چالشهای پیش روی اردستان از زبان فرماندار
فرماندار اردستان معتقد است کاهش جمعیت، مهاجرت، ایجاد اشتغال و کمبود منابع آبی از مهمترین مشکلات پیش روی این شهرستان است.

ایسنا/اصفهان فرماندار اردستان معتقد است کاهش جمعیت، مهاجرت، ایجاد اشتغال و کمبود منابع آبی از مهمترین مشکلات پیش روی این شهرستان است.
حمیدرضا تأملی در حاشیه بازدید اعضای تحریریه ایسنا از شهرستان اردستان، اظهار کرد: لازم میدانم جان باختن عدهای از هموطنانمان در سقوط هواپیمای اوکراینی را تسلیت بگویم.
تمام این اتفاقات تلخ در دو هفته گذشته ناشی از حضور نامشروع و استکبارگونه آمریکا در منطقه خاورمیانه است.
کمتر از ۳۰ سال ۱۰۰ هزار نفر از اردستان مهاجرت کردند
وی افزود: شهرستان اردستان با وسعت ۱۲۵۰۰ کیلومتر مربع، سومین شهرستان بزرگ استان اصفهان است که از سه بخش، سه شهر و ۷ دهستان تشکیل شده است.
بر اساس آخرین وضعیت تقسیمات کشوری از ۷ دهستان شهرستان اردستان، ۶ دهستان در مناطق کمتر توسعه یافته و محروم واقع شده است.
جمعیت شهرستان اردستان بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ حدود ۴۲ هزار نفر است که طبیعتاً این وسعت و پراکندگی جمعیت بیانگر پراکندگی بالای جمعیت در شهرستان است به گونهای که در ۳۰۰ نقطه جمعیتی شامل روستا، آبادی و دِه، شاهد این جمعیت هستیم.
فرماندار اردستان گفت: سابقه تأسیس شهرستان اردستان به سال ۱۳۲۷ شمسی بر میگردد که آمارها نشان میدهد در آن مقطع این شهرستان دارای جمعیتی بالای ۱۵۰ هزار نفر بوده است در حالی که شهرستان اصفهان دو برابر این جمعیت را داشته است.
تأملی تصریح کرد: با یک مهاجرت بسیار گسترده در سالهای قبل از انقلاب به دلیل مشکلات اقتصادی و خشکسالی ها مواجه شدیم به گونهای که سرشماری سال ۱۳۵۵ جمعیت اردستان را ۴۵ هزار نفر ثبت کرده است، به این معنا که بیش از ۱۰۰ هزار نفر از این جمعیت در سالهای قبل از انقلاب مهاجرت کردهاند.
در ۴۰ سال گذشته از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۹۵ با وجود همه خدماتی که در بخشهای مختلف زیربنایی و روبنایی انجام شده و در حوزه تأمین زیرساختهای روستایی و توسعه راهها و تأمین آب مناسب و نظام سلامت محقق شده باز هم شاهد کاهش جمعیت هستیم.
سیاستهای کلان در برنامههای توسعه سبب کاهش جمعیت اردستان شد
وی ادامه داد: برای پدیده مهاجرت و کاهش جمعیت اردستان میتوان به دو علت اشاره کرد.
در وهله اول این مشکل به سیاستهای کلان ما در برنامههای توسعه بر میگردد که به نظر میرسد یک نکته مهم را از قلم انداختهایم که این مهم اهتمام و توجه به حوزه اشتغال و توسعه اقتصادی مناطق بوده است.
مجموعهای از خدمات را در بخشهای مختلف زیر بنایی و روبنایی ایجاد کردهایم در حالی که تجربه نشان داده مهمترین عاملی که باید در اولویت قرار میگرفت بحث توسعه مشاغل و تأمین رفاه مردم بوده است.
فرماندار اردستان، گفت: بنابراین هماکنون با هزینه کرد منابع بسیاری در سطح کشور مواجه هستیم.
