تغییر الگوی رفتاری در شهرها نیازمند زمان است
یک پژوهشگر مسائل سیاسی و شهری گفت: ما در جامعهای زندگی میکنیم که نیاز به تعامل و تعاون دارد. تعاون نیاز به هزینه مبادله دارد. اگر مشروعیت نباشد، هزینه مبادله بالا میرود. البته نباید دور از ذهن داشت که تغییر الگو رفتاری شهری نیاز به زمان دارد.

ایسنا/خراسان رضوی یک پژوهشگر مسائل سیاسی و شهری گفت: ما در جامعهای زندگی میکنیم که نیاز به تعامل و تعاون دارد.
تعاون نیاز به هزینه مبادله دارد.
اگر مشروعیت نباشد، هزینه مبادله بالا میرود.
البته نباید دور از ذهن داشت که تغییر الگو رفتاری شهری نیاز به زمان دارد.
علی رضاقلی امروز در نشست تخصصی فرهنگ شهری و مشارکت اجتماعی در اتاق جلسات شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص فرایند مربوط به نوسانات مشارکت اجتماعی اظهار کرد: وقتی مسالهای ریشهدار باشد، حل این مشکل به کندی صورت میگیرد اما مشکلات غیرریشهای از طریق آموزش در طول سالهای متمادی حل خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه لازم است هزینه مشارکت و تعاون شهری در حداکثر امکان خود صورت گیرد، افزود: چنین مسائلی نیازمند زیرساختهای بلندمدت است.
در هر نظام اجتماعی الگوهای رفتاری خاص وجود دارد و هر نظامی رفتارهای خاص خود را دارد.
به همین ترتیب هنگامی که کسی در شهر زندگی میکند، باید رفتارهای خاص مربوط به همان شهر را انجام دهد.
این پژوهشگر مسائل اجتماعی ادامه داد: در گذشته مردم به خوبی آموزش ندیده بودند که از خیابان رد شوند و شهر از نظم خاصی برخوردار نبود.
در واقع مردم طرز زندگی شهری را نمیدانستند.
زمانی که اتوبوس به تهران آمد، مردم همه با هم داخل یا خارج میشدند.
آن زمان خبری از صف نبود و مردم درکی از صف نداشتند.
حتی با نردهکشی و حضور پلیس نیز، در زمان خروج از اتوبوس، همه مسافران باهم پیاده میشدند.
رضاقلی با بیان اینکه نظام جدید، رفتار جدید میخواهد که شکلگیری این رفتار جدید هم به عوامل متعددی نیاز دارد، عنوان کرد: 2 الگوی زندگی جداگانه به نام زندگی روستایی و زندگی شهری وجود دارد که این دو نیاز به تعامل با یکدیگر دارد و تعاون میان آن نیازمند هزینه است.
هرچقدر هزینه تعاون و هزینه مبادله تعامل برای شکلگیری تعاون را کاهش دهیم، موفقتر خواهیم بود.
وی خاطرنشان کرد: البته این کار تنها وظیفه شهرداری نیست بلکه دولت نیز در این خصوص وظایف خود را دارد.
در هیچ شهرداری ممکن نیست که مردم با آن مجموعه همراهی نکنند اما تعاون در شهر به وجود آید.
در برخی از کشورها دوربین مداربسته در خیابانها را جمع میکنند تا هزینههای سنگین شهر را پایین بیاورند چرا که همه مردم قانون را رعایت میکنند.
سازمانهای وارداتی جای نهادهای داخلی را گرفته است
این پژوهشگر مسائل اجتماعی تاکید کرد: سازمانهای جدیدی که در ایران به وجود آمد، عموما سازمانهایی وارداتی است.
چنین سازمانهایی تنها در کشورهای دیگر مشاهده شده و از این طریق الگویی برای ایجاد آن در داخل تعریف شده است.
این سازمانها به نحوی توانستهاند از نهادها پیشی گیرند و از خلقیات و رفتار ما جداست.
ما متعلق به تمدنی دیگر هستیم و این سازمانها متعلق به تمدنهای دیگر.
به طور کلی نباید از یاد برد که اگر قرار باشد جایگاه نهادها با سازمانها در یک جامعه جابهجا شود، هیچ یک عملکرد درست خود را نخواهد داشت.
رضاقلی افزود: اگر نهاد انتخاباتی از کشوری دیگر به کشور ما آورده شود، این نهاد موفق نخواهد بود چراکه اجرای قانونهای وارداتی مندرج در قانون اساسی ما نیاز به زیرساخت دارد.
در حال حاضر ما از شهرهایی الگو گرفتهایم که چندین سال طول میکشد تا به الگو رفتار در آن شهرها دست یابیم.
اگر شورای شهر، نظام قانونی و حکومتی با هزار سال قدمت داشته باشیم که در آن آدمهای موفق روی کار بیایند، با شهری قانونمند مواجه خواهیم بود.
وی با بیان اینکه البته باید توجه داشت مشکلاتی در شهر و شهرداری وجود دارد که طبیعی است، اظهار کرد: ایران در گذشته تمدن و زندگی شهری نداشته است و طی هزار سال اخیر تقریبا توسط ایلات اداره میشد.
رضاقلی با بیان اینکه خساراتی که خراسان در زندگی شهری دیده، از دیگر شهرهای ایران بیشتر بوده است، گفت: ریچادر فراید میگوید «میزان خونی که در هجوم مغولان به خراسان ریخته شد، در هیچ شهر دیگری اتفاق نیآفتاد».
