خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تازه‌ترین اظهارات مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان درباره مرمت گنبد شیخ لطف‌الله

ایسنا | برگزیده، استان‌ها | پنجشنبه، 03 بهمن 1398 - 16:42
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان گفت: هیچ چیز در این کشور تمام‌شده نیست. به پیشنهاد آقای محب‌علی جلوی ترک مرمت‌شده گنبد شیخ لطف‌الله مجدداً داربست می‌زنیم و تا آخرین لحظه با آغوش باز آماده دریافت پیشنهادهای کارشناسانه و مکتوب در حوزه عملکردی این مرمت هستیم.
ميراث،فرهنگي،كشور،مرمت،گردشگري،اصفهان،گنبد،مديركل،اللهياري،ت ...

ایسنا/اصفهان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان گفت: هیچ چیز در این کشور تمام‌شده نیست.
به پیشنهاد آقای محب‌علی جلوی ترک مرمت‌شده گنبد شیخ لطف‌الله مجدداً داربست می‌زنیم و تا آخرین لحظه با آغوش باز آماده دریافت پیشنهادهای کارشناسانه و مکتوب در حوزه عملکردی این مرمت هستیم.
فریدون اللهیاری در پنجمین گردهمایی سراسری هموندان شورای هماهنگی سازمان‌های غیردولتی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور که صبح امروز (پنجشنبه سوم بهمن‌ماه) در محل همایش‌های کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد اظهار کرد: سازمان‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد در حوزه توسعه اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور جایگاه بسیار مهمی دارند و وقتی موضوعات مهمی که جزو مسائل مورداحترام جامعه است در چنین سمن‌هایی پیگیری می‌شود ارزش آن را مضاعف می‌کند.
وی ادامه داد: خوشحالم با وجود تمام موانع، چالش‌ها و محدودیت‌های موجود بر سر راه فعالیت‌های مردم‌نهاد، شاهدیم که همچنان این جریان مهم اجتماعی با قدرت به فعالیت خود ادامه می‌دهد و امیدواریم با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام خواهد گرفت، این تشکل‌ها رسالت اصلی خود را که باید قانونمند و نهادینه باشد، بهتر از سال‌های قبل به کل کشور تسری بدهند.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان خاطرنشان کرد: جایی که شورایی برای برنامه‌ریزی و قانون‌گذاری شکل می‌گیرد، طبیعی است که مسئولیت سنگینی بر عهده خواهد داشت.
تشکل‌ها باید به سمت هر چه عمیق‌تر شدن حرکت‌ها، تدابیر و برنامه‌ریزی‌های سازمان‌یافته و علمی بروند و برگزاری این نشست‌ها می‌تواند به رسیدن به این مهم کمک کند.
اللهیاری با تأکید بر اینکه قصد سخنرانی ندارد تصریح کرد: عناوین زیادی داریم تحت عنوان بخش‌های غیردولتی که بیش از آنکه وجهه دغدغه‌مندی و علاقه‌مندی داشته باشند در تب‌وتاب کارهایی که مرز حرکت‌های مردم و نهاد و سیاسی است، اسیر می‌شوند و این یکی از مواردی است که در پیشبرد فعالیت این‌چنین جمع‌هایی تأثیر منفی خواهد داشت.
وی ابراز امیدواری کرد که سازمان‌های مردم‌نهاد با توجه به رسالت‌های پیش‌بینی‌شده در قانون و مأموریت‌هایی که در برنامه‌های توسعه‌ای کشور دارند، بتوانند به اهداف خود برسند.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان با اشاره به جایگاه ویژه تشکل‌های مردم‌نهاد در استان گفت: در استان اصفهان بیش از ۷۰ تشکل مردم‌نهاد در حوزه‌های مختلف میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشغول به فعالیت هستند که با دلسوزی، علاقه‌مندی و انگیزه و اهداف صادقانه در حال پیشبرد برنامه‌های خود هستند.
