سایه بیمهری مسئولان بر سر ساکنان جنوب پایتخت / پشت پرده طرح انتقال مرکز پسماند به فشافویه چیست؟
موضوع انتقال مرکز پسماند به فشافویه با وجود هجمههای رسانهای بسیار طبق آخرین گزارشات مسئولان شهرستان، در دوره مدیریت پیشین فرمانداری به امضا رسیده که آغاز عملکرد شهرداری تهران در محدوده هوشنگآباد فشافویه نیز مهر تأییدی بر این اقدام است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ری، موضوع انتقال مرکز پسماند به فشافویه برای دومین بار است که پس از هجمه رسانهها به عملکرد مجتمع پسماند آرادکوه در کهریزک مطرح میشود اما طبق آخرین گزارشات مسئولان شهرستان طرح انتقال پسماند در دوره مدیریت پیشین فرمانداری به امضا رسیده است که آغاز عملکرد شهرداری تهران در محدوده هوشنگآباد فشافویه نیز مهر تأییدی بر این اقدام است.
مسئولان شهرستان ری در نشست بررسی و هماندیشی انتقال پسماند به فشافویه ضمن اعلام مخالفت خود بیان داشتند که با توجه به اهمیت شهر کهریزک که همجوار بخش فشافویه قرار دارد چنین نقل و انتقالی با آسیبهای جبرانناپذیری روبه رو خواهد بود.
مجتمع آرادکوه در بخش کهریزک در سالیان گذشته معضلات فراوانی را برای شهر کهریزک و مردم این منطقه به همراه داشته است تا جایی که شکایتهای مردمی از عملکرد آرادکوه به مرحله قضایی رسیده و از این پس مدعیالعموم پیگیر احقاق حقوق این مردم خواهد بود.
اما آنچه که در این میان حائز اهمیت است چگونگی امضا این طرح بدون درنظر گرفتن جوانب و مشکلات ناشی آن است که سبب نارضایتی مردم و مسئولان محلی شده است و هر یک از آنها دلایل خود را در مخالفت با این طرح اعلام داشتند.
ایجاد مرکز پسماند در فشافویه توسعه گردشگری را مختل میکند
حسن خلیلآبادی رئیس شورای اسلامی شهرستان ری در نشست بررسی و هماندیشی رفع معضلات انتقال پسماندهای استان تهران به فشافویه با بیان اینکه شهرستان ری و به ویژه بخش فشافویه از نگاه حداقلی مسئولان استانی برخوردار است اظهار داشت: شهرستان ری به واسطه قدمت تاریخی همواره به عنوان مهد تمدن، علم و تولید و توسعه مطرح بوده است اما در حال حاضر مورد غفلت و بیتوجهی مسئولان واقع شده است.
وی افزود: در حال حاضر بخش کشاورزی شهرستان ری و بخش فشافویه نیز از جهت تأمین آب موردنیاز با مشکل روبهروست و با وجود اینکه تمامی آبهای سطحی و فاضلابهای تهران به شهرری سرازیر میشود هیچ سهمی از این منابع ندارد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران سپس تصریح کرد: در حال حاضر مراتع سرسبز فشافویه و منابع طبیعی احیا شده در این منطقه تبدیل به محل انباشت پسماند ساختمانی و صنعتی شده و اخیراً نیز بناست که براساس برنامههای استانی مراتع هوشنگآباد تبدیل به مرکز پسماند ویژه شود.
خلیلآبادی ادامه داد: طبق بررسیهای انجام شده از سوی محققان و کارشناسان محیط زیستی احداث مرکز پسماند در مراتع هوشنگآباد علاوه بر معضلات زیست محیطی از نظر اخلال در توسعه صنعت گردشگری نیز تأثیرگذار است.
وی با اشاره به تخلیه و انباشت زباله در مرکز پسماند آرادکوه بیان کرد: روزانه بیش از 100 کامیون حمل زباله 30 تنی هر کدام حدود 3 مرتبه در این محور تردد میکنند و مشکلات بسیاری را برای شهرستان ری و بخش کهریزک ایجاد کردهاند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران همچنین با اشاره به سرریز مشکلات شهر تهران در ری گفت: میزان آلایندگی در تهران و شهرری بسیار بالاست اما همواره در موارد بحرانی میزان آلودگی شهرری 30 تا 40 واحد آلودهتر از تهران است.
انتقال مرکز پسماند به اطراف فرودگاه برخلاف مصلحت کشور است
در ادامه احمدرضا بیاتی شهردار شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) نیز اظهار داشت: فرودگاه امام خمینی(ره) در عمل تنها فرودگاه بینالمللی کشور است و سایر فرودگاهها عملاً بینالمللی نیستند و گاهاً بنا به شرایط ویژه، پروازهای بینالمللی در آنها برقرار میشود و این امر دائمی نیست.
