خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 01 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تألیف کتاب‌های مختلف علمی توسط مسلمانان قبل از مسیحیان

مهر | دین و اندیشه، دین و اندیشه، استان‌ها | پنجشنبه، 03 بهمن 1398 - 13:22
قم - یکی از مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه علم اکنون در اختیار اروپا قرار گرفته است، گفت: مسلمانان در زمانی که مسیحیان در خواب غفلت بودند در علوم مختلف تألیف‌های مهم و با ارزشی داشتند.
حوزه،آثار،همايش،قلم،كتاب،دشمنان،تأليف،تقدير،آيت،الله،سبحاني، ...

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله العظمی جعفر سبحانی قبل از ظهر پنج‌شنبه در مراسم معرفی و تقدیر از برگزیدگان بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه و سومین جشنواره مقالات علمی حوزه که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه دارالشفای قم برگزار شد، اظهار داشت: علم اکنون در اختیار اروپاییان قرار گرفته است در حالی که مسلمانان با قلم خود در همه عرصه‌ها و زمینه‌ها از جمله ریاضیات، نجوم، هندسه و دیگر علوم مختلف تألیف‌های مهم و کتاب‌های با ارزشی داشتند ولی متأسفانه یا توسط دشمنان دین به آتش کشیده شدند و یا از طریق دلالان به غرب فروخته شدند.
وی بیان کرد: در طول ۲۵۰ سال ائمه اطهار علیه السلام بیش از ۱۰ هزار کتاب تألیف کردند که اگر این تألیف‌ها نبود ما امروز به این مرحله از علم فقاهت نرسیده بودیم و مسلمانان در زمینه تألیف و علم پیشرو بودند در زمانی که مسیحیت تازه در قرن هفتم از خواب بیدار شده بود کم کم کتاب‌ها از سوی شرقیان به غرب از طریق دلالان فروخته شد.
تأکید بر چاپ آثار برگزیدگان دوره‌های مختلف همایش کتاب سال حوزه
استاد سطوح عالی حوزه با اشاره به بهره‌گیری از ظرفیت همایش کتاب سال حوزه و تقدیر از برگزارکنندگان این نوع همایش تصریح کرد: برگزاری این نوع همایش با نام کتاب سال حوزه از ابتکارات مهمی است که قابل تقدیر است و باید آثار نویسندگان و مقالاتی که در این همایش رتبه‌های کسب کرده و برگزیده هستند چاپ و نشر شود و یا در حد ۲۰ تا ۳۰ نسخه از آن در کتابخانه‌ها نگهداری شود چرا که دشمنان در هر قرنی در پی از بین بردن آثار مهم تشیع هستند.
وی افزود: همان‌طور که آثاری از شیخ طوسی در بغداد به آتش کشیده شد و یا کتاب‌هایی از ائمه اطهار هم از بین رفتند در زمان رژیم بعث هم آثار با ارزشی از تشیع در کتابخانه نجف از بین رفت که باید در حفظ و نگهداری این آثار مهم جدیت داشته باشیم چرا این آثار و پایان نامه‌ها برای ما با ارزش هستند و برای آن باید سرمایه‌گذاری کنیم.
آیت الله سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شخصیت والای آیت الله خرازی و آثار مهم ایشان، گفت: این شخصیت مایه افتخار حوزه علمیه است و این عالم گران‌قدر از نظر علمی و اخلاقی یک اسوه است و باید برای طلاب الگو باشد.
وی بیان کرد: ارزش و منزلت قلم به حدی است که خداوند در سوره‌ای به نام قلم از آن یاد و به آن قسم خورده است اما قلمی که دارای قداست است همان قلمی که مسلمان در طول تاریخ با کمک آن تألیفات با ارزشی را به عرصه ظهور گذاشتند؛ قلم باعث ارتباط نسل گذشته با نسل حاضر می‌شود، قلم مقدس است و خداوند قسم یاد کرده که «قسم به قلم و آنچه در آن می‌نگارند».
این مرجع عالی قدر با اشاره به فضای مجازی و آسیب‌های آن، افزود: در فضای مجازی بعضاً کتاب‌ها و یا تألیف‌هایی آورده می‌شود که آثار و مؤلفه‌های تشیع را زیر سوال برده است که باید با توجه به حرکت دشمنان تألیف و آثاری را تألیف کنیم چرا که در طول قرن‌ها به موازات حرکت دشمنان مسلمانان اقدام به تألیف‌ها و مقالات علمی بسیاری کرده و با دشمنان مقابله کردند.
گفتنی است، در پایان این مراسم از برگزیدگان همایش کتاب سال حوزه و افراد دارای مقالات برتر با اهدای جوایزی توسط آیت الله سبحانی تقدیر شد.