خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 07 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

ما و چهارباغ را تنها نگذارید

ایسنا | استان‌ها | پنجشنبه، 03 بهمن 1398 - 18:22
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان خطاب به حاضران در پنجمین گردهمایی سراسری شورای هماهنگی سازمان‌های غیردولتی میراث فرهنگی کشور گفت: ما و چهارباغ را تنها نگذارید. اگر مسائل مربوط به چهارباغ به‌درستی مدیریت نشود، به همان اندازه که می‌تواند موجب فخر شود، باعث آسیب خواهد شد.
اصفهان،فرهنگي،چهارباغ،شوراي،ميراث،شهر،اجتماعي،مزروعي،گردشگري ...

ایسنا/اصفهان رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان خطاب به حاضران در پنجمین گردهمایی سراسری شورای هماهنگی سازمان‌های غیردولتی میراث فرهنگی کشور گفت: ما و چهارباغ را تنها نگذارید.
اگر مسائل مربوط به چهارباغ به‌درستی مدیریت نشود، به همان اندازه که می‌تواند موجب فخر شود، باعث آسیب خواهد شد.
مهدی مزروعی در آیین افتتاحیۀ پنجمین گردهمایی سراسری شورای هماهنگی سازمان‌های غیردولتی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور که صبح امروز (پنجشنبه سوم بهمن‌ماه) در سالن همایش‌های کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: بحثی درباره تالار تیموری مطرح‌شده که لازم می‌دانم درباره آن توضیح کوتاهی را بیان کنم.
این تالار در تملک شهرداری اصفهان بود اما طی قراردادی مدتی برای بهره‌برداری به یک مجموعه سپرده‌شده بود.
وی ادامه داد: در حال حاضر بحث‌های حقوقی این ملک انجام و از آن رفع تصرف ‌شده است.
به‌زودی این مجموعه در دست شهرداری اصفهان قرار می‌گیرد و در شورای شهر بودجه‌ای را برای مرمت و بازگرداندن آن به چرخه میراث فرهنگی در نظر خواهیم گرفت تا تالار تیموری به‌عنوان موزه هنرهای سنتی مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به طرح گردشگری اصفهان ۲۰۲۰ گفت: این طرح در شورای شهر به تصویب رسیده و باید آن را نقطه عزیمتی برای یک تحول بزرگ در نظر بگیریم تا مسیر توسعه اصفهان را از صنعت به میراث فرهنگی، هنر و گردشگری تغییر بدهیم.
مزروعی خاطر نشان کرد: طی صد سال چهره‌ای صنعتی از اصفهان ارائه‌شده که با یک سال اصلاح نمی‌شود و امیدواریم در بودجه ۹۹ هزینه‌ای مکفی برای پروژه‌هایی مثل اصفهان ۲۰۲۰ که سیر کارشناسی دقیقی دارند و زمان برای طراحی آن صرف شده در نظر بگیریم تا به نتیجه برسند.
وی با اشاره به چهارباغ و وضع فعلی آن اظهار کرد: طی دو سه سال گذشته چهارباغ پیاده راه شد و اقدامات عمرانی در آن شروع‌شده که با هماهنگی و نظر اداره میراث فرهنگی در حال انجام است اما این به‌هیچ‌عنوان کافی نیست.
مزروعی تأکید کرد: در مورد چهارباغ ما هنوز در گام‌های اولیه هستیم تا بتوانیم آن را به گذر فرهنگی تبدیل کنیم و اقدامات عمرانی برای نیل به این مهم کفایت نمی‌کند بنابراین ضروری است که محتوای لازم برای این گذر پیش‌بینی شود.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان یادآور شد: چهارباغ به‌اندازه کافی هویت دارد و لازم نیست اموری که به آن مربوط نیز در آن وارد کنیم.
کمیته عالی چهارباغ متشکل از شهردار، معاونین و اعضای شورای شهر و همچنین کمیته راهبری چهارباغ در دو قالب مباحث مربوط به چهارباغ را رصد و پیگیری می‌کنند.
وی خطاب به حاضران گفت: ما و چهارباغ را تنها نگذارید چراکه اگر موضوعات آن به‌درستی مدیریت نشود به همان اندازه که می‌تواند موجب فخر ما باشد موجب آسیب‌ها و مشکلاتی هم ممکن است بشود.
مزروعی از مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان درخواست کرد تدبیری بیندیشد تا به ابهامات در خصوص مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله پاسخ داده شود و مردم به رعایت امانت و تخصص در این اداره و وزارتخانه اطمینان پیدا کنند.
قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهان نیز در این مراسم گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد نقشی مشارکت جویانه برای انجام مأموریت‌های مشترک دارند؛ ما دورهم جمع می‌شویم تا سودی ببریم و سودی برسانیم.
وی با تأکید بر اهمیت گردهمایی‌هایی ازاین‌دست اظهار کرد: گردهمایی شورای هماهنگی سازمان‌های غیردولتی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور، روزی را برای آموزش و یادگیری رقم می‌زند و گامی برای یادگیری و توانمندسازی جامعه است.
شهردار اصفهان تأکید کرد: این تشکل‌ها و سودرسانی‌های همگانی آن امری است که باید مستمر باشد و به‌صورت مرتبه‌ای، تأثیرگذار نخواهد بود چراکه اگر این‌چنین مشارکت‌ها بر مبنای استمرار و عقلانیت باشد، به محصول نهایی سرمایه اجتماعی خواهد رسید.
نوروزی با بیان لزوم قدرشناسی از این محافل، خاطرنشان کرد: امروز گرد هم آمده‌ایم تا کنشی آزادانه، مستمر و هدفمند برای رسیدن به سرمایه اجتماعی داشته باشیم و راهکاری برای حل مسائل جامعه ارائه دهیم.
این یک نگاه نوین است و باید قدر این جمع‌ها را دانست.
وی با اشاره به نقش حیات‌بخشی تشکل‌ها گفت: در دنیای مدرن،جامعه سیاسی دارای قدرت‌های متفاوتی است که ابزار دست حکومت‌هاست اما قدرت اجتماعی که تبدیل به سرمایه اجتماعی خواهد شد، شما هستید.
شهردار اصفهان فرمان داد: باید خروجی‌های این جلسات طوری باشد که نشانه‌ای از حل مشکلات اجتماعی داشته باشد.
نوروزی با اشاره به ظرفیت‌های استان اصفهان اظهار کرد: اصفهان آمادگی برپایی این دور همی‌های سالانه را دارد زیرا بر این باوریم که این جلسات نقش ارزشی بالایی برای حفظ ارزش‌های اجتماعی دارد.
این شهر مرکز هنر و بسیاری از مکاتب است و می‌تواند از تاریخ و تمدن ایران دفاع کند.
انتهای پیام