خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

جایزه اندیشه‌ورزی و سیاست‌سازی به برترین محققان اهدا شد

مهر | دین و اندیشه | پنجشنبه، 03 بهمن 1398 - 11:35
جایزه اندیشه ورزی و سیاست سازی با همکاری نمایندگان بیش از ۲۵ اندیشکده کشور، در افتتاحیه کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی به ۵ طرح برتر اهدا شد.
هيئت،انديشكده،جايزه،علمي،داوران،اعضاي،نفر،ايران،امتيازات،مطا ...

به گزارش خبرگزاری مهر، جایزه اندیشه ورزی و سیاست سازی با تشکیل هیئت علمی جایزه شامل ۲۲ نفر از مدیران و پژوهشگران اندیشکده های کشور و هیئت داوران جایزه شامل ۵ نفر از افراد با سابقه و اثرگذار در حوزه اندیشکده‌ای کار خود را آغاز نمود.
در فرآیند این جایزه مجموعاً تعداد ۳۴ اندیشکده دعوت شدند که از این تعداد، ۲۶ اندیشکده برای هیئت علمی جایزه عضو معرفی کردند.
از این ۲۶ اندیشکده، ۱۶ مجموعه پروژه‌هایی را برای بررسی در فرآیند جایزه معرفی نمودند و در مجموع تعداد ۵۰ پروژه در فرآیند جایزه معرفی شد.
از بین این پروژه‌ها بر اساس آرای هیئت علمی، ۲۶ مورد توانستند تأیید حداقل ۴ نفر از اعضای هیئت علمی را به دست آورند و به عنوان نامزد جایزه شناخته شدند.
هیئت داوران جایزه نیز از بین گزینه‌های پیشنهادی اعضای هیئت علمی انتخاب شد.
به این ترتیب که در مجموع ۱۷ داور توسط هیئت علمی پیشنهاد شد و بر اساس بیشترین آرای اعضا، ترکیب هیئت داوران مشخص گردید.
معیارهای ذیل نیز جهت ملاک قرار دادن در امتیازدهی به نامزدها به ایشان پیشنهاد شد:
· رعایت استانداردهای نگارشی و تدوین اثر پژوهشی و کیفیت محصولات چندرسانه ای بر مبنای آن
· میزان اولویت، ضرورت و اهمیت مسئله و نحوه تبیین مسئله
· نحوه جمع‌آوری داده و اطلاعات و تحلیل آن‌ها
· پیشنهادها و راهکارهای ارائه شده از جهت بدیع بودن و امکان پذیر بودن
· پیگیری اجرایی سازی راهکارها از قبیل اجتماعی‌سازی موضوع دربین عموم جامعه و ایجاد اجماع نخبگانی در بین سیاستگذاران
· کیفیت محصولات نهایی پژوهش و فعالیت اندیشکده‌ای (قانون، سیاست، ساختار حاکمیتی، سایت، اپلیکیشن و …) و میزان اثرگذاری آن
اندیشکده هایی در این جایزه تعدادی از طرح‌های خود را معرفی نمودند عبارت بودند از (به ترتیب الفبا): اندیشکده برهان انقلاب اسلامی، اندیشکده تدبیر آب ایران، اندیشکده راهبردی تبیین، اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر، اندیشکده شفافیت برای ایران، اندیشکده محّنا (مطالعات حکمرانی نرم ایران)، اندیشکده مرصاد، پژوهشکده چشم انداز و آینده پژوهی، پژوهشکده مطالعات فناوری، شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی، شبکه کانون‌های تفکر ایران (ایتان)، شرکت تترا، مرکز تحقیقات مبانی و مدل‌های اقتصادی بومی، مرکز مطالعات خلیج فارس، مؤسسه افق آینده پژوهی راهبردی و مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام.
هر یک از اندیشکده های فوق، تعداد ۱ تا ۶ مورد از پروژه‌های خود را در این جایزه معرفی نمودند.
در ادامه، هیئت داوران شامل آقایان دکتر سید محمد صاحبکار خراسانی، دکتر سید محمدصادق امامیان، دکتر امیر ناظمی، مهندس صابر میرزایی و دکتر علیرضا شاه‌میرزایی، به بررسی پروژه‌های نامزد شده در جایزه پرداختند و نظر خود را درباره هر پروژه به صورت کلی از عدد ۱ (کمترین امتیاز / بسیار ضعیف) تا عدد ۵ (بیشترین امتیاز / بسیار قوی) اعلام نمودند.
بر اساس امتیازات داده شده توسط هیئت داوران (در درجه اول) و آرای اعضای هیئت علمی (در درجه دوم)، ۵ پروژه زیر به عنوان برنده جایزه مشخص شدند:
۱.
«طراحی الگو و پیگیری اصلاح قانون صدور چک»، از اندیشکده محنّا (مطالعات حکمرانی نرم ایران)، با میانگین امتیازات ۴.۴ از هیئت داوران و رأی ۸ نفر از اعضای هیئت علمی؛
۲.
«بررسی ابعاد و آثار مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن»، از شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی، با میانگین امتیازات ۳.۶ از هیئت داوران و رأی ۸ نفر از اعضای هیئت علمی؛
۳.
«مشاوره در راهبری پروژه‌های شفافیت در شورای اسلامی و شهرداری تهران، از اندیشکده شفافیت برای ایران، با میانگین امتیازات ۳.۶ از هیئت داوران و رأی ۷ نفر از اعضای هیئت علمی؛
۴.
«طرح جامع مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه (سربازان) نیروهای مسلح»، از پژوهشکده مطالعات فناوری، با میانگین امتیازات ۳.۶ از هیئت داوران و رأی ۶ نفر از اعضای هیئت علمی؛
۵.
«بررسی و نگاشت مسائل کلان قوه قضائیه»، از اندیشکده محنّا (مطالعات حکمرانی نرم ایران)، با میانگین امتیازات ۳.۴ از هیئت داوران و رأی ۶ نفر از اعضای هیئت علمی؛
از مجریان این پروژه‌ها در تاریخ ۲۵ دی ۱۳۹۸ در افتتاحیه کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی، در محل مرکز همایش‌های صدا و سیما تقدیر به عمل آمد و به هر یک، لوح تقدیر، تندیس افتخار و یک سکه تمام بهار آزادی اهدا گردید.
عناوین سایر پروژه‌های معرفی شده و نامزد شده و همچنین امتیازات و آرای آن‌ها در یک سند ۲۰۰ صفحه‌ای با عنوان «جایزه اندیشه ورزی و سیاست سازی» (بدون قابلیت انتشار عمومی) تدوین شده است که علاقه مندان می‌توانند برای دریافت آن با آدرس ایمیل info@iranthinktanks.com و یا شماره تلفن ۶۶۴۸۸۰۵۷-۰۲۱ تماس حاصل نمایند.
همچنین لازم به ذکر است برنامه این جایزه در قالب رویداد آموزشی «اندیشه ورزی و سیاست سازی» ادامه خواهد یافت و پروژه‌های برنده جایزه و کاندید شده در آن، طی جلسات آموزشی و کارگاهی به پژوهشگران اندیشکده ها و سایر علاقه مندان ارائه خواهد شد.
اطلاعات تکمیلی در خصوص این رویداد به زودی از طریق سایت جامعه اندیشکده های ایران اطلاع رسانی خواهد شد.