حمله مهاجمان اجازه بسط و گسترش شهرنشینی را به شهرها نمیداد.
به همین جهت است که تاکید میشود خراسان سرزمینی مخصوص به خویش است که مشکلاتش را به نظام سیاسی منتقل کرده است.
این پژوهشگر مسائل اجتماعی با اشاره به اعمال سیاست اقتصاد مبتنی بر نفت در ایران خاطرنشان کرد: زمانی که کشور در زمینه فروش نفت دچار مشکل شود، این مشکل بر تمام مردم ایران نیز اثرگذار خواهد بود.
اگر زمانی منبعی به نام منبع نفت وجود نداشته باشد، معلوم نیست چه مشکلاتی به مردم این کشور حاکم خواهد شد.
وی با بیان اینکه مشارکت شهری کار آسانی نیست، تاکید کرد: کارمندان ادارات جامعه شهری، همان مردم شهر هستند.
این افراد برای رفع مشکلات و مشارکت شهری تربیت نشدهاند.
هر کاری که میخواهیم انجام بدهیم، نرخی دارد.
مردم که برای انجام کار به این ادارات مراجعه میکنند و این رفتار را میبینند، چه فکری نسبت به مشروعیت دستگاه خواهند داشت؟
با این کار رابطه مردم با دستگاه کم خواهد شد.
تغییر الگوی رفتاری در شهرها نیازمند صرف زمان است
این پژوهشگر مسائل اجتماعی بیان کرد: ما در جامعهای زندگی میکنیم که نیاز به تعامل و تعاون دارد.
تعاون نیاز به هزینه مبادله دارد.
اگر مشروعیت نباشد، هزینه مبادله بالا میرود.
البته نباید دور از ذهن داشت که تغییر الگو رفتاری شهری نیاز به زمان دارد.
رضاقلی اضافه کرد: نمونه این مساله این است که ما در طول زمان یاد گرفتیم که به جای کتکزدن یکدیگر، منتظر پلیس بمانیم.
وقتی با آدمهای قانونشکن شهر صحبت کنید، متوجه خواهید شد که این افراد متعلق به شهر نیستند.
فرایند تبدیل چنین فردی به یک شهروند عادی و القای ماهیت تعاون به امری زمانبر و خستهکننده است.
هرچقدر دستگاه شهرداری مشروعتر جلوه کند، مردم با شهرداری بیشتر همکاری خواهد کرد.
وی اظهار کرد: یک نمونه از این شرایط مربوط به اوقات شب در حرم امام خمینی(ره) است که آنجا به افراد بیجا و مکان، نذری و امکانات اسکان داده میشود.
این کار باعث شد برخی افراد شبها در این منطقه ساکن شوند.
این افراد صبحها سوار مترو شده و در شمران مشغول به کارهای خلاف قانون میشوند.
در حال حاضر افراد بیجا و مکان در سیل لرستان نیز به جمعیت بیخانمانهای حرم امام اضافه شدهاند.
شاید این شهر از نظر ظاهر به شهرهای قرن بیستم شبیه باشد اما از نظر رفتار و اخلاق به دورههای قبل بازمیگردد.
کوتاهترین راه برای حل مشکلات برطرف کردن نواقص سیاسی است
این پژوهشگر مسائل شهری خاطرنشان کرد: مدیریت شهری باید به نحوی هزینه اطاعت را پایین بیاورد تا مردم بتوانند بیشتر با شهرداری همکاری کنند.
در این صورت است که شهرداری در پیشبرد اهداف خویش بدون مشکل خواهد بود.
نواقص بازار اقتصادی و هویت شهری ناشی از نواقص بازار سیاسی است.
به همین جهت کوتاهترین راه برای حل مشکلات برطرف کردن نواقص سیاسی است.
شهروندان در توسعه شهر شریک هستند.
وی افزود: وقتی من به عنوان رئیسجمهور میگویم که کارهای نشدنی زیادی برای شما انجام میدهم و ما نسنجیده به او رای میدهیم، این رئیسجمهور معکوس عمل میکند و فساد در جامعه بیشتر میشود.
نمونه بارز آن دولت قبل است.
این پژوهشگر مسائل شهری گفت: من اگر بخواهم شناکردن بیاموزم، باید شنا را فرا گیرم.
شنا کردن نیاز به امکانات اولیه دارد.
هزینه پیروی از قانون با مشروعیت رابطه معکوس دارد.
رضاقلی با بیان اینکه تنها کتاب عرفی، عقلانی و سیاسی در تاریخ ایران «شاهنامه فردوسی» است، اظهار کرد: از زمان مشروطه تا به حال در ایران منحنی امنیت بسیار بالا و پایین رفته است.
امنیت در دورههای قبل و در حال حاضر پایین است.
ما باید ببینیم مشکلات از کجا ریشه میگیرد تا در همانجا آن را حل کنیم.
مشکلات کشور ما به روزانه، فصلی، بلندمدت، کوتاهمدت و...
تقسیم میشود.
مردم ما همیشه در این فکر هستند که فردا قرار است چه شود؟
باید توجه داشت مدیریت کشور متعلق به این قرن نیست.
این کشور مال ماست و میخواهیم 1000 سال در آن زندگی کنیم.
انتهای پیام