خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 07 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

ایجاد بندرخشک، هاب لجستیک و شهرک انرژی از اولویت های قزوین است

مهر | استان‌ها | پنجشنبه، 03 بهمن 1398 - 18:10
قزوین- رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین گفت: ایجاد بندر خشک، هاب لجستیک، شهرک های انرژی و فنآوری و یک رقمی کردن نرخ بیکاری از اولویت های ۱۰ گانه استان قزوین است.
استان،درصد،قرار،ياري،قزوين،بيكاري،مديريت،اولويت،نرخ،كشاورزي، ...

به گزارش خبرنگار مهر، ابوالفضل یاری در جلسه شورای اداری استان که روز پنجشنبه در استانداری برگزار شد اظهار داشت: امسال به دلیل شرایط اقتصادی که داریم با کسری بودجه مواجهیم و همه مدیران باید مدیریت هزینه را جدی گرفته و در مصارف صرفه جویی کنند.
وی بیان کرد: اعتبارات هزینه‌ای استان قزوین با ۱۳ درصد رشد به ۲۵۹ میلیارد تومان رسیده که ۱۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بیشتر شده است.
یاری تصریح کرد: در تملک دارایی اعتبارات عمرانی ما به ۳۳۶ میلیارد تومان و میزان تخصیص هم به ۳۲ درصد رسیده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین یادآور شد: هر چند در برخی سرانه‌ها و شاخص‌ها مانند ورزش، بهداشت شهری، کتابخانه ها، بهداشت و درمان و آموزش فنی و حرفه‌ای شاخص‌های استانی بالاست اما فرسودگی تجهیزات و ساختمان‌ها باید مورد توجه قرار گیرد و ما را از مدار توسعه باز ندارد.
یاری اظهار داشت: در شاخص خانه‌های بهداشت و آسفالت راه روستایی در جایگاه پایینی قرار داریم که باید عقب ماندگی‌ها جبران شود.
۱۰ طرح مهم اولویت دار استان قزوین شناسایی شده است
وی بیان کرد: به دلیل پایین بودن میزان بهره وری در کشاورزی باید توسعه کشت گلخانه‌ای و ساماندهی دامداری‌ها در اولویت قرار گیرد و راه اندازی منطقه آزاد کشاورزی محور کار باشد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین گفت: در حوزه بازرگانی باید تأسیس بندر خشک و پایانه صادراتی را در اولویت قرار دهیم و در عرصه خدمات برتر موضوع شتابگر ملی، ایجاد شهرک‌های تحقیقاتی و فناوری، هاب شدن در چشم پزشکی و تشخیص پزشکی به عنوان یک دغدغه مهم مورد توجه قرار گیرد.
یاری اضافه کرد: در عرصه گردشگری باید ظرفیت‌هایی چون چشمه‌های آبگرم، خانه‌های تاریخی، توریسم درمانی و گردشگری سلامت و افزایش اقامت در استان در برنامه‌ها لحاظ شود.
وی اظهار داشت: در بخش حمل و نقل ایجاد بارانداز مسافربری، بندر خشک، هاب لجستیک، هاب لجستیک کشاورزی در تاکستان می‌تواند برای عملیاتی شدن در اولویت قرار گیرد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در ادامه گفت: در بخش انرژی ایجاد شهرک انرژی در فتح آباد آبیک، در وسعت یک هزار هکتار از طرح‌های مهم و کلان استان است که بتوانیم ۲۵ درصد انرژی خود را از طریق روش‌های نوین تأمین کنیم.
یاری اظهار داشت: در بخش آب نیز انتقال آب از سد طالقان، تخصیص آب از شاهرود، شاخه الموت رود، در محیط زیست ساماندهی پسماند محمدآباد، در مدیریت شهری ساماندهی ورودی‌های شهری و سکونت گاه‌های شهری و بافت
فرسوده، در بخش روستایی توسعه اقامت‌های گردشگری و روستاهای نمونه گردشگری در دستور کار قرار خواهد گیرد.
یک رقمی شدن نرخ بیکاری نیازمند فعال شدن بخش ساختمان است
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همچنین در گزارش جامع خود از وضعیت مهاجرت و بیکاری هم اطلاعاتی داد و یادآور شد: در استان قزوین ۴۹ هزار و ۲۷۳ نفر بیکار داریم که نیمی از آنها معادل ۲۰ هزار نفر تحصیل کرده دانشگاهی است.
وی بیان کرد: ۱۹ درصد اشتغال استان در کشاورزی و ۳۶ درصد در صنعت است و ما برای کاهش نرخ بیکاری باید در بخش ساختمان و خدمات بتوانیم شغل جدید ایجاد کنیم.
یاری افزود: نرخ بیکاری استان قزوین همواره کمتر از نرخ کشوری بوده و د حال حاضر نیز ۱۰.۲ درصد است که اگر بخواهیم آن را به ۷ درصد کاهش دهیم باید سالانه ۳۵ هزار شغل جدید ایجاد کنیم.
وی بیان کرد: با ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی در استان می‌توانیم تا سه درصد نرخ بیکاری را کاهش می دهیم و در این زمینه نباید فقط به صنعت و کشاورزی اکتفا کنیم.
یاری اظهار امیدواری کرد تمامی دستگاه‌های اجرایی طرح‌های اولویت دار اعلام شده در دستور اجرای خود قرار دهند تا شاهد کاهش بیکاری و رونق تولید و اقتصاد در استان باشیم.