خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 28 فروردین 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

شرکت‌های شتاب دهنده؛ حلقه گمشده استارت آپ های کشور

فارس | دانش و فناوری | پنجشنبه، 03 بهمن 1398 - 15:37
یک عضو هیئت علمی دانشگاه تاکید کرد که حلقه گمشده استارت آپ های کشور و بخش تجاری، شرکت‌های شتاب دهنده هستند.
استارت،شتاب،دهنده،آپ،مالي،شركت،كسب،حوزه،زمينه،حمايت،سرمايه،ك ...

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس حسین ممبینی عضو هیات علمی دانشگاه و اقتصاد‌دان با تاکید بر اینکه حلقه گمشده استارت آپ های کشور و بخش تجاری، شرکت های شتاب دهنده هستند، گفت: چند سالی است که استارتاپ‌ها در سطح جهانی تبدیل به کسب و کاری ارزشمند با درآمدی بالا شده‌اند و تلاش می‌کنند، هر روز سهم بیشتری از بازار کار را به خود اختصاص دهند.
شرکت‌های شتاب‌دهنده، از ابتدای کار، استارت آپ را تحت پوشش خود در می‌آورند و تا تجاری سازی و سرمایه پذیری نهایی محصول و خدمت استارت آپی از آن حمایت می‌کنند.
البته، شتاب دهنده‌ها در ازای این خدمت درصدی از سهام استارت آپ‌ها را از آن خود می‌کنند.
ممبینی خاطرنشان کرد: ارزش علمی آموزش‌ها، ارتباطات، شبکه سازی و راهنمایی‌هایی که از سوی شرکت های شتاب‌دهنده ارائه می‌شود، بسیار گرانبهاست.
اینکه شرکت‌های استارت آپی با شروعی سالم ، حمایت شده و بدون ترس از شکست، کسب و کار خود را راه اندازی و گسترش دهند، از ارزش بالایی برخوردار است و شانس موفقیت آنها را بسیار بالا می برد.
از طرف دیگر وقتی یک شتاب دهنده بخشی از سهام یک استارت آپ را می‌خرد، اطمینان خاطری برای آن استارت آپ حاصل می‌شود که ایده‌اش ارزشمند است و شریکی قابل اتکاء دارد.
این به آن معناست که شرکت شتاب دهنده در ریسک شریک است.
وی درباره روش کارشرکت‌های شتاب دهنده برای همراهی با استارت آپ‌هایی که خدمات مالی ارائه می‌کنند، گفت: شتاب دهنده‌هایی که با این نوع استارت آپ‌ها کار می کنند، در حوزه فین تک فعال هستند و موضوعاتی از جمله ولت تک، رمیتنس، اینشورتک، رگ تک، ارز رمزها، بانکداری و حوزه پرداخت، تأمین مالی جمعی و تأمین سرمایه جمعی را در حوزه فعالیت خود قرار داده‌اند.
اما اصلی‌ترین رسالت این شتاب دهنده‌ها در حمایت از استارت آپ‌های حوزه فن‌آوری مالی تعریف شده است.
روش کاری شرکت های شتاب دهنده ، به این ترتیب است که در مراحل اولیه عمر کسب و کارها به آنها کمک می‌کنند و موجب رشد کارآفرینان مستعدی می شوند که در زمینه فن‌آوری مالی، ایده‌های جذابی دارند.
این اقدام موجب می شود که شرکت های مذکور با شجاعت پا در جاده کارآفرینی بگذارند و در جهت پویایی بیشتر اقتصاد کشور گام بردارند.
در عین حال، فن آوری‌های مالی ظرفیت تبدیل شدن به یکی از اصلی‌ترین پیشران‌های اقتصاد کشور را دارند و حمایت از استارت آپ‌های این حوزه، اقدامی موثر برای ساختن فردایی بهتر است.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: «تجاری‌سازی دانش» نقش بسیار مهمی در فرایند ورود شرکت‌های دانش بنیان به حوزه تجارت دارد و در این زمینه تجربه حرف اول را می‌زند.
شروع یک کسب و کار نیاز به مشاوره دارد.
شرکت‌های رشد و شتاب دهنده می‌توانند شرایطی را فراهم کنند تا شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه صنعت و فناوری مالی بتوانند از شرایط کارآفرینان موفق آگاه شوند و با سرمایه‌گذاران و بازرگانان در این زمینه تبادل اطلاعات و همفکری کنند.
همچنین عملکرد شتاب‌دهندگی شرکت‌های شتاب دهنده کمک می‌کند تا شرکت‌های دانش‌بنیان به رسانه‌های مختلف دسترسی پیدا کنند و پیام تجاری خود را به سمع و نظر تعداد بسیاری از مخاطبان آنها برسانند.
وی ادامه داد: باید در نظر داشت هنگامی که یک شرکت استارت آپی به دنبال شتاب‌دهنده ای برای سرمایه‌گذاری بر روی ایده یا استارت آپ خود است، باید بسیاری از موارد را برای آینده کسب و کار خود در نظر بگیرد.
به خصوص داشتن کادر و مربیان حرفه ای و متخصص مهمترین مزیت برای هر مرکز شتابدهی است.
ممبینی درباره مشکلاتی که پیش روی شرکت های شتاب دهنده استارت آپی وجود دارد، گفت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات شتاب دهنده ها این است که معمولا در شهرهای بزرگ هستند.
به این صورت برای بسیاری افراد در شهرهای کوچک قابل دسترسی نبوده و کمتر کسی آنها را می شناسد.
در این میان، دولت می‌تواند با معرفی ظرفیت‌های شتاب دهندگان در راه‌اندازی کسب و کارهای نوآورانه و هدایت استارت آپ ها به سوی آنها، موجب افزایش اشتغال در کشور شده و معضلی اجتماعی – اقتصادی را تا حد زیادی حل کند.
در این زمینه همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز بسیار موثر است.
به گفته این استاد دانشگاه، هزینه شتاب‌دهنده ها قابل توجه است و با توجه به اینکه استارت آپ ها درصدی از سهام خود را بابت خدمات به شتاب دهنده‌ها واگذار می‌کنند، شتاب دهنده‌ها به سرمایه کافی برای سرمایه‌گذاری در این راستا نیاز دارند و توان مالی شتاب دهنده‌ها در این بین قابل اهمیت است.
گاهی دیده می‌شود بعضی از شتاب‌دهنده‌ها از سرمایه کافی برای ماندن در این چرخه برخوردار نیستند و همانطور که گفتم باید توان استفاده از ابزارهای مالی و تخصصی مرتبط با آن را داشته باشند.
در حال حاضر تعداد کمی شتابدهنده در ایران وجود دارد که میزان پذیرش کمی نیز دارند.
به این صورت فضای کافی برای حضور تمامی کارآفرینان و استارت آپ ها در آنها وجود ندارد.
انتهای پیام/