امکانات به اردستان آمده و به لحاظ سرانه جمعیتی مردم از بودجه عمومی کشور بهرهمند شدهاند، اما آن اتفاق اصلی که باید به نگه داشت جمعیت منجر میشده رخ نداده و در بحث ایجاد مهاجرت معکوس این اتفاق رقم نخورده است که این مشکل به سیاستهای کلان کشور بر میگردد.
تأملی افزود: منتها این روند در اردستان آنقدر با سرعت پیش رفته که قرار گرفتن این شهر در مجاورت کلان شهری مانند اصفهان با فاصله بسیار کم خیلی این مهاجرت را تشدید کرده است.
به این معنا که در مقام انتخاب گری شهروند ما در اردستان باید بین اینکه منتظر بماند که اتفاقات خوبی در بخش توسعه رخ دهد این فکر را میکند که خودش را اگر با هزینه محدود به یک منطقه توسعه یافته مانند اصفهان منتقل کند قطعاً راه دوم را انتخاب میکند.
مهاجرت سبب کاهش جمعیت مولد در اردستان شده است
وی اظهار کرد: شاهد آن هستیم که بسیاری از مردم اردستان از فرصتهایی مانند ادامه تحصیل، خدمت سربازی، اشتغال و ازدواج استفاده و مسیر مهاجرت را انتخاب میکنند.
مهاجرت سبب کاهش جمعیت مولد در اردستان شده است و نرخ سالمندی را افزایش داده است به طوری که این نرخ ۱۸.۲ درصد است که از منظر این شاخص سالمندترین شهرستان استان اصفهان هستیم.
نرخ زادو ولد در اردستان ۹ دهم است
فرماندار اردستان ادامه داد: این ترکیب جمعیتی پیامدهایی برای توسعه دارد و جمعیت مولد را کاهش میدهد.
در اردستان با نرخ زادو ولد ۹ دهم مواجه هستیم.
جمعیت بالای ۶۰ سال جنس نیازهایشان عمدتاً به حوزه سلامت، بهداشت و درمان و تأمین اجتماعی بر میگردد.
برای یک جامعه که اکثریت آن قشر جوان هستند سیر مسیر توسعه یکسری الزاماتی دارد و جمعیتی که پا به سالمندی گذاشته مقاومتهایی دارد و از نظر فکری انگیزههایش متفاوت است.
اردستان هیچگاه در بنبست توسعه نبوده است
تأملی با بیان اینکه اردستان هیچگاه در بنبست توسعه نبوده است، گفت: مدیران و برنامه ریزان در این شهر مجبور نبودهاند که یک مسیر را انتخاب کنند چون در حوزههای مختلف اردستان دارای پتانسیلهای بالقوه توسعه بوده است.
اقتصاد اول شهرستان اردستان کشاورزی و دامداری است و بیش از ۷ هزار بهرهبردار در بخش کشاورزی داریم و در تولید گوشت سفید رتبه اول را در استان داریم.
بیشترین باغات انار در استان اصفهان در اردستان است
وی افزود: در سایر محصولات کشاورزی بیشترین میزان باغات انار در استان اصفهان را داریم و در تولید پسته در رقابت با شهرستان آران و بیدگل رتبه اول یا دوم را داریم.
در تولید زعفران در سالهای اخیر اتفاقات خوبی در اردستان رخ داده و در بخش دام بیش از ۱۳۰ هزار رأس دام سبک داریم و یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گوشت قرمز در استان هستیم.
فرماندار اردستان تصریح کرد: در حوزه حمل و نقل قرار گرفتن اردستان در بخش مرکزی کشور و دسترسی به جاده ترانزیتی شمال به جنوب کشور و وجود خط راه آهن سراسری که از دو مسیر وارد اردستان میشود فرصتهایی را در حوزه حمل و نقل ایجاد کرده است.
در بخش صنعت وجود زیرساختهای حمل و نقلی به علاوه داشتن زیرساختهای انرژی و خط سراسری هشتم گاز از اردستان عبور میکند.
