خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 07 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

پرونده ایران به شورای امنیت برود تعهد به NPT مفهومی ندارد

باشگاه خبرنگاران | سیاسی | پنجشنبه، 03 بهمن 1398 - 15:14
کارشناس مسائل بین الملل گفت: اگر پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت برود، دیگر ماندن در برجام و تعهد به NPT مفهومی ندارد.
چين،روسيه،آمريكا،خارج،عمل،ايران،مقصر

سیدافقهی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:
هادی سید افقهی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نقش روسیه و چین در حفظ برجام گفت: کشور چین و روسیه شریک ما هستند، آنها برجام را امضا کردند و تاکنون به تعهدات خودشان عمل کردند.
او ادامه داد: زمانی که آمریکا از برجام خارج شد، چین و روسیه حق را به ما دادند و آمریکا را مقصر دانستند، البته آمریکا فقط به خروج از برجام اکتفا نکرد، بلکه تحریم‌های شدیدی را علیه کشورمان اعمال و شیطنت‌های جدیدی را شروع کرد؛ مقصر و علت اصلی این حوادث و خروج از برجام، شخص ترامپ است.
کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: پس از ترور شهید سلیمانی و همرزمانش هم چین و روسیه در کنار ایران بودند.
سیدافقهی تاکید کرد: در ارتباط با چارچوب کاهش عمل به بندهای توافقنامه برجام هم چین و روسیه حق را به ایران دادند، زیرا آمریکا از برجام خارج شد و در ادامه کشورهای اروپایی هم به تعهدات خود عمل نکردند.
همچنین در بخش تهدید کشورهای اروپایی به فعال سازی مکانیسم ماشه، دوباره دو کشور چین و روسیه از کشورمان حمایت کردند.
او تصریح کرد: چین و روسیه ما را تشویق می‌کنند و می‌گویند تا که ایران از برجام خارج نشود، این توصیه تا جایی برای ما محترم است که منجر به حفظ دستاوردها و منافع ملی ما در ارتباط با برجام باشد، اما اگر ببینیم آنها می خواهند پرونده هسته‌ای ما را به شورای امنیت ببرند، دیگر ماندن در برجام و تعهد به NPT مفهومی ندارد.
انتهای پیام/