در مقابل ما نیز به‌عنوان متولی به استقبال ایده‌ها و نظرات آنان برای بهره‌گیری می‌رویم تا با گفتگو و تعامل به اهداف مشترک موردنظر دست‌یابیم.
اللهیاری یادآور شد: اظهارنظرهای دورادور گاهی منتج به نتیجه نمی‌شود و بهتر است گفتگو و همکاری و تعامل مستقیم وجود داشته باشد تا به اهداف خود برسیم.
سازمان‌های مردم‌نهاد، سرمایه خوبی برای توسعه کشور هستند به شرطی که متولیان احترام لازم را بگذراند و این تشکل‌ها نیز رسالت‌های اصلی را مدنظر داشته و گرفتار حواشی نشوند.
وی با اشاره به موضوع مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله گفت: خوشحالم که دوستان در شورای شهر به این مسائل توجه دارند و خوشحال‌تر می‌شویم که این توجهات فراتر برود و آن‌ها از نزدیک حضور پیداکرده و اظهارنظرهای کارشناسی را بشنوند.
چراکه اظهارنظر یک طبیب حین دیدن بیمار با کسی که از دور فقط رنگ زردش را می‌بیند متفاوت است.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان تصریح کرد: چه در قضیه مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله چه در سایر مرمت‌های استان و کشور، هدف اساسی حفظ میراث فرهنگی کشور است آن هم در شرایطی که دستگاه‌های اجرایی با تنگناهای عظیم بودجه‌ای و محدودیت‌های قانونی مواجه هستند.
اللهیاری ادامه داد: خوب است نشستی برگزار شود تا همکاران ما بتوانند به‌صورت تخصصی درباره مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله توضیحاتی را بیان کنند.
متخصصین مختلف، ان جی او ها ،کارشناسان و خبرنگاران گوناگونی تا کنون از این گنبد بازدید کرده‌اند که بخشی از آن‌ها کار را تائید کرده‌اند و برخی دیگر نیز گفته‌اند اگر فلان کار را می‌کردید بهتر بود.
نمی‌گویم صد در صد تائید کرده‌اند اما صد در صد هم نگفتند که خراب بوده است.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک‌هشتم گنبد مرمت‌شده و وقتی از نزدیک وضعیت هفت‌هشتم دیگر را ببینید قضاوت خواهید کرد که این تفاوت سیما و منظر طبیعی و معمول است.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان گفت: برخی گمان می‌کنند که در میراث فرهنگی یک نفر می‌گوید این کار را انجام بدهیم و همان کار صورت می‌گیرد درحالی‌که مرمت فرایند تخصصی دارد خصوصاً در پایگاه‌های جهانی که برای هر تصمیم مسئله تا مرکز کشور می‌رود و روزانه کنترل می‌شود.
اللهیاری اظهار کرد: موضع نهایی وزارت میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری در آخرین بررسی خود با حضور اعضای شورای تخصصی پایگاه‌های میراث ملی و جهانی کشور، رئیس پژوهشکده مرمت میراث فرهنگی کشور، اعضای شورای فنی اصفهان،برخی پیشکسوتان و اساتید دانشگاهی، تائید مرمت بود.
وی افزود: هیچ‌چیز در این کشور تمام‌شده نیست، داربست‌ها زده‌شده و مطالعات برای مرمت دو ترک دیگر آغازشده است.
پیشنهاد آقای محبعلی این بود که برای ترک مرمت‌شده نیز دوباره داربست زده شود و ما تا آخرین لحظه نظرات را دریافت و در صورت تائید اعمال کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان تأکید کرد:هیچ چیز در این کشور تمام شده نیست.
با وجود تائید مرمت از سوی وزارتخانه میراث، هر پیشنهاد کارشناسانه و مکتوبی را در حوزه عملکرد ترک مرمت‌شده این گنبد می‌پذیریم و تا آخرین لحظه با آغوش باز پذیرای این پیشنهادهای کارشناسی هستیم.
انتهای پیام