نزدیکی شهرستان به قطبهای صنعتی، علمی و تولیدی مثل استان یزد، اصفهان و شهر کاشان توانسته در بخش صنعت برای این شهرستان ایجاد فرصت کند.
تأملی گفت: در بخش معدن یکی از غنیترین رگههای فلزی کشور از اردستان عبور کرده است و هنوز حق مطلب در این بخش در شهرستان گفته نشده است و بر اساس اطلاعات زمینشناسی اردستان آبیترین نقطه استان اصفهان است از این نظر که بیشترین ذخایر مس استان اصفهان را دارا است و بزرگترین معدن استان اصفهان، معدن مسِ کهنگ اردستان است.
منظور از آبیترین این است که در مشاهدات، سنگ مس را به رنگ آبی میبینند.
قنات دوطبقه اردستان شرایط ثبت در یونسکو را دارد
وی خاطرنشان کرد: در حوزه گردشگری در تمام نقاط کشورمان بحث تاریخ و تمدن و قدمت بناها را داریم، منتها در سراسر کشور تنها ۲۰ اثر را داریم که واجد شرایط ثبت یونسکو شدهاند و یکی از این آثار قنات دوطبقه اردستان است.
این امر نشان دهنده آن است که اردستان در حوزه گردشگری دارای پتانسیلهای بسیار خوبی است.
از همه این موارد که بگذریم بزرگترین سرمایه شهرستان اردستان، سرمایه نیروی انسانی آن است که این شاخصه میتواند در محیطی که این موارد هم نباشد مؤثر واقع شود.
فرماندار اردستان افزود: این منطقه از نظر داشتن نیروی انسانی یکی از غنیترین مناطق کشور است به طوری که امروز بسیاری از رجل سیاسی و نظامی کشور از اردستان هستند.
بخشهای مهمی از این کشور تحت مدیریت نیروی انسانی اردستان است.
از منظر داشتن پزشکان متخصص و فوق تخصص اردستان و شهر زواره در کشور زبانزد است.
ایستادگی نکردن نخبگان اردستان پای توسعه شهرشان
تأملی گفت: حوزه حملونقل بار و مسافر در دست نیروی انسانی اردستان است.
در بحث صنعت فولاد آلیاژی، صنعت کاغذ، مقوا، صنعت پوشاک و گلخانه داری این شهرستان بینظیر است.
شاید یکی از دلایل توسعهنیافتگی اردستان متناسب با پتانسیلهایش، ایستادگی نکردن نخبگان منطقه پای توسعه شهرشان باشد.
معتقدم از نظر ناسیونالیستی یک مسئولیتی بر عهده نخبگان آن جامعه است، اگر صرفاً به فاز وجود امکانات وارد شویم و بعد ماندن و خدمت کردن، خیلی دلیل قانع کنندهای نیست.
تجویز یک مدل از توسعه برای کل کشور موفقیتآمیز نیست
وی ادامه داد: مسئولیت اجتماعی متوجه نخبگان یک سرزمین است و همان اتفاقاتی که پروفسور حسابیها را از آمریکا به ایران باز میگرداند و در دورترین مناطق کشور به دلیل تعصبی که به میهنشان دارند خدمت میکنند، باید باز هم رخ دهد.
تجربه نشان داده که تجویز یک مدل از توسعه برای کل کشور تاکنون موفق نبوده است که مثلاً سازمان مدیریت یک برنامهای بنویسد و مدعی شود در قالب این مدل و با این بندها توسعه را اجرا میکنم.
اگر این مدل موفق میشد نباید امروز شاهد متورم شدن کلانشهرها و خالی شدن شهرستانها و روستاها از جمعیت باشیم.
فرماندار اردستان گفت: توسعه در کشورمان یک امر اقتضایی است به این معنا که متناسب با پتانسیلهای هر محدوده و عزم و ارادهای که بین مسئولان و مردم و علاقهمندان به آن خطه وجود داشته یکسری اتفاقات مثبت در آن مناطق افتاده است.
این عزم و اراده ناشی از ارادههای شخصی افراد محلی آن منطقه است.
