خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

کارکرد صلح و سازش شوراهای حل اختلاف احیا شود

مهر | اجتماعی و حوادث، استان‌ها | پنجشنبه، 03 بهمن 1398 - 15:24
یزد- رئیس قوه قضائیه گفت: شوراهای حل اختلاف از کارکرد اصلی خود فاصله گرفته اند و باید به رسالت اصلی خود که ایجاد صلح و سازش است، بازگردند.
يزد،اجتماعي،رئيسي،آيت،الله،استان،دارالعباده،صيانت،تلاش،عنوان ...

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سیدابراهیم رئیسی ظهر پنجشنبه در دیدار با کارکنان دستگاه قضائی استان یزد و اعضای شورای حل اختلاف استان یزد، حفظ دارالعباده الزاماتی دارد و اگر مجموعه دارالعباده اگر بخواهد حفظ شود باید هم مردم و هم گردشگران باید هویت فرهنگی درالعباده را حفظ و از آن صیانت کنند.
وی عنوان کرد: این کوی و این دیار به نام عبادت مزین شده و باید از این دار و از این شهر و از این دیار صیانت شود که همچنان هویت و فرهنگ عبادتی خود را داشته باشد و اگر صیانت نشود، رهزنان و شیاطینی هستند که این هویت را تهدید می‌کنند.
آیت الله رئیسی تاکید کرد: بر همه کسانی که در این درالعباده و در حوزه قضائی و اجتماعی تلاش می‌کنند، واجب است که راه‌های آسیب‌های اجتماعی و مفاسد اقتصادی را مسدود کنند زیرا شرایط امروز آسیب‌های اجتماعی و مفاسد اقتصادی و مشکلات مردم متناسب با دارالعباده نیست و در این جهت همه مدیران و مسئولان باید نقش ایفا کنند.
رئیس قوه قضائیه بیان کرد: مسئولیت پیشگیری بر عهده همه دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی است و در نظام پولی و مالی هم باید پیشگیری شود و در تصمیم گیری های مسائل اجتماعی باید تلاش شود تا ناهنجاری‌های اجتماعی کاهش پیدا کند.
آیت الله رئیسی ادامه داد: دیده بانان تیزبینی که در جایگاه رصد تکیه زدند باید از دارالعباده صیانت کنند و در این مجموعه همچنانی که چهره‌های اثرگذار و نورانی پرورش پیدا کردند، باید باز هم شاهد درخشش چهره‌های نورانی باشیم.
وی خاطرنشان کرد: قاضی نفوذ ناپذیری که در این استان حتی حب و بغض شخصی خود را در تصمیم گیری خود تأثیر نمی‌دهد، قوت این مجموعه و افتخار مجموعه ماست و باید دست او را به عنوان قاضی نمونه و کارمند نمونه بوسید که با عزت و شجاعت به رغم نیازهای زندگی خود با عزت نفس کار خود را انجام می‌دهد.
حجت الاسلام رئیسی عنوان کرد: شعاع اثرگذاری چهره‌ای مانند آیت الله صدوقی، منحصر به یزد نبود و بسیاری از استان‌های دیگر را تحت تأثیر قرار می‌داد و او چهره‌ای بود که همه استان‌ها او را دوست داشتند و حتی قبل از انقلاب نیز اینگونه بود.
وی تاکید کرد: آمار ورودی پرونده در استان یزد باید مدنظر قرار بگیرد و راهکاری برای کاهش جرم و کاهش ورودی پرونده پیدا کنیم زیرا یزد همیشه در زمینه خانواده و بنیان آن، خداترسی و دین مداری زبانزد بوده و باید با تلاش مضاعف تابلوی قنات، قنوت و قناعت یزد حفظ شود.
آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: ما رویش‌های بسیاری از استان یزد داشتیم و چهره اثرگذار در حوزه‌های مختلف در جبهه و جنگ و بعد از آن حوزه‌های فرهنگی و دفاع از حریف شریف داشتیم و باید تلاش کرد که این استان به برکت تلاش پیشینیان و به برکت خون شهدا و به برکت مجاهدان بماند و از این دارالعباده صیانت شود.
وی افزود: نقش عدلیه و دادگستری و سازمانهای وابسته به قوه قضائیه در این زمینه بسیار مهم است و باید مجدانه بخش‌های پیشگیری از وقوع جرم فعالیت کنند و با کمک دستگاه‌های اجرایی و دستگاه‌های فرهنگ ساز و الگوساز، پیشگیری از وقوع جرم را به عنوان یک اصل مهم مدنظر قرار دهند تا شاهد کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی، طلاق، اعتیاد و سایر آسیب‌های اجتماعی بیانجامد.
رئیس قوه قضائیه ادامه داد: از قدیم کارهای ریش سفیدی در یزد و سایر نقاط مرسوم بوده و اساس شورای حل اختلاف از همین فرهنگ سرچشمه گرفت و قرار نبود این شوراها کار قضائی انجام دهند که اگر اینگونه بود، دادگستری را توسعه می‌دادیم، که این کارکرد باید مدنظر باشد و کارکرد اصلی آن به کار گرفته شود.
آیت الله رئیسی عنوان کرد: شوراهای حل اختلاف را می‌خواهیم ثبات دهیم و لایحه‌ای در همین راستا به دولت داده ایم تا اگر می‌خواهند بمانند، کارکرد اصلی خود را داشته باشند.