خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

شب داریوش شایگان و شناخت هند برگزار می شود

مهر | دین و اندیشه | پنجشنبه، 03 بهمن 1398 - 10:50
مجله بخارا با همکاری مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی و نشر فرزان روز به مناسبت هشتاد و پنجمین سالگرد تولد زنده یاد داریوش شایگان مراسمی را برگزار می کند.
شايگان،هند،اسلامي،مركز،de،اديان،پنجاه،آئين،تولد،فارسي

به گزارش خبرگزاری مهر، مجله بخارا با همکاری مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی و نشر فرزان روز به مناسبت هشتاد و پنجمین سالگرد تولد زنده یاد داریوش شایگان در ساعت پنج بعد از ظهر شنبه پنجم بهمن ماه مراسمی را در مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی برگزار می‌کند.
در این مراسم سخنرانان: کاظم موسوی بجنوردی، فتح الله مجتبایی، نیر طهوری، محمد منصور هاشمی و علی دهباشی درباره آشنایی، سوابق مطالعاتی و آثاری که شایگان درباره فلسفه، ادیان و مذاهب هند و جریان‌های فرهنگی درگذشته تاریخی هندکه به زبان فرانسه و فارسی نوشته‌اند، می‌پردازند.
شایگان بیش از نیم قرن پیش کتاب «ادیان و مکتب‌های فلسفی هند» را تألیف کرد که هنوز پس از گذشت پنجاه و چند سال از منابع معتبر در این زمینه به شمار می‌رود.
همچنین رساله دکتری ایشان Les relations de l'hindouisme et du soufisme: D'apres le Majma al-Bahrayn de Dara Shokuh) به زبان فرانسه که بعدها توسط جمشید ارجمند به فارسی ترجمه شد: (آئین هندو و عرفان اسلامی بر اساس مجمع البحرین داراشکوه) که این کتاب در حوزه تطبیقی اسلام و آئین هند از منابع درجه اول به شمار می‌آید.
مساله هند همواره در نگاه شایگان بررسی می‌شد و آخرین سخنرانی ایشان درباره ماهاتما گاندی در جشن یکصد و پنجاه سالگی تولد او بود.
این مراسم در نیاوران، کاشانک، مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، نرسیده به آجودانیه، پلاک ۲۱۰ برپا می‌شود.