وی با بیان اینکه مخالفت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) نسبت به انتقال مرکز پسماند به اطراف فرودگاه کاملاً جدی است افزود: هرگونه اخلال در وضعیت فرودگاه بینالمللی و عملیات و کیفیت خدمات تأثیرات و تبعات ملی و فراملی به همراه دارد.
شهردار شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) تصریح کرد: منطقه فرودگاه همیشه متأثر از اتفاقات غیرمنتظره بوده و اینکه یک اتفاق منتظره و از پیش تعیین شده نیز بر آن تحمیل شود قابل قبول نیست لذا برای حل این معضل در حال پیگیری موضوع هستیم.
بیاتی ادامه داد: در حال حاضر فرودگاه امام خمینی(ره) دارای 14 هزار هکتار وسعت میباشد که باید مرکزی برای تحول اقتصاد اطراف خود از نظر گردشگری و اقتصادهای وابسته باشد.
وی بیان کرد: موضوع انتقال پسماند چون جنبه مردمی و بینالمللی دارد باید در سطوح بالای کشوری مورد توجه قرار گیرد زیرا که از منظر کارشناسان مصلحت نظام در عدم انتقال این مرکز میباشد.
وی افزود: مسافران پس از ورود به کشور و فرودگاه بینالمللی با طی مسافتی حدود 30 کیلومتر وارد جنوب شهر تهران میشوند که با انواع و اقسام مسائل منفی شامل بوی نامطبوع، نخالههای اطراف جاده و غیره روبه رو میشوند که از یک تونل به اصطلاح وحشت با تمامی مشکلات و معضلات عبور میکند.
انتقال پسماند به فشافویه فاقد زیرساخت مناسب است
محسن تاجیک شهردار شهر حسنآباد نیز به عنوان یکی از منتقدان در طرح انتقال مرکز پسماند به فشافویه اظهار داشت: مباحث زیست محیطی و آب و خاک در کشور و حتی این منطقه رو به نابودی است و بیش از 14 قانون از جمله قانون حفظ مراتع کشور، قانون اساسی، قانون مدیریت پسماند، قانون هوای پاک و غیره وضع شده اما ساکنان این منطقه همچنان با معضلات و مشکلات بسیاری روبه رو هستند.
وی تصریح کرد: منشأ و منبع بوی نامطبوع با توجه به استقرار صنایع آلاینده در شهرستان ری کاملاً مشخص است اما مسئولان استانی همچنان به دنبال یافتن منابع دیگری هستند.
شهردار شهر حسنآباد با بیان اینکه به دنبال بیتوجهی مسئولان بسیاری از امکانات و ظرفیتهای بخش فشافویه از جمله کشاورزی و منابع آبی این منطقه در حال نابودی است گفت: در بازدیدی که از اراضی بیرونی آرادکوه انجام دادیم متوجه شدیم که هزاران هکتار از اراضی مجاور مجتمع دفع پسماند نیز تخریب شده و محیط زیست منطقه آسیب جدی دیده است، لذا با توجه به استقرار این واحد آلاینده در نزدیکی شهر حسنآباد انتقال نشان از بیمهری مدیران به این منطقه دارد.
تاجیک با اشاره به برنامههای توسعه گردشگری در منطقه بیان کرد: بهترین گندم منطقه خشک شده و سهم حق آبه کشاورزی منطقه از بین رفته و با توجه به اهمیت، این موضوع باید در سطح کشوری مطرح شود.
معضلات شهرستان ری تمامی ندارد
داود تورانی مسئول ستاد مدیریت بحران شهرستان ری نیز با اشاره به طرح مسائل و معضلات هوشنگآباد و آرادکوه در جلسات متعدد کارگروه پسماند شهرستان اظهار داشت: مسئولان شهرستانی مخالفت خود را از سال 92 نسبت به انتقال مجتمع پسماند ویژه حسنآباد فشافویه اعلام کردند به طوری که بخشدار وقت پیگیر این موضوع بود و با حضور مسئولان شهرستانی در جلسه پسماند استان این مخالفت به سمع و نظر استانداری نیز رسید اما در این میان عواملی نیز سبب شد که این کار به سر منزل مقصود نرسد.
وی بیان کرد: خوشبختانه امروز فرماندار ویژه ری حامی عدم اجرای این طرح است و استانداری تهران طی طرحی نسبت به جمعآوری پسماند اقدام کرده است که ما نیز در این طرح جامع مشارکت داشتیم که قطعاً برای آینده شهرستان مثمرثمر خواهد بود.
مسئول ستاد مدیریت بحران شهرستان ری افزود: حمل زباله با تریلیهایی که وارد شهرستان میشود و مجهز به شیرابهگیر نیستند از دیگر مشکلات ایجاد شده هستند به طوری که این شیرابهها در سطح معابر و خیابانها ریخته میشود و پس از خشک شدن و سائیدگی آن توسط عبور و مرور خودروها آلودگی هوا گلوی شهروندان را میفشارد.
