محورهای مواصلاتی ساوه بالاترین آمار تصادفات استان مرکزی را دارد
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان مرکزی گفت: با توجه به اینکه تصادفات سر صحنه استان در برخی محورها از متوسط کشوری حدود 20 تا 30 درصد بالاتر است، مقرر شد با افزایش پایگاههای امداد جادهای و استفاده از امداد هوایی کاهش این آمار را داشته باشیم.

بهگزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، علی زندیفر ظهر امروز در هفتمین جلسه کمیسیون اجرایی آیین نامه مدیریت حمل و نقل و سوانح رانندگی استان مرکزی با اشاره به اجرای پروژه کنترل مدیریت سرعت در استان اظهار داشت: پروژه کنترل مدیریت سرعت را به عنوان یکی از سه استان پایلوت کشور داریم و پیگیر سرعتبخشی برای رسیدن این پروژه به مرحله اجرا هستیم.
وی افزود: دستور کارهای این جلسه شامل پیگیری مصوبات جلسه قبل، بررسی وضعیت تصادفات محورهای پرحادثه استان در 9 ماهه ابتدای سال 98، بررسی وضعیت دوربینهای ثبت تخلف در محورهای استان، بررسی وضعیت محور غرقآباد-نوبران، بررسی وضعیت محور توره-بروجرد(زالیان)، بررسی تصادفات محور اراک-ازنا و تردد اتوبوسهای غیرمجاز در محورهای برونشهری استان میشود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان مرکزی با اشاره به مصوبات جلسه قبل گفت: در جلسه قبل مقرر شد که ظرف مدت 10 روز از تاریخ این جلسه روسای ادارات راهداری و حمل و نقل شهرستانهای ساوه و زرندیه به همراه رئیس اداره ایمنی ستاد و فرماندهان پلیس راه دو حوزه، به منظور بازدید و اعلام نواقص ایمنی جادهای اعم از تابلو و خطکشی و غیره حوزه استحفاظی و همچنین نقاط مورد نیاز تقویت تیمهای پلیس راه، اقدامات لازم را انجام و طی نامهای به دبیرخانه کمیسیون و فرمانداری ساوه ارسال کنند.
زندیفر تصریح کرد: به همین منظور هماهنگ شده که به شرط مساعد بودن هوا از ابتدای اسفندماه 5 دستگاه خطکش کار خطکشی کل محورها را انجام دهند.
وی بیان کرد: همچنین در جلسه قبل مقرر شد مکانی به منظور استقرار پایگاه امداد جادهای اورژانس و هلال احمر از سوی فرمانداری ساوه اعلام و اقدامات لازم در این خصوص انجام شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان مرکزی ادامه داد: از دیگر مصوبات جلسه قبل این بود که با توجه به آمار بالای تصادفات در محورهای ساوه بهویژه آزادراه ساوه-همدان، آزادراه ساوه-تهران، جاده قدیم ساوه-سلفچگان و جاده قدیم ساوه-همدان، هر ماه یک جلسه کمیسیون ایمنی و ترافیک به ریاست فرماندار ساوه و تمام اعضای شهرستان به منظور پیگیری مصوبات برگزار ونتیجه به دبیرخانه کمیسیون ارسال شود.
زندیفر عنوان کرد: همچنین با توجه به آمار بالای تصادفات در محورهای ساوه بهویژه آزادراه ساوه-همدان، آزادراه ساوه-تهران، جاده قدیم ساوه-سلفچگان و جاده قدیم ساوه-همدان، نسبت به افزایش تیمهای گشت پلیس راه در محورهای موصوف اقدام لازم انجام شود و فرمانداری مسئول نظارت بر این کار باشد و گزارش آن به دبیرخانه کمیسیون منعکس شود.
وی افزود: طبق مصوبات جلسه قبل مقرر شد تا پایان سال 98 نسبت به خطکشی محورهای استحفاظی دو شهرستان براساس اعتبارات ابلاغی اقدامات لازم انجام شود، همچنین قرار شد با توجه به آماده شدن بستر دوربینهای هوشمند در اسرع وقت اقدام لازم در رابطه با تامین برق دوربینها انجام شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان مرکزی تصریح کرد: مصوبه دیگر این بود که با توجه به حضور گشت نامحسوس در محورهای حوزه استحفاظی دو شهرستان نسبت به تامین و تهیه 4 خودرو گشت نامحسوس به منظور پلیس راه اقدامات لازم انجام شود، تهیه و نصب تابلوی دروازهای در آزادراه ساوه-تهران و افتتاح زیرگذر سهراهی آوه تا دهه فجر از دیگر مصوبات جلسه گذشته بود.
زندیفر بیان کرد: همچنین در جلسه پیش مقرر شد که یک پایگاه اورژانس جادهای در آزادراه ساوه-همدان اضافه شود و در محور قدیم ساوه-تهران از پرندک تا آخر حوزه شیب شیروانی براساس اعتبارات ابلاغی فرمانداری اصلاح شود.
