خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 08 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

اجتماعی کردن عرفان از اقدامات جریانهای عرفان انحرافی است

مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 29 بهمن 1397 - 12:17
اشتباهات فاحش در اجتماعی کردن عرفان و عمومی سازی معارف، مسائل و دستورالعمل‌های عرفانی به خصوص برای سطوح پائین و میانی از نسل جوان جامعه از نشانه های جریانهای عرفان انحرافی است.
جريانهاي،عرفان،انحرافي،اسلامي،عرفاني،تبيين،علمي،شواهد،ذكر،مص ...

به گزارش خبرنگار مهر، یکصد و پنجاه و نهمین جلسه گروه علمی عرفان با موضوع انقلاب اسلامی و جریان شناسی عرفان با ارائه حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد رودگر و با حضور اعضای گروه در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد.
خلاصه مباحث مطرح شده بدین شرح می باشد:
تحلیل و درک کمی و کیفی نقش عرفان در حدوث و بقاء و نظریه ولایت مطلقه فقیه و نقش انقلاب اسلامی در توسعه و تعمیق عرفان اسلامی ضرورتی اجتناب ناپذیر هست.
از سوی دیگر شناختن جریانهای عرفانی که در پرتو انقلاب اسلامی رشد کرده اند، چه جریانهای صادق و چه جریانهای کاذب نیز امری لازم و بلکه ضروری است که بایسته است بزرگان اهل معرفت و شخصیت هائی که درک و درد انقلاب اسلامی و عرفان حقیقی را دارند وارد میدان شده و هرکدام به موضوع یا مسئله ویا جریانی بپردازند و رابطه و کارکرد عرفان اسلامی را در تکوین و تکامل تمدن نوین اسلامی مورد ارزیابی قرار دهند.
چنانکه عرض شد شناخت جریانهای عرفانی اعم از راستین و دروغین و بررسی همه جوانب آنها امری لازم است و بدون آنکه وارد جریان خاصی به صورت مصداقی شویم در خصوص چرائی و چگونگی پرداختن به جریانهای انحرافی عرفانی در درون حوزه نکاتی را تقدیم می کنم:
الف) چرائی شناخت جریانهای عرفان انحرافی
دفاع از عرفان صائب و صادق ریشه دار در عمق سرزمین طیبه معارف اسلامی که تراث غنیم و قویم عارفان مسلمان در طول قرون متمادی است و نقش برجسته و سترگی در توسعه، تعالی و تعمیق فرهنگ و تمدن اسلامی داشته اند.
تحقق و تبلور جهاد کبیر در ساحت عرفان، آموزه ها و گزاره های عرفانی که جهادی تبیینی است تا زمینه های تهاجم به عرفان اصیل اسلامی در مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی فراهم نشود.
حضور بالفعل و فعال فکری و معرفتی در تقابل با جریانهای انحرافی عرفان و تفکیک مسئولیت های امنیتی ـ فیزیکی از مسئولیت های علمی و فرهنگی.
تبیین و تعلیل مغالطات معرفت شناختی و روان شناختی برخی از جریانهای عرفانی درون حوزوی با ذکر شواهد و مصادیق کلامی ـ کرداری و بیانی و بنانی.
تبیین راهبردهای مقابله رفعی و دفعی با جریانهای انحرافی در عرصه عرفان.
ب) چگونگی شناخت جریانهای عرفان انحرافی
۱- ارتباط از نزدیک و برگزاری جلسات گفتگو با رهبران و مریدان تأثیرگذار و ذی‌نفوذ جریانهای انحرافی با رعایت همه معیارهای علمی و موازین اخلاقی.
۲- برگزاری جلسات نقد و بررسی جریانهای انحرافی به صورت شفاف و عالمانه و به هنگام و در زمان خودش تا مصداق «وفی التاخیرآفات» نشویم.
۳- بیان تحلیلی پیشینه علمی و زندگی سیاسی ـ اجتماعی رهبران جریانهای عرفان انحرافی با هدف تحلیل صلاحیتهای عمومی و علمی رهبری چنین جریانهایی(البته با رعایت همه جوانب شرعی و اخلاقی).
۴- تبیین نرم و روان، مستدل و عقلانی موضوعات و مواضع انحرافی جریانهای منحرف عرفانی به صورت نقل و نقد.
۵-نقد جریانهای انحرافی به صورت ایجابی در مرحله اول و سلبی در مرحله بعدی و همچنین نقد ترکیبی(ایجابی ـ سلبی) روشمند و سازنده با هدف روشنگری به خصوص برای مریدان و طرفداران.
بعد از بیان موارد یاد شده لازم است به برخی از مواضع و موضوعات، مصادیق و رفتارهای انحرافی یکی از جریانهای اخیر اشاراتی داشته باشیم:
وجود مغالطات معرفتی در تبیین مفهومی و بیان مصداقی ظرفیت انسان برای دست یابی به مقام ولایت الهیه و برداشت های نادرست و در برخی موارد انحرافی و تفاسیر برای از آیات و احادیث.
این درحالی است که در کتب و صحف عرفانی با دقت و ظرافت، با برهان عقلی و نقلی مورد تحلیل و تأویل قرار گرفته اند(شواهد مثال در جلسه مطرح شد).
دعوت به خود، انانیت و منیت در بیان و تبیین استاد سلوکی و تفسیر نادرست از برخی آیات و روایات(برخی شواهد و قرائن موجود در جلسه مورد بحث قرار گرفت).
استخدام برخی آموزه های اسلامی و نصوص دینی برای رسیدن به اهداف و مصادره به مطلوب کردن آنها(نمونه‌هایی از آنها درجلسه مورد گفتگو واقع شد).
گزارش برخی مغالطات روان شناختی، کنشگرانه و حتی عصبیت‌های دور از بدیهی‌ترین آموزه های اخلاق و شرعی که در گفتار و رفتار بروز و ظهور کرد(با ذکر مصادیق درجلسه).
اشتباهات فاحش در اجتماعی کردن عرفان و عمومی سازی معارف، مسائل و دستورالعمل‌های عرفانی به خصوص برای سطوح پائین و میانی از نسل جوان جامعه.
بیان و تبیین اجمالی برخی تناقضات معرفتی و رفتاری جریان عرفان انحرافی(با ذکر برخی شواهد).
درگیر شدن با توهمات سلوکی و خیال پردازی ها در بیان تمثلات و همچنین تربیت نادرست عرفانی ـ معنوی با ایجاد توهم و تخیل نسبت به برخی خواب ها و باصطلاح کشف و شهودهای مریدان(با ذکر برخی مصادیق و شواهد).
نقد برخی مدعیات عرفانی اعم از مدعیات نظری و سلوکی(با ذکر برخی موارد به صورت مستند.