی در روزآمدی و ارتقای سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی مدیران
- معرفی و تحلیل الگوهای موفق عملکرد مدیریتی کشور در زمینه بهره‌مندی و کاربری سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی
- انتخابات و سواد رسانه‌ای
۴- «بومی‌سازی ادبیات نظری سواد رسانه‌ای»
مفهوم سازی و تبیین مبانی نظری سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی بومی
مطالعات تطبیقی فلسفه سواد رسانه‌ای
معرفی، نقد و تحلیل مبانی فکری و معرفتی مسلط جهانی در عرصه سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی
آموزه‌های اسلامی در حوزه تبیین و ترویج سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی
تبیین رابطه زیست و تربیت اخلاقی اسلامی با سواد رسانه‌ای
ارائه الگوهای بومی آموزش و ترویج سواد رسانه‌ای
۵ - «سواد رسانه‌ای و فعالیت رسانه‌ها»
- آسیب شناسی شیوه تنظیم‌گری (رگولاتوری) نظام رسانه‌ای کشور در نسبت با سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی
- نقد و تحلیل محصولات و فعالیت‌های رسانه‌ها از منظر سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی
- معرفی و تحلیل الگوهای موفق محصولات و فعالیت‌های رسانه‌ها در حوزه سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی
- سیاستگذاری و مقررات گذاری رسانه‌ای در نسبت با سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی
- تحلیل سیاست‌ها و عملکردهای تقنینی و اجرایی و قضائی کشور در مواجهه با رسانه‌های مهاجم از منظر سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی
- تحلیل و بررسی کارکردها و کاربردهای رسانه‌های نوین در ترویج سواد رسانه‌ای
- تأثیرات متقابل تحولات همگرای فناوری‌های رسانه‌ای و سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان
- ضعف سواد رسانه‌ای، عامل گسترش محتوای آسیب رسان
- اطلاعات، رسانه‌ها و نقش درمانی آنها (اطلاع درمانی و رسانه درمانی)
- کارکرد سلبریتی‌ها در امر سواد رسانه‌ای
۶- «کاربردسازی سواد اطلاعاتی»
- سواد اطلاعاتی و جریان آزاد داده و اطلاعات در جامعه دانش محور
- سواد اطلاعاتی و حکمرانی داده و اطلاعات
- سواد اطلاعاتی و خود توانمند سازی مردم در درک، تفسیر و کاربرد اطلاعات
- سواد اطلاعاتی در زندگی روزمره مردم (بهداشت و سلامت، یادگیری، تجارت، …)
- موانع توسعه سواد اطلاعاتی
- چالش‌های آموزش سواد اطلاعاتی در نظام آموزشی کشور
- بومی‌سازی استانداردها، رویکردها، تجربه‌ها و نرم افزارهای سواد اطلاعاتی
- نقش نهادهای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و شهری در توسعه کاربردهای سواد اطلاعاتی
این‌همایش با مشارکت مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و توسط دانشگاه امام صادق (ع) آبان ۱۳۹۹ برگزار می‌شود.
آخرین مهلت ارسال چکیده ۲۹ اسفند ۹۸ و آخرین مهلت ارسال مقاله ۲۰ تیر ۱۳۹۹ تعیین شده و اطلاعات بیشتر هم درباره این‌رویداد، در پایگاه اینترنتی همایش به‌نشانی Milconf.ir آمده است.