یکی از کارهایی که در این مدت در اردستان آغاز کردهایم، تحریک همین انگیزهها و ارادهها است که سعی میکنیم به سمت ارتباطگیری با این افراد در حوزههای مختلف برویم.
توسعه نباید به شکل "دولت ساخت" مطالبه شود
تأملی افزود: موردی که باید در اردستان نهادینه کنیم باور این مطلب است که توسعه را نباید مردم به شکل "دولت ساخت" مطالبه کنند.
اگر قرار باشد نگاه توسعه را صرفاً به دولت داشته باشیم به نتایج مطلوبی نمیرسیم، به خصوص که فاصله اردستان با کانونهای توسعه اطرافش فاصله زیادی است.
امکانات، منابع و سرمایه همیشه به طرف مکانهایی میرود که شرایط مهیاتر باشد.
پس به یک عزم و اراده جدی مردمی برای جبران این مافات نیاز داریم که تحقق آن بیشتر یک بستر فرهنگی و اجتماعی را میطلبد.
وی اظهار کرد: به این باور باید برسیم که ساختارهای دولتی همیشه بودهاند و اگر در نقطهای هستیم که فکر میکنیم شایستگی اردستان زیاد است وقتش است که مردم استعدادهایشان را در راه کمک به این اتفاق به کار گیرند.
در اردستان در حوزههای خیرساز و سرمایهگذاری و تولید کارهای زیادی شده است.
نرخ بیکاری اردستان ۹.۵ درصد است
فرماندار اردستان تصریح کرد: درصد بیکاری شهرستان اردستان بر اساس آمار وزارت کار حدود ۹.۵ درصد است که نسبت به متوسط استان و کشور این درصد پایینتر است.
البته این پایین بودن نرخ بیکاری دو نکته در خود دارد.
یکی جمعیت مولد که وقتی مهاجرت بالا میرود این جمعیت کاهش مییابد.
دوم اینکه ظرفیتهایی که در اردستان است این ظرفیت وجود دارد که نرخ بیکاری کنونی تا ۳ درصد کاهش یابد و حتی شاهد مهاجرت به اردستان باشیم.
شیب مهاجرت را میتوان معکوس کرد
تأملی افزود: معتقدم افزایش مهاجرت به اردستان با توجه به پروژههایی که در اردستان تعریفشده است تا دو سال آینده رخ میدهد.
روند شیب مهاجرت نسبت به سالهای قبل از انقلاب و بعد از انقلاب در اردستان کاهش پیدا کرده است، ولی معتقدیم به طور اساسی قابلیت تغییر این رویه در اردستان وجود دارد.
در کلانشهرها مردم با مشکلات زیادی از قبیل هزینههای بالای زندگی مواجه هستند.
با تغییر برخی از ذهنیتها در شهرستانی مانند اردستان که مشکلات کلان شهرها را ندارد و تأمین اشتغال، قادریم با یک شیب متفاوت نسبت به گذشته این روند را اصلاح کنیم.
وی با بیان اینکه گلوگاه رفع مشکلات در اردستان ایجاد اشتغال است، گفت: کمبود جمعیت از نظر کمی چالش پیش روی اردستان است چون حتی در گرفتن امکانات و خدمات از سیستم مرکزی با مشکل مواجه هستیم چرا که با یکسری از خطکشها توزیع امکانات در سراسر کشور را جهتدهی میکنند و هرچه جمعیت شهرستان بالاتر باشد امکانات و منابع بیشتری میتوان از دولت مرکزی دریافت کرد.
فرماندار اردستان افزود: موردی که در اردستان پارادوکس داریم این است که جمعیتی که از شهرستان مهاجرت کرده است اساساً ترک دیار نکرده و معمولاً آخر هفتهها به اردستان بر میگردند و وقتی بر میگردند از مجموعه مدیریت شهرستان انتظار خدمات و امکانات مناسب را دارند، این در حالی است که فرمانداری جهت حضور این افراد هیچ سرانه اضافی از دولت نمیگیرد.