برنامهریزیهای آسیبرسان عامل جلوگیری از پیشرفت و توسعه فشافویه است
علیرضا زند کریمخان رئیس شورای اسلامی شهر حسنآباد نیز در این نشست ضمن مخالفت با این طرح هم اندیشی بررسی معضلات انتقال مرکز پسماند به بخش فشافویه اظهار داشت: امروز یکی از وظایف اصلی انسانها حفظ محیط زیست و سلامت جامعه است، لذا مخالفت خود را به عنوان نماینده مردم حسنآباد در شرایط فعلی که محیط زیست و منابع طبیعی حسنآباد به دلیل انتقال مرکز پسماند به این منطقه در معرض خطر است اعلام میکنم.
وی افزود: ضمن قبول و تأکید سیاستهای کلی نظام جمهوری اسلامی ایران حق اعتراض و دفاع از حقوق مردم منطقه را بر خود واجب میدانیم، لذا باید از اجرای سیاستگذاریهای اشتباه و کارشناسی نشده که تبعات منفی زیادی را به منطقه سرازیر میکند جلوگیری شود.
رئیس شورای اسلامی شهر حسنآباد در ادامه تصریح کرد: حسنآباد به واسطه منابع طبیعی در اختیار، همجواری با فرودگاه امام خمینی(ره)، همجواری با بزرگترین شهرک صنعتی خاورمیانه و منطقه آزاد و ویژه اقتصادی فرودگاه گنجینه نهان استان تهران محسوب میشود.
زند کریمخان ادامه داد: بخش فشافویه دارای ظرفیتهای فراوانی است اما در تصمیمات استانی با ارائه برنامههای آسیبرسان از رشد و پیشرفت آن جلوگیری میشود.
وی سپس با اشاره به احداث مرکز پسماند در فشافویه بیان کرد: اگر سازمان محیط زیست یا متولیان این امر، طرح کارشناسی شدهای را که حق و حقوق مردم در آن ضایع نشود و آسیبی متوجه محیط زیست و منابع طبیعی بخش نباشد ارائه کنند در آن صورت ممکن است بتوان در این زمینه مذاکره کرد.
رئیس شورای اسلامی شهر حسنآباد با بیان اینکه انتقال معضلات متعدد از سوی کلانشهر تهران به شهرستان ری جای بحث دارد خاطرنشان کرد: طرح ایجاد مرکز پسماند در سالهای گذشته نیز مطرح شده و به دلیل مجاورت با فرودگاه امام خمینی(ره) اهمیت این منطقه اجرایی نشده اما اخیراً برای بار دوم مطرح شده است.
اطلاعات کارشناسان محلی در انتقال مرکز پسماند به فشافویه لحاظ نشده
همچنین بیگدلی رئیس شورای اسلامی بخش فشافویه نیز با اشاره به موضوع پسماند و انتقال آن به فشافویه در هوشنگ آباد اظهار داشت: اخیرا شهروندان در مورد تخلیه دو کامیون پسماند بیمارستانی در اطراف شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) خبر دادند.
وی افزود: کامیون های حاوی زباله های بیمارستانی و عفونی که اجازه تخلیه در آرادکوه را نداشته وارد بخش فشافویه شده و اقدام به تخلیه شده اند هرچند از سوی افراد محلی با آن ها برخورد شده است.
رئیس شورای اسلامی بخش فشافویه همچنین تصریح کرد: زباله سوزی های شبانه در سطح بخش فشافویه به صورت متمرکز و پراکنده به صورت مستمر انجام می شود و انتقال این مرکز نیز دلیلی بر افزایش این زباله سوزی ها خواهد شد.
قرارگیری مرکز پسماند همجوار فرودگاه امام خمینی(ره) برخلاف قوانین است
در ادامه احمد قدرتی نائب رئیس شورای اسلامی شهر حسن آباد نیز گفت: پیش از این در سال های 82_83 پیگیری موضوع انتقال پسماند به فشافویه به دلیل نبود اطلاعات محلی مسکوت شد.
وی خاطرنشان کرد: قوانین بین المللی برای مراکز دفن زباله در حریم فرودگاه ها وضع شده اما قرارگیری مرکز پسماند در 10 کیلومتری فرودگاه امام خمینی (ره) برخلاف قوانین است.
نشست بررسی و هماندیشی انتقال پسماند به فشافویه یکی از سلسله نشستهایی است که پس از طرح انتقال مرکز پسماند به فشافویه برگزار شده که با وجود مخالفتهای بسیار با این طرح، گویا مسئولان استانی مصمم به اجرای آن هستند اما با توجه به معضلات و مشکلات کنونی ساکنان جنوب تهران به ویژه بخش کهریزیک و فشافویه به نظر میرسد اجرای این طرح بار مشکلات این منطقه را بیش از پیش خواهد کرد از اینرو خبرگزاری تسنیم که تاکنون مخالفتهای بیشماری را از مسئولان شهری و نمایندگان مردمی این شهرستان انعکاس داده است همچنان تا احقاق حق مردم مظلوم این منطقه پیگیر امور خواهد بود.
گزارش از مریم باحور
انتهای پیام/220/ش