خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 05 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

نمایش‌های رادیویی زنده اجرا می‌شوند/ استفاده از المان‌های تئاتر صحنه‌ای

باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 03 بهمن 1398 - 15:37
مدیر رادیو تئاتر سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، از اجرای زنده نمایش‌های رادیویی در این دوره خبر داد.
تئاتر،راديويي،جشنواره،راديو،فجر،رويكرد،نمايش،مخاطبان

در جشنواره تئاتر فجر امسال؛
امین رهبر مدیر رادیو تئاتر سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، در خصوص این بخش از جشنواره و رویکرد‌های آن، به خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: نمایش‌های رادیویی در این بخش به صورت زنده اجرا می‌شوند.
حدود ۸۳ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که ۱۰ اثر توسط داوران، منتخب اجرا در رادیو تئاتر هستند.
وی افزود: رویکرد‌ها و محور‌های این بخش از جشنواره رونق تولید ملی، وحدت و همدلی، صلح جهانی، ترویج فرهنگ ایثار و معرفی چهره‌های موفق انقلاب اسلامی در تمامی عرصه‌هاست.
رهبر در خصوص استقبال مردم از رادیو تئاتر در سال‌های اخیر بیان کرد: نمایش رادیویی در مدیوم رادیو و برای شنیدن تولید می‌شود.
رویکرد رادیو تئاتر تمرکز بر یک رسانه نو ظهور است و دو نگاه در این قضیه موجود است؛ نخست اینکه نمایش‌های رادیویی صرفاً به عنوان نمایش رادیویی روی صحنه می‌روند و دومین نگاه این است که می‌توان از قابلیت‌های صحنه‌ای استفاده کرد؛ البته تا جایی که لطمه‌ای به نمایش رادیویی وارد نشود.
او ادامه داد: هر دو رویکرد درست است و از طرفی چون این رسانه نو پاست، نمی‌توان مشخص کرد که کدام رویکرد درست‌تر است.
در این دوره از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر هنرمندان می‌توانند از قابلیت‌های صحنه‌ای استفاده کنند؛ یعنی از دکور و میزانسن در تئاتر رادیویی می‌توانند بهره ببرند ولی تا جایی که نمایش های رادیویی لطمه نبینند.
رهبر با اشاره به اینکه نمایش‌های رادیویی به صورت زنده برای مخاطبان اجرا می‌شود، گفت: ما باید از المان‌های تئاتر زنده هم در این بخش استفاده کنیم؛ اگر بخواهیم صرفاً از قابلیت‌های رادیویی بهره ببریم، نباید انتظار گوش سپردن مخاطبان به نمایش‌های رادیویی را داشت.
بنابراین ما هنرمندان را آزاد گذاشته ایم تا رویکرد خود را انتخاب کنند.
مدیر رادیو تئاتر سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر درخصوص ارزیابی خود از آثار حاضر در جشنواره گفت: به نظرم گروه‌های حرفه‌ای رادیویی از سراسر کشور در این دوره حضور خواهند داشت.
سال گذشته جشنواره تئاتر فجر بسیار خوب برگزار شد و پیش بینی می‌کنم که این دوره هم با استقبال خوب مخاطبان برگزار شود.
انتهای پیام/