اسکان دانشجومعلمان باید به صورت صددرصدی باشد
سرپرست معاونت دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مشهد گفت: دولت و وزارت آموزش و پرورش باید به موضوع اسکان صددرصدی دانشجومعلمان رسیدگی کنند.

ایسنا/خراسان رضوی سرپرست معاونت دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مشهد گفت: دولت و وزارت آموزش و پرورش باید به موضوع اسکان صددرصدی دانشجومعلمان رسیدگی کنند.
پرویز انصاریراد امروز 6 بهمن، در ششمین دوره کشوری بالندگی و دانش افزایی سرپرستان شبانه روزی سراهای دانشجویی که در تالار ابن هیثم پردیس شهید بهشتی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان اهمیت زیادی دارد و نظام، دولت و مسئولان بایستی توجه ویژهای به داشته باشند.
اگر سرمایه گذاری در این دانشگاه اتفاق بیفتد هزینه نیست بلکه میتواند پاسخگوی بسیاری از اهداف متعالی نظام تعلیم و تربیت باشد و ما باید کشور را به سمتی ببریم که نگاهی ویژه به این دانشگاه داشته باشد.
وی افزود: با توجه به اینکه دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه تربیت محور است، حضور اساتید اهمیت بیشتری پیدا میکند و هدف ما از تشکیل این دوره آشنایی و مرور همکاران و سرپرستان شبانهروزی با وظایفشان است.
در رابطه با فعالیتهایی که سرپرستان در سراهای دانشجویی دارند، تعداد دانشجویان پیوسته ما بیش از 67 هزار دانشجو است و در آینده، با ورود مهارتآموزان این آمار به بیش از 80 هزار دانشجو خواهد رسید.
هرچقدر آمار دانشجویی ما بیشتر شود اهمیت کار سرپرستان بیشتر میشود و باید مساعدت با دانشجویان بیشتر شود.
از این تعداد دانشجوی پیوسته، بیش از 54 درصد پسران، 46 درصد دختران و بیش از 70درصد این دانشجویان در سراهای دانشجویی اسکان دارند.
سرپرست معاونت دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مشهد تصریح کرد: آمار نسبت به سال گذشته بیشتر شده است.
در سال گذشته 23 درصد ترددی داشتیم و این آمار امسال به 30 درصد رسیده است.
ما یک دانشگاه زیستمدار هستیم و دانشجویان ما باید زندگی دانشجویی را تجربه کنند.
بایستی دولت و وزارت آموزش و پرورش به این موضوع برسند که دانشجویان ما باتوجه به تعهد خدمتی که دارند باید به صورت صد در صد اسکان داده شوند.
ما معتقدیم که تربیت دانشجویان در سراهای دانشجویی رخ میدهد و اگر از آن غفلت کنیم در تربیت معلمان ما کوتاهی شده است.
انصاری راد تشریح کرد: سرپرستان شبانه روزی به عنوان مدیر مراکز ماهستند.
برای اینکه مدیریت به خوبی انجام شود بایستی نسبت به یکسری مسائل توجه و دقت باشد.
سرپرستان شبانهروزی نیازمند یک اقتدار، اعتماد به نفس و آرامش هستند و برای کسب این موارد باید به یکسری ویژگیهایی برسند.
آنها باید به عنوان مدیران راهبردی ما در سراهای دانشجویی از این موضوع غفلت نکنند و نسبت به کسب علم و دانش تلاش وافری داشته باشند.
وی ادامه داد: سرپرستان شبانه روزی به عنوان یک الگوی عملی که دانشجویان با آنها روبرو هستند باید موضوع مدیریتی خود را در رفتار و اعمال خود بکار بگیرند.
الگوی مدیریتی را باید دانشجویان یادبگیرند و بخش عظیمی از آموزشهای دانشجویان از این مسیر است.
هماهنگی مهمترین عاملی است که باید در دانشگاه ما دیده شود یعنی سرپرستان ما باید با تمام عوامل دیگر بنشینند و با خرد جمعی تصمیم بگیرند تا یک کار را به اجرا در بیاوردند و دانشجو باید این را ببیند.
سرپرست معاونت دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مشهد خاطرنشان کرد: برنامهریزی بخش دیگری از شایستگی یک مدیر است که باید سرپرستان آن را انجام دهند.
گام به گام و به وسیله بهترین راهکارها اجرا شود.
اگر در هر ماه یک رفتار اجتماعی و زیست جمعی در دانشجویان نهادینه شود پیشرفت زیادی خواهیم کرد.
در بررسی مسائل دیگر مانند مشکلات سلف سرویسها، متوجه میشویم که دانشجویان نسبت به اسراف نکردن بیتوجه هستند و این موارد باید برای سرپرستها مهم باشد.
نشستهای دانشجویی در این زمینه بسیار تاثیرگذار است، به مدیران مراکز تاکید شود که با دانشجویان نشست برگزار کنند و به صورت اقناعی و با آگاهی با دانشجو مواجه شوند.
سه مولفه اعتماد، اشتیاق و افتخار باید محورهای تربیت معلم باشد
رمضان نیری، مدیر امور پردیسهای دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی در بخش دیگری از این مراسم اظهار کرد: یکی از پژوهشهایی که چندسال قبل در رابطه با کارکنان عاشق انجام گرفت، بررسی عواملی بود که موجب وابستگی افراد به کار خودشان میشد.
وی افزود: در نتیجه این پژوهش 12 اصل که به افراد کمک میکند تا در کارخود اشتیاق داشته باشند مورد بررسی قرار گرفت.
عصاره این 12 اصل به تولید سه کلید واژه منجر شد که اگر این سه در محیطهای کاری، اجرایی و زندگی ما جاری باشد باعث میشود افراد با اشتیاق کار کنند.
اولین کلید واژه اعتماد است به این معنا که در یک محیط چقدر اعتماد وجود دارد، دانشجویان ما چقدر میتوانند به اساتید و همکاران ما اعتماد کند و اینکه چقدر احساس میکنند مورد اعتماد هستند.
مدیر امور پردیسهای دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی بیان کرد: اعتماد خود مولفه دیگری را به نام افتخار ایجاد میکند.
اینکه فرد به چه میزانی از بودن در یک جامعه، جایگاه و موقعیت احساس افتخار میکند.
سومین کلید واژه تحت عنوان لذت یا اشتیاق است از این جهت که فرد در یک محیط چقدر لذت میبرد.
این شعار زیبایی که مطرح شده "سرای دانشجویی، دانشگاهی پنهان" واقعا حقیقت دارد.
بخش عمدهای از فرآیند تربیت معلم در همین سراها و با نقشآفرینی سرپرستان انجام میشود.
نیری تصریح کرد: سه مولفه اعتماد، اشتیاق و افتخار باید به عنوان محورهایی مهم در تربیت معلم مد نظر قرار گیرد.
باید بررسی کنیم تا ببینیم دانشجویان چقدر به ما اعتماد دارند و چقدر مورد اعتماد هستند.
به چه میزانی از بودن در این محیط لذت میبرند و چقدر نسبت به داشتن ارتباط با ما مشتاق هستند.
در هریک از موارد بالا اگر متوجه شدید ضعفی وجود دارد مطمئن باشید که مشکلاتی وجود دارد.
وی خاطر نشان کرد: زیرساخت تمام مولفهها آن کیفیت رابطهای است که وجود دارد و من معتقدم که سرپرستان شبانه روزی، شرح وظیفه بسیار مفصلی دارند و در نقشهای مدیریتی، مشاورهای، فرهنگی و تربیتی و در حوزههای مختلف میتوانند آن را نشان دهند.
انتهای پیام