پس از لحاظ کمی، کاهش جمعیت یک چالش برای شهرستان است.
تأملی با بیان اینکه یک پارامتر کیفی هم در این خصوص وجود دارد، تصریح کرد: این پارامتر کیفی مباحث فرهنگی و اجتماعی است، در واقع بحث نرمافزاری توسعه.
جامعه باید توسعهگرا شود و افرادی که در آن جامعه وجود دارند معنی توسعه را بفهمند و آن را مطالبه کنند و در مواقعی که به حضور آنان نیاز است سهم خودشان را در این مسیر بپردازند.
معمولاً در محیطهای کوچک یکسری اختلافات محلی وجود دارد، مانند اختلافاتی که بین اردستان، زواره، مهاباد و...مشاهده میشود.
نگاه افراد تأثیرگذار در فرهنگ توسعه باید به یک نقطه واحد جلب شود
وی ادامه داد: کشمکشهای سیاسی که در کشور وجود دارد با شدت بیشتری در اردستان دیده میشود.
سختترین کار رساندن نگاه تمام افراد تأثیرگذار در فرهنگ توسعه به سمت یک نقطه واحد است.
برای مثال بنده نمیتوانم چشماندازی از توسعه را برای اردستان ترسیم بکنم و به این سمت بروم که ادارات شهرستان را در این مسیر هدایت بکنم غافل از اینکه نخبگان ساکن در منطقه به جای دیگری دارند نگاه میکنند.
یا مردم در بدنه جامعه انتظارات دیگری را دارند.
فرماندار اردستان گفت: کار کردن و پیشرفت در شهر را باید در کف جامعه هم احساس کنیم.
وقتی استخر جدیدی در اردستان احداث میشود که در سراسر استان نمونه آن وجود ندارد منتظریم رضایتمندی خوبی در میان مردم ایجاد شود، اما در کف جامعه این حس به شما القا نمیشود.
لازمه از بین رفتن این موضوع این است که نخبگان و مردم عادی به یک نقطه واحد نگاه کنند.
هماکنون با فضایی در کشور مواجه هستیم که برای دفاع از کاری که انجام شده کلی باید توضیح بدهیم و قسم و آیه بخوریم که این اتفاق افتاده است.
هیچکس از ایجاد فضای نا امیدی در جامعه سود نمیبرد
تأملی افزود: اما متأسفانه کوچکترین نکته منفی، قابلیت انعکاس فراوان در جامعه مییابد که امر بسیار بدی است.
امروز هر کسی که بتواند به جمع شدن سرمایه اجتماعی کمک بکند امنیت، آرامش و توسعه را در وهله اول برای خود و خانوادهاش فراهم کرده است.
امروز هیچکس در جامعه از ایجاد فضای ناامیدی و یاس به هر بهانهای که باشد سود نمیبرد.
همه سوار بر یک کشتی هستیم و مردم هم در مقام قضاوت نشان دادهاند که خط کش نمیگذارند.
وی در خصوص وضعیت منابع آب در اردستان، گفت: وزارت نیرو سالها است که منطقه اردستان را به عنوان دشت ممنوعه بحرانی اعلام کرده است.
علت عمده این مشکل هم بر میگردد به سیاستهای زمان جنگ که تأمین غذا در سطح کشور مورد توجه قرار گرفت و تعداد زیادی چاههای کشاورزی در این منطقه با مجوز یا بدون مجوز حفر شد که بدون رعایت الگوی کشت بود که در نتیجه با پدیده کاهش سطح آبهای زیر زمینی در اردستان مواجه شدیم.
ابلاغ سیاستهای متمرکز تأمین آب کشاورزی را با مشکل روبرو میکند
فرماندار اردستان اظهار کرد: در راستای کنترل این موضوع مجموعه وزارت نیرو و شرکت آب منطقهای اردستان به شکل پایلوت شروع کردند به نصب کنتورهای هوشمند برداشت آب از چاهها که در مجموع اقدام خوبی بوده است و تا حدود زیادی توانسته جلوی فرایند قبلی را بگیرد و به اصلاح آن کمک کند.
