خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 06 مرداد 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

سیاست گذاری روستاها خارج از دسترسی شوراهای روستا است

مهر | استان‌ها | دوشنبه، 24 دی 1397 - 14:24
شوش-رئیس شورای اسلامی شهرستان شوش با انتقاد از به حاشیه راندن شوراها در برنامه ریزی روستایی گفت: بخشداران سیاست گذاری عمرانی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را به شورای روستا بسپارند.
موسوي،بخشداران،برنامه،نظارت،شوراهاي،شوراها،روستا،شهرستان،روس ...

سید حکیم موسوی رئیس شورای اسلامی شهرستان شوش در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: برنامه ریزی برای فعالیت های عمرانی و فرهنگی‌ در روستاها در قانون توسط شوراهای روستا ها دیده شده است.
وی با انتقاد از به حاشیه راندن شوراهای روستایی توسط بعضی ازبخشداران افزود: بخشداران سیاست گذاری و برنامه ریزی عمرانی اقتصادی اجتماعی و فرهنگی را به شورای روستا بسپارند.
رئیس شورای اسلامی شهرستان شوش، شوراها را چکیده و نمایندگان مردم در هدف گذاری برای منطقه عنوان کرد و گفت: شوراها با شناسایی مشکلات موجود درحوزه‌های عمرانی، اقتصادی اجتماعی، فرهنگی و توسعه روستا ها طرح ارائه داده و با نیاز سنجی مشکلات مردم را پیگیری و مرتفع می کنند.
وی توضیح داد: نظارت بر عملکرد دهیاران و نظارت بر ‌ضوابط مالی از وظایف شوراها است که در اغلب روستاها، شورای روستاها به حاشیه رانده شده اند.
موسوی خواستار شفاف سازی عملکرد بخشداران در تعامل با شوراها و دهیاران روستاها شد، و بیان کرد: فضای لازم جهت نظارت شورای روستاها و شورای بخش، شهرستان بر وضعیت مالی، درآمدهای ارزش افزوده و برنامه ریزیها باید مد نظر قرار گیرد.
وی با بیان اینکه توجیه نبودن و عدم نظارت شوراها ممکن است تبعات اداری و قانونی در بر داشته باشد افزود: رویکرد و نگرش بعضی از بخشداران در روستاها برنحوه تصویب وابلاغ اعتبارات روستائی که به صورت متمرکز می‌بایست برای نیازمندی‌های روستا هزینه شود باید مورد تغییر و اصلاح قرار گیرد.
موسوی خواستار استفاده از ظرفیت و استعداد شوراهای روستایی و شوراهای بخشها در تصمیم گیری‌ها شد و گفت: شفاف سازی در میزان و ابلاغ اعتبارات با رعایت اخذ مصوبه از سوی شورا، طبق قانون باید رعایت شود و باید هر گونه ابهام در رابطه با سیاست گذاری، برنامه ریزی و گردش مالی برای شورای روستاها، بخش ها و شورای شهرستان باید مرتفع کرد.
رئیس شورای اسلامی شهرستان شوشبا اشاره به فقدان شورا و یا دهیار در برخی از روستاها گفت: بر اساس قانون متولی امورچنین روستا هایی برعهده شورای بخش یا شهرستان است و اختصاص اعتبارات باید بانظارت یااز طریق شورای بخش، یا شهرستان صورت می‌گیرد که در حال حاضر این امرمهم و حیاتی رعایت نمی شود.