وی ادامه داد: مصوبه دیگر در جلوگیری از تردد خودروهای فاقد زنجیر چرخ در زمان بارش برف در آزادراهها توسط پلیس راه بود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان مرکزی عنوان کرد: طبق گزارشات دستگاههای مربوطه 60 درصد مصوبات جلسه گذشته انجام شده است.
زندیفر افزود: با توجه به بالا بودن سرعت متوسط استان از متوسط کشوری قرار شد که جلسه بعد را با حضور مدیرکل مدیریت راههای کشور برگزار کنیم و مشکلات کنترل سرعت در استان مطرح شود.
وی تصریح کرد: پیگیری اندازهگیری سرعت متوسط در آزادراه ساوه-تهران از جمله موضوعاتی بود که قرار شد انجام شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان مرکزی بیان کرد: با توجه به اینکه تصادفات سر صحنه استان در برخی محورها از متوسط کشوری حدود 20 تا 30 درصد بالاتر است، مقرر شد با افزایش پایگاههای امداد جادهای کاهش این آمار را داشته باشیم و همچنین از ظرفیت امداد هوایی استان و استانهای قم و تهران هم در این راستا استفاده کنیم.
زندیفر ادامه داد: استان مرکزی در بحث آمار تلفات جادهای، رتبه 9 کشور را دارد و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 3 درصد کاهش را داریم و به دنبال افزایش این روند کاهشی هستیم.
پروژه نصب دوربینهای ثبت تخلف منتظر ترخیص دوربینها از گمرک
رئیس مرکز مدیریت راههای استان مرکزی هم در این جلسه با اشاره به نصب دوربینهای ثبت تخلف در راههای استان گفت: 46 دوربین ثبت تخلف را در سطح محورهای استان نصب کردهایم، روند نصب به این صورت بوده که نصب گاردریل، دکل و مراحل اصل انشعاب برق را به اتمام رساندهایم، انشعاب برق تا مرحله پیمانکار پیش رفته و در برخی از محورها ترانس و کنتور را تحویل گرفتهایم و مابقی موارد هم در مراحل پایانی قرار دارند.
بردبار افزود: اما تاخیری که در بحث نصب دوربینها وجود دارد به سبب عدم ترخیص دوربینها از گمرک بوده که در صورت ترخیص، نصب آنها انجام میشود.
وی تصریح کرد: در حوزه ساوه( آزادراه ساوه-همدان) 6 سامانه نصب شده و محورهای قدیم(ساوه-بوئین زهرا، ساوه-تهران و ساوه-همدان) مجهز به ملزومات نصب دوربینها هستند و منتظر خود دستگاه دوربین هستند.
رئیس مرکز مدیریت راههای استان مرکزی بیان کرد: بسیاری از دوربینها به سبب سرقت تجهیزات، مجدد نیاز به طی پروسه اخذ انشعاب داشتند، درحال حاضر 14 دوربین فعال داریم، در آزادراه ساوه-تهران برخی از دوربینها به سبب بحث برق نیاز به جا به جایی دارند که درحال مکانیابی هستند.
بردبار ادامه داد: در آزادراه ساوه-همدان، سرعت متوسط کنترل میشد و آمار ثبت تخلفات در حوزه سرعت متوسط از سرعت لحظهای بسیار بیشتر بود، متاسفانه سرقتها سبب شد که دیگر سرعت متوسط را نتوانیم داشته باشیم، اما 6 دوربین جدید در آزادراه ساوه-همدان جانمایی شده که اضافه میشود.
وی عنوان کرد: در آزادراه ساوه-تهران موضوعی که اتفاق افتاد از جانب اداره برق بود به طوری که شرکت برق ساوه بدون هماهنگی ترانسها و کنتورهای برق را تنها به سبب اینکه بدهی داشتند جمعآوری کرد که این با توجه به بحث امنیتی که در این زمینه وجود داشته نباید بدون هماهنگی این کار را انجام دهند.
درخواست خدمات اتوبوسرانی به روستاهای عقیلآباد، گوار و کاچان درحال بررسی
خسروی، نماینده مرکز حمل و نقل با اشاره به خدماترسانی اتوبوسرانی به مناطق خارج از شهر اراک گفت: با توجه به اینکه اتوبوسرانی اراک و حومه را برعهده داریم، در خارج از شهر اراک درحال حاضر تنها در مسیرهای اراک به مرزگران، اراک به گاوخانه و اراک به ضامنجان را خدماترسانی میکنیم، روستاهای عقیلآباد، گوار و کارچان درخواست اتوبوس داشتهاند که درحال بررسی است.
طرح مطالعاتی کاهش تصادفات استان به کجا رسید؟
نوازنی، مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی هم در این جلسه با اشاره به طرح مطالعاتی کاهش تصادفات استان گفت: این طرح نزدیک یک سال است که درحال انجام بوده و باید دید آیا به نتیجه رسیده یا خیر و باید منتظر نتیجه باشیم یا اینکه نتیجهای نخواهد داشت.
انتهای پیام/712/ز