در کنار آن جهاد کشاورزی با برنامههای احداث سیستمهای مکانیزه کم فشار و تحت فشار کارهایی در این زمینه انجام داده است، منتها هم اکنون در بخش کشاورزی مهمترین مشکلی که برای تأمین آب داریم پدیده ابلاغ سیاستهای متمرکز است، به این معنا که کلیت کار خوب است، اما باید اجازه داده شود با توجه به واقعیتهای منطقه و نمونههایی که داریم بتوانیم انعطاف در اعمال این سیاستها داشته باشیم.
تأملی افزود: به عنوان مثال چاههای کشاورزی در اردستان داریم که منجر به ایجاد یک نقطه جمعیتی شدهاند و روستایی به واسطه آن چاه تأسیس شده است.
شاید بیش از ۶۰ خانوار از یک چاه کشاورزی در حال ارتزاق باشند.
در کنار این موضوع چاه آبی هم وجود دارد که تحت مالکیت یک نفر است.
هماکنون سیاستهای وزارت نیرو این موارد را با هم میبیند، یعنی کاهش درصد پروانه را که در اردستان ۱۸ درصد است به چاه تک مالک همان ۱۸ درصد را اعمال و به چاه ۶۰ خانوار هم همین درصد را اعمال میکند.
این سیاستها باید منعطفانه به مسئولان محلی اجازه دهد که متناسب با واقعیتها در این موارد دخل و تصرف داشته باشند.
از ابتدای برنامه ششم هیچ تخصیص آبی در بخش صنعت نداشتهایم
وی خاطرنشان کرد: یکی از زمینههای بروز نارضایتی همین تمرکز در سیاستگذاریها و ابلاغیهها است.
به واسطه اینکه اردستان به عنوان منطقه ممنوعه بحرانی از نظر آب مطرح است، سختگیریهایی در صنعت اردستان انجام شده است.
از ابتدای برنامه ششم توسعه هیچ تخصیص آبی در بخش صنعت اردستان نداشتهایم.
اگر بخواهیم اشتغال ایجاد کنیم که منجر به حفظ جمعیت شود باید فضا را باز کنیم.
اگر سرمایهگذار به ما مراجعه کند در صورتی که در شهرک و ناحیه صنعتی مستقر شود میتواند آب مورد نیاز خود را تأمین کند، اما اگر غیر از این باشد باید خودش چاه کشاورزی بخرد و تغییر کاربری دهد.
در این زمینه در حال پیگیری هستیم که اگر بتوانیم تخصیص آب صنعتی شهرستان را اصلاح بکنیم.
فرماندار اردستان گفت: در بخش آب شرب نیز همین محدودیت وجود دارد.
دستگاههای خدماتی باید بر مبنای یک معیاری برنامهریزی کنند و اگر امروز از طرف بالادست به آنها ابلاغ شود که جمعیت نقطه "الف" ۱۰ خانوار است روی همین ۱۰ خانوار تأمین آب میکنند و مخزن و شبکه اختصاص میدهند، اما اگر خانوار ما در روزهای پنجشنبه و جمعه ۲۰۰ خانوار شد طبیعتاً با کسری تأمین آب مواجه میشویم.
تأملی افزود: یکی از گرفتاریهای مستمر فرمانداری در شهرستان این تیپ نیازها است که بر اساس مبنایی نباید به آن پاسخگو باشیم، اما وجود دارد و قابل حذف نیست.
بنابراین بخشی از مشکل تأمین آب اردستان به همین موارد و زیاد شدن خانوارها در دو روز آخر هفته بر میگردد.
وی تصریح کرد: مشکل دیگری که در تأمین آب داریم این است که به دلیل افت سطح آبهای زیر زمینی در اردستان کیفیت آب تنزل پیدا میکند و در سالهای گذشته پیگیری شده است که از طریق خط لوله اصفهان بخشی از آب مورد نیاز اردستان را تأمین کردهاند، اما این میزان جوابگوی مصرف شهرستان نیست و در قالب خط دوم انتقال آبی که از محل زایندهرود آب را برای نطنز و بادرود و صنایع این مناطق میبرد تخصیصی هم به اردستان بدهند که متأسفانه این پروژه ۱۰ سال است که اجرا نشده است.
زیان بار بودن برگزاری مراسم مذهبی در مسجد جامع باید بررسی شود
فرماندار اردستان در خصوص برگزار شدن رسوم مذهبی و عزاداری در مسجد جامع اردستان، گفت: میراث فرهنگی باید مشخص کند که برگزاری چنین مراسمهایی به مسجد آسیبی وارد میکند یا خیر.
اگر تهدیدی از این نظر متوجه این بنای تاریخی ارزشمند باشد مسلماً باید تدبیری در این خصوص اندیشیده شود، منتها در مسجد جامع بیشتر نماز جمعه برگزار میشود و برگزاری مراسم مذهبی خاصی را در آن نداریم، اما در سالهای گذشته برای احداث مصلا در اردستان پیگیریهایی انجام شده است که سازه اولیه آن نیز ساخته شده ولی به دلیل کمبود اعتبار ادامه پروژه متوقف شده است.
تأملی در همین خصوص افزود: اگر فاز اول مصلا به بهرهبرداری برسد تمام مراسمهای مذهبی و تجمعات انقلابی در این مکان برگزار خواهد شد، البته این پیشنهاد که مراسم عزای فوتشدگان مردم در مسجد جامع اردستان برگزار نشود پیشنهاد خوبی است.
شورای شهر و شهرداری حرفی برای گفتن ندارند
وی در خصوص ارتباط نگرفتن مناسب برخی از ادارات اردستان مانند شهرداری و شورای اسلامی شهر با رسانهها، گفت: این مشکل به این بر میگردد که این نهادها نه در باب ایجاد مفاهمه با جامعه بحثی دارند که مطرح کنند و در حوزههای سختافزاری و اجرایی نمیتوانند پاسخگوی مطالبات باشند و در مجموع حرفی برای گفتن ندارند.
همه این موارد مدیران این دستگاهها را ترغیب میکند که از رسانهها فاصله بگیرند، علاوه بر اینکه روحیه رسانهای هم ندارند.
مشارکت ۹۳ درصدی اردستانیها در انتخابات قبل
فرماندار اردستان در خصوص انتخابات پیش روی مجلس، تصریح کرد: انتخابات اردستان همیشه انتخابات داغ و پرشور با مشارکت حداکثری بوده است و در انتخابات گذشته ۹۳ درصد از واجدان شرایط در انتخابات شرکت کردند.
در انتخابات پیش روی ۲۴ نفر داوطلب اولیه داشتهایم و بر اساس آخرین آماری که شورای نگهبان اعلام کرده از ابتدای شروع فرایند انتخاباتی در اردستان ۹ نفر انصراف دادهاند، ۷ نفر تأیید صلاحیت شدهاند، ۳ نفر رد صلاحیت و ۵ نفر هم عدم احراز صلاحیت شدهاند.
فعال بودن ۵۷ شعبه انتخاباتی در شهرستان اردستان
تأملی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون شورای نگهبان تا ۲۲ بهمن فرصت دارد تا اعلام نظر نهایی کند به این معنا که هم تأییدشدگان احتمال رد صلاحیتشان وجود دارد و هم رد شدگان احتمال تأیید صلاحیتشان وجود دارد.
منتها آن چیزی که ما به عنوان مجری انتخابات به دنبالش بودیم بحث شور پیدا کردن انتخابات است و در اردستان فعالیتهای انتخاباتی بیشتر از دیگر شهرستانها مشاهده میشود.
انتخابات پرشور سبب ایجاد امنیت ملی در کشور میشود.
هماکنون یک شعبه اخذ رأی در بخش مهاباد و یک شعبه هم در بخش مرکزی اضافه میکنیم که در مجموع ۵۷ شعبه انتخاباتی در اردستان فعال خواهد بود.
انتهای پیام